"החסם לרחפני משלוחים אינו טכנולוגי – אלא רגולטורי"
שוק הרחפנים הולך וצומח, אבל לדברי אבי לזוביק, סמנכ"ל רגולציה ואסטרטגיה בפאראזירו, שפועלת בתחום, הרגולציה מעכבת את היכולת שלו לטוס גבוה הרבה יותר ● החברה הישראלית זכתה באחרונה ברישיון להציע את המוצר שלה בקנדה
שוק רחפני המשלוחים הוא אחד הלוהטים בשנים האחרונות: אמזון נכנסה לתחום בשצף קצף, ובעקבותיה (וגם לפניה) חברות אחרות, קטנות יותר. שימושים שונים ברחפנים אלה כבר החלו, במיוחד בתחום הבריאות, ואפילו ברואנדה ובמדינת האיים ואנואטו כבר מסופקים חיסונים ותרופות באמצעי האווירי החדיש. בישראל ובמקומות נוספים בעולם, התחום מתמהמה – לדברי אבי לזוביק, סמנכ"ל רגולציה ואסטרטגיה בפאראזירו, הסיבה לכך היא הרגולציה.
פאראזירו היא חברה מקריית אונו שהוקמה לפני ארבע שנים ומעסיקה כ-20 עובדים. מטרתה, אמר לזוביק לאנשים ומחשבים, היא "לאפשר לשוק הרחפנים המסחרי למצות את הפוטנציאל שלו". החברה הודיעה באחרונה כי היא עמדה בדרישות רשות התעופה האזרחית בקנדה לטיסה מעל אנשים – דבר שלדבריו אסור ברוב מדינות העולם המערבי, מה שמעכב מאוד את התפתחות רחפני המשלוחים. קבלת הרישיון משמעה שטייסים בעלי רישיונות יוכלו להטיס את הרחפנים מסוג Mavic 2 ו-Phantom 4 של DJI מעל אנשים בעזרת המצנח של מערכת ה-SafeAir שפיתחה החברה.
לדבריו, "האיסורים על הטסת רחפנים מעל אנשים או באזורים אורבניים צפופים מגבילים מאוד את שוק הרחפנים המסחריים, כיוון שרוב השימושים הפוטנציאליים – כיבוי והצלה, משלוח חבילות או טיסות באתרי בנייה – מתרחשים באזורים מעין אלה. אנחנו באים לפתור את הבעיה. אנחנו מציעים מצנח חכם, שפועל באמצעות מחשב קטן ש-'יושב' על הרחפן ומנטר את הטיסה בזמן אמת. הוא יודע לזהות מתי הרחפן שהוא נמצא בתוכו מאבד שליטה ונופל. או אז, הוא מפעיל את משגר המצנח, וזה נפתח במהירות, כך שגם בגובה נמוך המצנח יכול להיות יעיל".
האם הרחפנים בטוחים מספיק?
אחת הסיבות המרכזיות להטלת רגולציה על רחפני המשלוחים היא ביטחון הציבור – החשש שמא כלי טיס קטנים כל כך יפלו על אנשים שהם טסים מעליהם, ויפגעו בהם. אלא שהחסם לכך, לדברי לזוביק, הוא יותר רגולטורי מאשר טכנולוגי. "בעתיד לא כל כך רחוק ניתן יהיה להשתמש ברחפנים למשלוחים. הטכנולוגיה כבר קיימת, אך נדרשת רגולציה", אמר.
קנדה היא לא המדינה הראשונה שהעניקה לפאראזירו וללקוחות שלה רישיון להטיס רחפני משלוחים – קדמה לה שכנתה מדרום, ארצות הברית. "אנחנו היחידים בעולם שלקוחות שלנו קיבלו אישורי טיסה מעל אנשים בארצות הברית – עד כה יש לנו שמונה כאלה, וכל זאת בחודשיים האחרונים בלבד. אלא שבין ארצות הברית לקנדה יש הבדל עצום: בעוד שאצל האמריקנים, החברה שמפעילה את הרחפנים צריכה לבקש אישור החרגה מהחוק האוסר על טיסה מעל אנשים, רשות התעופה הקנדית הגדירה דרישות מסוימות, ועל היצרן של הרחפן או המערכת הרלוונטית המותקנת בתוכו להצהיר שהוא עומד בהן. כל מפעיל יכול לקנות מערכת שהצהירו עליה כעומדת בדרישות בלי לבקש שוב רישיון. בהשוואה למודל האמריקני, זה חוסך כאב ראש. לכן, קבלת הרישיון בקנדה היא אירוע היסטורי מבחינתנו". בהקשר זה יש לציין ש-DJI, שכאמור, פאראזירו מציעה את המערכת על הרחפנים שלה, כבר הצהירה שהיא עומדת בדרישות הקנדיות – בהתאם לחוק, שנכנס לתוקפו ב-1 ביוני האחרון.
"למדנו לעומק את הדרישות של רשות התעופה האזרחית הקנדית והגדרנו אילו ניסויים ותיעוד נצטרך על מנת לעמוד בהם", אמר לזוביק. "ביצענו ניסויים בעזרת תקן ASTM F3322-18, שהרשויות הקנדיות הזכירו אותו, וידאנו את הצלחתם על ידי גוף שלישי ולקוחות מרחבי העולם החלו לאמץ את המוצר שלנו".
תאר את מצב השוק כיום.
"לפני כמה שנים היה הייפ מוגזם בכל הקשור למשלוחים באמצעות רחפנים והדברים נרגעו – כיום יש צמיחה בריאה ורואים התקדמות בכל מיני מובנים. רחפנים נמצאים בשימוש יומיומי בהרבה ענפים ותחומים: כמעט בכל משטרה או כיבוי אש יש כמה כלים, חברות בנייה מטיסות רחפנים ומשתמשים בהם גם בערוצי חדשות, בהוליווד וכדומה. זה קורה מחוץ לעיני הציבור, אבל מדובר בשוק מאוד פעיל ומתקדם. בינתיים, כאמור, החסם הוא בעיקר רגולטורי, ולא טכנולוגי".
תגובות
(0)