כמה שווה הדטה שלנו לגוגל או לפייסבוק? אפשר שבקרוב נדע

חוק חדש המתגבש בארה"ב יאלץ ענקיות טכנולוגיה לגלות למשתמשים את הערך הריאלי של המידע שלהם אשר נמצא בידיהן ● מטרת החקיקה שמקדמים שני סנאטורים אמריקנים היא להגן על המשתמשים מפני ניצול של נתוניהם בלי ידיעתם

אז כמה שווים נתוני המשתמש לענקיות הרשתות החברתיות? אילוסטרציה: BigStock

משתמשי טכנולוגיה רבים, זאת אומרת כולנו, אינם מודעים כלל לכך שאחד מאפיקי הרווח הגדולים של החברות בתחום כיום הוא הדטה שהן אוספות אודותיהם. הצעת חוק דו-מפלגתית שהוגשה אתמול (ב') על ידי שני מחוקקים אמריקנים, הסנטור הדמוקרטי של וירג'יניה, מארק וורנר, והסנטור הרפובליקני של מיזורי, ג'וש הולי, שואפת  לאלץ את ענקיות הטכנולוגיה – בראשן פייסבוק, גוגל ואמזון – לספר למשתמשים מה ערך הנתונים שלהם.

החוק בעל השם הארוך "תכנון אמצעי הפיקוח על חשבונות בכדי לסייע בהרחבת הבחינה והרגולציה של חוק הנתונים" – שזכה בראשי התיבות DASHBOARD – ידרוש, אם יתקבל, "ממפעילי נתונים מסחריים", המוגדרים כשירותי צרכנים אונליין שלהם 100 מיליון משתמשים פעילים בחודש או יותר, לחשוף בפומבי מספר מידעים. בין השאר החברות יאלצו לגלות איזה נתונים הן אוספות, איך הן אוספות אותם ומה הערך המסחרי של הדטה הזה. הצעת החוק כוללת גם דרישה שמקרים שבהם במידע נעשה שימוש למטרה כלשהי שאינה זו שלמענה נאסף במקור, יחשפו לידיעת המשתמשים.

אם החקיקה תאושר, הענקיות יצטרכו לבצע הערכה של ערך הנתונים בכל 90 יום, ולהגיש דו"ח שנתי לרשות האמריקנית לניירות ערך, ה-SEC, על הערך המצרפי של נתוני המשתמשים שהן אוספות, כולל חוזים עם צדדים שלישיים שבהם מצוין איסוף נתונים. כמו כן הן יאלצו לתת למשתמשים את הזכות למחוק את כל או חלק משדות הנתונים אודותיהם, ברצותם בכך. הצעת החוק קוראת ל-SEC להוביל את יצירת המתודולוגיה לחישוב הערך של נתוני המשתמש.

"אתה משלם עם הנתונים שלך במקום עם הארנק שלך"

וורנר והולי טוענים שסוכנויות, כמו ועדת הסחר הפדרלית, ה-FTC, אינן יכולות לטפל ביעילות בבעיות של תחרותיות ובפגיעות פוטנציאליות בצרכנים ללא מונטיזציה ושקיפות טובה יותר לגבי האופן שבו נתוני הצרכנים נאספים.

השניים גם הדגישו את חוסר הידע של הצרכנים אודות נושא איסוף הנתונים והמסחר בהם וכתבו בהצהרה לתקשורת כי "חברות הטכנולוגיה עשו כמיטב יכולתן בכדי להסתיר כמה נתוני הצרכן שווים ולמי הם נמכרים. חקיקה דו-מפלגתית זו מעניקה לצרכנים שליטה על הנתונים שלהם, ותראה להם כמה שירותים 'חינמיים' אלה אכן עולים".

"במשך שנים, חברות המדיה החברתית אמרו לצרכנים כי המוצרים שלהן הם ללא תשלום", הוסיף וציין וורנר בהצהרה לתקשורת, "אבל זה לא נכון – אתה משלם עם הנתונים שלך במקום עם הארנק שלך. היעדר השקיפות והגילוי הנאות הכללי בשוק זה גרמו לכך שהיה בלתי אפשרי למשתמשים לדעת על מה הם מוותרים, עם מי עוד משותף הדטה שלהם, או מה הוא שווה לפלטפורמה". 

האם כולנו בעצם "משלמים" לפייסבוק 7 דולרים בחודש?

נכון להיום אף אחד לא יודע בדיוק כמה הנתונים שלנו שווים לחברות הללו, אבל ניתוח שפורסם בשנה שעברה מטעם TechCrunch סבר כי במקרה של פייסבוק, מדובר בסכום הקרוב ל-7 דולרים בחודש פר-משתמש ממוצע. עם זאת, במקרה של משתמשים אמידים יותר, הסכום מטפס ל-11-14 דולרים לחודש.

דובר פייסבוק אמר בתגובה להצעת החוק כי החברה תמשיך את שיחותיה עם מקדמיה בנוגע לדרישות בו.

יצוין כי מוקדם יותר השנה באמת קרא מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, להחלת רגולציה על כל האינטרנט בעקבות האש שספגה הענקית בהובלתו בגלל שלל חשיפות שהעידו קודם כל על הפרות חמורות של פרטיות הנתונים – כמו במקרה קיימברידג' אנליטיקה – אבל גם על תוכן קיצוני ותוכן שנאה שמועלה לשירות ביתר שאת, על הכישלון של החברה להתמודד עם שידור של מסעות רצח המוני שמשודרים דרכה בלייב, ועם כשלי אבטחת סייבר.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים