תחקיר: אפל שולטת בצורה לא הוגנת בתוצאות החיפוש ב-App Store

בדיקה של הוול סטריט ג'ורנל העלתה, כי האפליקציות הסלולריות של אפל לרוב הופיעו ראשונות בתוצאות החיפוש, לפני אפליקציות מתחרות ● אפל בתגובה: כל האפליקציות נתונות לאותו אלגוריתם חיפוש, כולל אלה של החברה

האם אפל מנצלת את יתרונה העצום ב-App Store שלה כדי לעקוף את הכללים שלה-עצמה ולהציב את האפליקציות שלה בראש רשימת התוצאות של חיפושים שונים? לפי בדיקה שערך הוול סטריט ג'ורנל, האפליקציות הסלולריות של אפל לרוב הופיעו ראשונות בתוצאות החיפוש, לפני אפליקציות מתחרות. הבדיקה שערך הוול סטריט ג'ורנל הראתה, כי בחיפושים בסיסיים כמו "מפות", האפליקציות של אפל הופיעו ראשונות ב-60% מהחיפושים, וחיפושים של אפליקציות המניבות הכנסות, כמו "מוזיקה" או "ספרים", הופיעו האפליקציות שלה ראשונות ב-95% של החיפושים. המפתחים, לדברי העיתון, טוענים שההתנהלות הזאת אינה הוגנת.

לדוגמה: בקטגוריית הספרים המושמעים, האפליקציה של AudioBooks.com הופיעה במקום הראשון במשך שנתיים, עד שבספטמבר האחרון עקפה אותה אפליקציית Apple Book, מה שגרר צניחה של 25% בהורדות היומיות של AudioBooks.

לדברי אפל, האפליקציה שלה מופיעה ראשונה בחיפושים של ספרים מושמעים, ספרים ותכנים לקריאה ומובילה את הקטגוריה בגלל "נתוני התנהגות משמשים", ובשל מילת המפתח "audiobooks".

בדומה, אפליקציית Apple Maps מדורגת ראשונה בקטגוריית המפות, ואפליקציית TV ו-iTunes Store מופיעות ראשונות בחיפושים של מילות מפתח כמו "TV", "סרטים" ו-"וידיאו".

בתגובה לממצאים, השיבה אפל, כי היא ביצעה בדיקות דומות וקיבלה תוצאות שונות, שבהן האפליקציות שלה לא הופיעו ראשונות. עוד ציינה החברה, כי היא משתמשת באלגוריתם שעושה שימוש בלימוד מכונה ובהעדפות משתמשים בעבר, שמוביל לעתים קרובות לדירוג לא יציב. האפליקציות שלה דורגו ראשונות בבדיקת הוול סטריט ג'ורנל משום שהן אפליקציות פופולאריות בקרב הצרכנים, ציינה אפל, והוסיפה, כי כל האפליקציות נתונות לאותו אלגוריתם חיפוש, כולל אלה שלה.

"ללקוחות של אפל יש קשר חזק למוצרינו, ורבים מהם עושים שימוש בכפתור החיפוש כדי לפתוח את האפליקציה במכשירים", הגיבה האפל. התנהגות זו של הצרכנים היא הסיבה לכך שלאפל יש דירוג גבוה בחיפושים, וזו גם הסיבה לכך שאובר, מיקרוסופט ואחרות זוכות גם הן לדירוג גבוה", כתבה אפל בתגובתה.

לטענת הוול סטריט ג'ורנל, השליטה של אפל בחנות האפליקציות שלה מעניקה לה יתרון גדול, בייחוד מפני שאפליקציות ברירת מחדל רבות (שמותקנות מראש במכשירים) אינן עומדות באותם סטנדרטים הנדרשים מאפליקציות צד שלישי כתנאי לצירופן לחנות האפליקציות. למשל, רבות מהאפליקציות של אפל, לדברי העיתון, אינן כוללות סקירות ודירוגים, המהווים גורמים חשובים המשפיעים על תוצאות החיפוש, לצד מספר ההורדות.

לדברי אפל, בסך הכל יש 42 גורמים המשפיעים על מיקום האפליקציות בתוצאות, כשהחשובים שבהם הם מספר הורדות, דירוגים, רלוונטיות והתנהגות משתמשים, כשזו כוללת את מספר הפעמים שהמשתמשים בוחרים באפליקציה מסוימת לאחר חיפוש וגם מורידים אותה.

אפל מתמודדת כעת עם כמה עימותים משפטיים הקשורים למדיניותה בחנות האפליקציות שלה. במאי האחרון אישר בית המשפט העליון של ארצות הברית להמשיך בתביעה ייצוגית, המאשימה את החברה בהתנהלות לא תחרותית בשל דרישתה שהאפליקציות למכשיריה יימכרו רק בחנות שלה. גם רשות התחרות של של האיחוד האירופי דורשת מאפל תשובות, לאחר שספוטיפיי האשימה אותה בהתנהלות עסקית לא תחרותית, הקשורה לתשלום שהיא גובה ממפתחי היישומים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים