"העתיד של מהפכת הפינטק – בתחום התשלומים אונליין"

כך על-פי שחר פרידמן, מנהל החדשנות של ויזה, שסיפר לאנשים ומחשבים על פעילות המרכז, על ההיערכות של ויזה העולמית לשינויים המהירים שחלים בעולם התשלומים והפינטק, על עולם המסחר המקוון, והעריך שעתיד הפינטק הוא בעולם ה-PAY TECH

שחר פרידמן, מנהל מרכז החדשנות של ויזה בישראל. צילום: שחר זרנגר

לפני קצת יותר משנה חנכה ויזה העולמית מרכז חדשנות בלב תל-אביב, שנועד להגביר את שיתוף הפעולה שלה עם האקו-סיסטם המקומי, המפתח פתרונות בתחום התשלומים אונליין, המסחר האלקטרוני, אבטחת מידע ועוד.

בראיון לאנשים ומחשבים, שחר פרידמן, מנהל החדשנות של ויזה, מספר על הפעילות של המרכז, על ההיערכות של ויזה העולמית לשינויים המהירים שחלים בעולם התשלומים והפינטק, על עולם המסחר המקוון, והעריך שהעתיד של הפינטק הוא בעולם ה-PayTech, הכולל את כל התחומים של הארנק האלקטרוני ועולם הריטייל. פרידמן הוא אחד מדוברי המפתח בוועידה הבינלאומית פינטק 2019 של אנשים ומחשבים.

שחר פרידמן, עולם כרטיסי האשראי והתשלומים עובר טלטלה בשנים האחרונות, כיצד אתם נערכים לכך?
"אכן עולם התשלומים, הסליקה והעברת הכספים, משתנה במהירות. בשנתיים האחרונות הבנו שעלינו לערוך שינויים על מנת לתמוך בשחקנים החדשים שצצים חדשות לבקרים.

לצורך זה, למשל, השקנו פלטפורמה גלובלית המחברת שלושה מיליארד לקוחות. כמו כן פישטנו וקיצרנו מאוד את התהליך של הנפקת כרטיסי אשראי על ידי צד שלישי. כעת חברות יכולות לשלב תשלום באמצעות כרטיס האשראי שלנו, בצורה מהירה ומאובטחת".

איך מתמודדים עם שינוי בהרגלי הקניות והתגברות התשלומים אונליין, שהם ברובם גלובליים?
"שוק התשלומים הבינלאומיים ממשיך לצמוח, כאשר התחזית היא שעד שנת 2020 צפוי המסחר האלקטרוני הגלובלי, להגיע להיקפים של 900 מיליארד דולר – יותר מחמישית משוק המסחר האלקטרוני העולמי.

על פי הערכות שלנו, אחד מכל חמישה תשלומים כיום מתבצע במסגרת עסקאות חוצות גבולות, שנעשות על ידי הלקוחות במהלך נסיעות ברחבי העולם, או ברכישות בינלאומיות מקוונות.

במסגרת ההערכות למהלכים אלו, ויזה הכריזה שת"פ עם פלטפורמת התשלומים Currencycloud, שיתמקד בקידום החדשנות בתחום התשלומים הבינלאומיים והתיירות".

מפת שוק התשלומים. תמונה: יח"צ ויזה

מפת שוק התשלומים. תמונה: יח"צ ויזה

מה המשמעות של שותפות זו מבחינת הלקוחות?
"בשלב הראשון יתמקד שיתוף הפעולה בין החברות בהנגשת הפלטפורמה ללקוחות, כדי שתהיה ידידותית ובעזרתה הם יוכלו לבצע רכישה מוקדמת של מטבע זר או לקבל התראות בזמן אמת על שערי מטבע, כאשר בעל הכרטיס משתמש בכרטיס ה-Visa שלו בחו"ל.

בהמשך, כמובן, זה ישמש לפעולות נוספות שיקלו את כל התהליכים הקשורים בעולם התשלומים".

בשנה שעברה הקמתם את מרכז החדשנות בת"א. מה אופי הפעילות שם?
"הקמת המרכז היא חלק משיתופי פעולה ש-ויזה עושה בישראל. השת"פ מתמקד בחברות PAY TECH רבות שפועלות בישראל ומפתחות פתרונות מעניינים.

ויזה הודיעה כי היא תשקיע 100 מיליון דולר בפינטק באירופה, וישראל נכללת בין המדינות שנעשו בהן השקעות. אחת החברות, כפי שכבר פורסם, היא ביהלף (Behalf), שפיתחה פלטפורמה המעניקה אשראי מיידי לעסקים קטנים, ובכך מסייעת להם לנהל את הפעילות השוטפת שלהם מהר יותר וטוב יותר. בכנס פינטק נחשוף שת"פ עם שלוש חברות ישראליות ש-ויזה משקיעה בהן, אודותיהן אני מנוע כרגע מלפרט.

בנוסף אנחנו מיישמים מודל שת"פ נוסף, של חיבור חברות הזנק ישראליות ל-16 אלף מוסדות פיננסים שמתעניינים בפינטק הישראלי, בעיקר בגלל האקו-סיסטם הרחב שקיים פה.

אנו גם מארחים במרכז החדשנות חברות צעירות, בשלב מאוד מוקדם שלהן, ומאפשרים להן לשהות אצלנו ולפתח פתרונות, ללא כל התחייבות מצידן.

מעבר לזה, תחומי הפעילות שיהיו במרכז הם פתרונות בתחום של זהות דיגיטלית, הרשאות ובקרות של ניהול חשבון; קמעונאות – חוויות תשלום עתידיות, פתרונות נאמנות ומועדוני לקוחות, קבלת תשלום דיגיטלי בנייד, ועוד".

עד כמה ישראל דומיננטית בעולם ה-PayTech?
"בישראל יש חברות הזנק רבות שעוסקות בתחום הזה. במהלך השנה מיפינו את חברות ה-PayTech בישראל ואיתרנו 50 חברות שקשורות בתחומים אלו. מכאן המסקנה שלנו היא שהדבר הבא בפינטק זה תחום ה-PayTech, ולשם אנחנו הולכים".

מהפכת הארנק הדיגיטלי קיבלה דחיפה משמעותית בימים האחרונים עם ההכרזה על המטבע החדש של פייסבוק?
"ויזה פרסמה הודיעה שהיא מצטרפת למיזם הזה. באופן כללי, העמדה של ויזה היא, כפי שפורסמה בשבוע שעבר, שמטבעות דיגיטליים משולים לליברה יכולים לספק אינדיקציה על מסלולים חדשים בעולם התשלומים, לכן אנו מעוניינים להבין טוב יותר את השוק הזה והודענו על הצטרפות. מבחינתנו זוהי הזדמנות להשמיע את קולנו בתחום הזה ולהביא את המומחיות של ויזה באבטחה, ביכולת הפעולה ההדדית ובקבלה, יחד עם ההתמקדות שלנו בפרטיות ואמון".

ישראל מובילה בחדשנות בתחום הארנק הדיגיטלי אבל עדיין לא מיישמת את זה בשוק. מה הצפי להערכתך?
"לדעתי זה עניין של זמן. ויזה תורמת את חלקה בכך שעשינו מהלכים בתחום הטוקניזציה של מערכות התשלומים, וזה חלק ממהפכה שלמה שכבר קורית גם בישראל בתחום ה-EMV, ומדיניות ה-Open Banking שמתפשטת בכל העולם. ישראל תהיה חלק ממהפכה זו, אני לא רואה דרך אחרת".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ערן וגנר

    לא הייתי מחליף נותני שירות בינלאומיים עבור עסק ישראלי...(ביהלף), חייבים להכיר את השוק המקומי, היתרונות והחסרונות של כל עסק ביחס לענף וכו', כאשר נזקקנו להלוואה לעסק הלכנו על המסלול של הקרן לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה, הסתייענו בהגשת התכנית בשירותיהם של "תן קרדיט" והיינו מאוד מרוצים...

אירועים קרובים