קידום אתרים: האם מסמך PDF הינו ידידותי לגוגל?

כיצד תדאגו שמסמכי PDF באתר שלכם (ברושורים, הכרזות, עלונים, סקירות) יופיעו בראש תוצאות החיפוש של גוגל?

נשאלתי לאחרונה על ידי בית השקעות ותיק, המעדכן את האתר שלו מדי שבוע בסקירות מקצועיות, מדוע הללו אינן מוצגות בצמרת תוצאות החיפוש. שיטוט קצר באתר העלה, כי הוא מונה אמנם דפים רבים, כולם בפורמט PDF, אולם הללו נטענו אליו ללא אופטימיזציה. בעולם בו "התוכן הוא המלך" כאשר מדובר בתחום בו ניתן ליצור מלל רב, חשוב לבצע אופטימיזציה ו-SEO לכל המסמכים המשמעותיים, גם אם הם בפורמט PDF.

כיצד ניתן ליישם זאת? סוגיה זו מטרידה בעלי אתרים רבים. שכן ניתן למצוא כיום ברשת האינטרנט ספרים אלקטרוניים, מגזינים, מסמכים טכניים, ברושורים ומגוון עלונים שיווקיים – כולם בפורמט PDF. רוב מנועי החיפוש ניחנו ביכולת לקרוא, לסרוק ולאנדקס קבצים מסוג זה. קובץ PDF דומה לדף אינטרנט בהיבטים רבים ונדרש רק לבצע לו אופטימיזציה באותה ההקפדה כפי שעושים עבור דף אינטרנט רגיל על מנת להשיג דירוג גבוה.

אם באתר שלכם מצויים מסמכים בפורמט PDF, להלן טיפים לאופטימיזציה של הדפים כך שידורגו במיקום גבוה על ידי מנועי החיפוש:

מסמכים סרוקים כתמונה מול מסמכים שנוצרו באמצעות תוכנה מבוססת טקסט
הרובוטים של מנועי החיפוש אינם יכולים לסרוק תכנים של מסמכים אשר נסרקו והומרו לפורמט PDF כתמונה. אם קובץ ה-PDF שלכם נוצר על-ידי סריקה או על ידי תוכנה מבוססת תמונה, הללו יתעלמו ממנו לחלוטין. לעומת זאת אם הוא נוצר בעזרת תוכנה מבוססת טקסט, מנועי החיפוש יקראו ויקטלגו את תכניו כמו כל דף ברשת האינטרנט. קיימות תוכנות רבות מבוססות טקסט שנועדו להמרת קבצי PDF ואשר זמינות ברשת. Adobe Acrobat הינה אחת הטובות. בנוסף קיימות תוכנות חינמיות איכותיות נוספות.

אופטימיזציית התוכן של קבצי PDF
עקרונות ה-SEO והאופטימיזציה של קבצי PDF דומים לאלו של דף אינטרנט רגיל: על תוכן הקבצים להיות רלוונטי לנושא המדובר. מומלץ להדגיש טקסט חשוב על-ידי הגדלת הגופן ושימוש בכתיב בולט או מוטה. רצוי למקם מילות מפתח בשורות הראשונות של התוכן.

אופטימיזציה של מאפייני מסמך ה-PDF
מסמך PDF מכיל מספר מאפיינים אותם יש מלא בעת שמירת המסמך. הבולט ביניהם הינו מאפיין הכותרת המכונה ה-Title. מלבדו ניתן לאזכר את הנושא, את מילות המפתח, את התיאור, את פרטי המחבר ועוד. כל השדות חייבים להיות מלאים במידע רלוונטי עם דגש על שדה הכותרת ועל שם הקובץ עצמו אליהם נתייחס בהמשך. לגבי שדה מילות המפתח, אין צורך להכביר במילים, אך מצד שני גם לא מומלץ להשאירו ללא כל תוכן. עד כה לא הוכח כי מנועי החיפוש מעניקים חשיבות יתרה לשדה זה במאפייני המסמך. אולם אם יחול שינוי לגבי שדה זה בעתיד, אזי לקובץ ה-PDF שלכם יהיה יתרון על פני דפים אחרים ברשת האינטרנט.

ה-Title של מסמך ה-PDF
שדה הכותרת (Title) הינו אחד המאפיינים המשמעותיים של מסמך PDF. שדה זה חשוב באותה המידה כמו כותרת של כל דף אינטרנט רגיל. הוא מספק למנועי החיפוש מידע אודות תכני הדף. חשיבותו נובעת מכך שהאלגוריתם של גוגל (Google) משתמש בטקסט שבשדה כקישור בדף התוצאות. מסיבה זו רצוי ששדה הכותרת יהא עשיר במילות מפתח ולא יכיל טקסט אקראי. את אשר מילאתם ב-Title רצוי למלא גם בשדה הנושא!

שם מסמך ידידותי לגוגל
יש לשמור את מסמכי ה-PDF תחת שמות ידידותיים לגוגל, בתוך ספריות בעלות שמות רלוונטיים ובעלי משמעות. כלומר השתדלו ככל האפשר ליצור ספריה בעלת שם זהה למילות המפתח. שמרו את הקובץ בספריה זו והעלו אותו לאתר שלכם. בדף הרלוונטי צרו הפניה לקובץ. אם האתר שלכם דן למשל בתוכנת מובייל מסוג HTC ו-TRINITY רצוי כי שם ה-PDF יכלול את שתי מילות המפתח הללו, כמו בשם הבא: my_files/pdf/trinity-in-htc.pdf – ויכלול את כל הפרמטרים שהוזכרו לעיל, כפי שתועלו לראות בדף הבא.

הפניה לדף ה-PDF מן העולם החיצון או מדף הבית
אם קובץ ה-PDF שלכם הינו דף פנימי הממוקם בתוככי האתר יארך זמן עד שרובוט החיפוש ימצא ויקטלג אותו. על מנת לוודא שהדף אמנם יסרק וכי הדבר יעשה מוקדם ככל האפשר, יש ליצור הפניה אליו מתוך דף הבית או מכל דף אחר אשר נסרק באופן קבוע על-ידי גוגל. כמו תמיד אם מטרתכם הינה שדף ה-PDF ימוקם בראש תוצאות החיפוש, עליכם להנחות ולהוביל את מנועי החיפוש אליו.

הפניות מתוך קובץ ה-PDF אל אתר האם
כאשר גולש נוחת בדף אינטרנט מסוג PDF אשר דורג על-ידי מנועי החיפוש בראש תוצאות החיפוש, רצוי כי ימצא בו קישור חזרה אל האתר המקורי. הפניה כזו מקלה על הקוראים במציאת אתר האם. בנוסף, קישור מן הדף אל האתר עצמו יכול להיחשב לעיתים בעיני מנועי החיפוש כקישור נכנס.

לסיכום:
קובץ PDF דומה לדף אינטרנט במגוון היבטים. על-כן צריך לעשות לו אופטימיזציה באותה הקפדה כפי שעושים לדף אינטרנט ולהעלותו לאתר בצורה מושכלת על מנת להשיג דירוג גבוה.

אתר הכותבת

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים