שר האוצר של ארה"ב: "אמזון הרסה את תעשיית הקמעונות"

את הדברים אמר סטיבן מנושין בכדי להסביר את חקירת ההגבלים העסקיים שעל השקתה הודיעה המדינה השבוע, ושתבחן לא רק את אמזון אלא את כל חברות ההיי-טק הענקיות האמריקניות, כדי לברר האם הן מתנהלות כמונופול דורסני החונק תחרות וחדשנות ופוגע בחברות מתחרות

סטיבן מנושין, שר האוצר האמריקני. צילום: BigStock

שר האוצר האמריקני, סטיבן מנושין, אמר אתמול (ד') בתכנית Squawk Box של CNBC, שמשרד המשפטים חייב לחקור את אמזון, מכיוון שענקית הקמעונאות אונליין "הרסה את תעשיית הקמעונאות".

דבריו של מנושין הגיעו על רקע הודעת משרד המשפטים האמריקני מיום ג', כי הוא משיק חקירת הגבלים עסקיים רחבת היקף לכמה מחברות הטכנולוגיה הגדולות במדינה, וזאת לנוכח ביקורת מצד מחוקקים על כוחן והשפעתן הנחרצת של חברות כמו פייסבוק, גוגל ואמזון על השוק ועל הצרכנים. 

בהודעה הרשמית מטעמו הצהיר משרד המשפטים כי "בהיעדר דיסציפלינה של תחרות משמעותית בשוק, פלטפורמות דיגיטליות יכולות לפעול בדרכים שאינן מגיבות לדרישות הצרכנים". הסקירה תתמקד, כך על פי משרד המשפטים, ב"תנאי התחרות" באינטרנט, ותבחן "כיצד השיגו פלטפורמות האונליין המובילות בשוק את כוח השוק, ועוסקות בפרקטיקות שהפחיתו את התחרות, חנקו את החדשנות או שפגעו באופן כלשהו בצרכנים". המשרד לא נקב בשמות ספציפיים של חברות שיעמדו בביקורת שלו ורק הבהיר כי יבדוק את חששות הצרכנים בנוגע ל"חיפוש, מדיה חברתית וכמה שירותים קמעונאיים ברשת".

"אני חושב שאם אתה מסתכל על אמזון – למרות שיש בזה יתרונות מסוימים – הם הרסו את התעשייה הקמעונאית ברחבי ארצות הברית, כך שאין ספק שהם הגבילו את התחרות", אמר מנושין בראיון. "אני חושב שזה טוב מאוד שפרקליט המדינה יבדוק את זה. אני חושב שזה נושא חשוב ואני מצפה לכך שהוא ידווח לנשיא ולשמוע את המלצותיו".

כדאי לזכור שהנשיא, דונלד טראמפ, הוא אויב ידוע של אמזון, עם היסטוריה "עקובה מדם" של השמצות וחיכוכים מול מנכ"לה, ג'ף בזוס, שהוא גם האיש העשיר בעולם.

טראמפ מנהל מאבק עיקש מול בזוס והחברות שלו מימים ימימה. עוד לפני היבחרו היו לשניים התקלויות שונות, ובזוס אפילו הציע לשלח את טראמפ לחלל על רקטת בלו אוריג'ין, חברת החלל שלו. בשנים האחרונות, מאז שטראמפ נכנס לתפקידו, הוא מקפיד לפרסם אינספור טוויטים שבהם מככבים בזוס, הוושינגטון פוסט ואמזון, שבבעלותו. בעבר כתב עליהם הנשיא מספר פעמים שהם "לא משלמים מסי אינטרנט" – מושג שכלל אינו קיים בחוק האמריקני.

קמעונאיות נסגרו בחודשים האחרונים – אמזון מתעקשת שאינה פוגעת בהן

כאשר התבקש מנושין להשוות בין הדאגה שהייתה בעבר לגורל עסקים קטנים עקב התנהלותה של ענקית קמעונאות אחרת ופיזית, וולמארט, ענה השר שיש דמיון והבדלים בין שתי הקמעונאיות והדגיש כי "לאנשים היו חששות שכאלו מוולמרט. וולמארט פיתחה עסק שבו עסקים קטנים יכלו להמשיך ולהתחרות בה".

לפי דיווח של פוקס ביזנס, בין אם הדברים קשורים לאמזון ובין אם לאו – בחודשים האחרונים אכן סגרו חברות קמעונאיות כמו GNC, Dressbarn, Charming Charlie ואחרות חנויות ברחבי ארה"ב, או הגישו פשיטת רגל. 

ה-Prime day של אמזון

ה-Prime day של אמזון

יצוין כי בהודעה לעיתונות מטעמה, שבה הבליטה הענקית מסיאטל כמה מהישגיה באירוע הקניות האחרון שלה, ה"פריים דיי", ציינה אמזון את הצלחתם של עסקים קטנים, שמכרו במהלך האירוע בן היומיים סחורות בשווי של יותר משני מיליארד דולר, כך לפי החברה.

כתגובה לדברי מנושין שלחה אמזון הצהרה ובה נכתב: "עסקים קטנים ובינוניים משגשגים עם אמזון. כיום מוכרים עצמאיים מהווים יותר מ-58% ממכירות הסחורות הגולמיות הפיזיות באמזון, ומכירותיהם צמחו פי שניים מאלו שלנו, והסתכמו ב-160 מיליארד דולר בשנת 2018. העסקים הקמעונאיים של אמזון מתחרים בשוק העולמי במכירות קמעונאיות ומייצגים פחות יותר מ-1% מהקמעונאות העולמית ופחות מ-4% מהקמעונאות בארה"ב. והרוב המכריע של המכירות הקמעונאיות – 90% – עדיין מתרחשות בחנויות פיזיות, על פי נתוני לשכת מפקד האוכלוסין של ארצות הברית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים