"המהפכה הבאה: AI בטלפון הנייד – איום וגם הזדמנות"
"הבינה המלאכותית מתחילה לחשוב במקומנו, המוח האנושי חושב לינארי ובשל הבינה המלאכותית - חושב פחות ואינו מתאמץ; מול האדם באה טכנולוגיה המתפתחת בקצב מעריכי", אמר אלון בן צור, מנכ''ל בינת תקשורת מחשבים
"המהפכה הטכנולוגית הבאה היא הכנסת רכיבי בינה מלאכותית לטלפונים. היא מהווה איום וגם הזדמנות: לצד חדירה נוספת לשאריות הפרטיות שלנו, שטרם נרמסו, זו הזדמנות להפוך את המכשיר כממשק בתווך אדם-מכונה", אמר אלון בן צור, מנכ"ל בינת תקשורת מחשבים.
בן צור דיבר במליאה המרכזית של Bynet Expo, האירוע השנתי של בינת תקשורת מחשבים. האירוע התקיים היום (ד') בביתן 2 בגני התערוכה, זו השנה ה-16 ברציפות, בהשתתפות אלפי לקוחות החברה ושותפיה העסקיים ובהנחיית העיתונאי דרור גלוברמן.
צילום ועריכה: ליטל רובינשטיין
"הסלולר מאכל את הזמן הפנוי שלנו"
הבינה המלאכותית, אמר בן צור, "הולכת לשני כיוונים. האחד עוד יותר מיקוד בלקוח והשני – האיומים, היא מתחילה לחשוב במקומנו, המוח האנושי חושב לינארי ובשל הבינה המלאכותית – חושב פחות ואינו מתאמץ. מול האדם באה טכנולוגיה המתפתחת בקצב מעריכי (אקספוננציאלי), לומדת את צורת החשיבה שלנו ומנפיקה תובנות מהירות יותר מהאדם, שהולך ומתנוון מטעמי נוחות".
העולם הנייד, אמר בן צור, "הביא את הדיגיטל, נוחות וזמינות המידע. מנגד, באו עימו שלל חוליים ובעיות פיסיות בעמוד שדרה ובראייה, לצד דיכאון, בדידות, ניתוק מקשרים חברתיים. יותר מזה: הסלולר מאכל את הזמן הפנוי שלנו, גוזל את השקט הנפשי, מרדד את המחשבה, ומבטל את הגיוון החשיבתי".
"ממכשיר מאד ידידותי", ציין בן צור, "הפך הטלפון לפלטפורמה המשבשת את החשיבה שלנו ומשפיעה עלינו ועל החלטותינו, פוגעת בפרטיות ובאינטימיות שלנו. כשאנו מדברים – יש מישהו ששומע אותנו. נוצר צורך להגן על עצמנו ועל זמן הפנאי שלנו".
ממשק מבוסס דיבור
ממשק האדם-מכונה, אמר בן צור, "יתבסס בעתיד על תווך הדיבור ולא על הקלדה, שהיא פעולה מלאכותית. הטלפון יהיה עוזר אישי הכי מוצלח, נקליד פחות – נדבר יותר. הטלפון יהיה המתאם בין האדם וכלל המכונות באמצעות API. המידע יועבר באופן יותר מדוייק ומהות הטלפון הנייד תשתנה. הוא יהיה מבוסס בינה מלאכותית, ויהיה איש הקשר שלנו מול עולם המכונות. הוא יברור את ההודעות החשובות לנו ויגן עלינו מפני מסיחי הדעת. אנו כעת בשקט שלפני הסערה של יצרניות המובייל – הדור הבא של הטלפון הוא מהפכה, שתקרה בתחילת העשור הבא".
המגמות הטכנולוגיות של השנים האחרונות, אמר בן צור, "היו משנות סדרי עולם, ועימן – גם ענקיות הטכנולוגיה השתנו, אמזון כבר לא רק מוכרת ספרים וגוגל אינה רק מנוע חיפוש. לאחר כמה שנים של הלם עם אימוץ הטכנולוגיות, הארגונים הבינו שנדרשת טרנספורמציה דיגיטלית, והם החלו לבנות כלים לדבר עם הלקוחות. בניסיון לבצע טרנספורמציה דיגיטלית הושקעו סכומי עתק, 1 טריליון דולרים נשרפו ו-70% מהארגונים נכשלו".
לדבריו, "הסיבה: לא היה להם Mind Set לחיות שם, הם לא ידעו איך לנהל ולהוביל את השינוי ואף לא היה להם מיומנות ארגונית לעשות את השינוי ולהתנהל בעולם החדש. רוב החברות המשבשות שהצליחו, לא התחרו בטכנולוגיה קיימת אלא המציאו משהו חדש, אחר, עוקף את הטכנולוגיה הקיימת ולא מתחרה בה ממש, משנה שפה ותפיסה ומגדיר מחדש את חוויית הלקוח".
האפליקציה והברזלים התנתקו
בעשרים השנים האחרונות, הסביר בן צור, "נוצרה תשתית למהפכה האמיתית שתתרחש בעשור הקרוב. נוצרה סטנדרטיזציה, שפה אחידה לטכנולוגיות – 'מוגדר תוכנה', מבוסס ענן, וירטואליזציה, קונטיינרים ו-API. התקבלה יכולת לעבוד בצורה פתוחה תוך התעלמות מהמיקום הפיסי. האפליקציה וה'ברזל' שהלכו יחד התנתקו בארבעה שלבים: חומרה ותוכנה יחדיו; ניתוק שלהן על ידי וירטואליזציה; קונטיינרים, המחלקים את האפליקציה למודולים נפרדים הרצים בסביבות שונות; ו Serverless המאפשר פונקציות (חלקי אפליקציות) בין תשתיות. כך, נוצרת גרעיניות גבוהה יותר של כלל הפעילויות וניתן למטב את התפעול".
"בעבר, הגורם המבדל היה החיוך של המוכר בחנות", הסביר בן צור, "בעולם הדיגיטלי אין מפגש פרונטלי אתו, והבידול ייווצר על ידי פלטפורמה, מידע והשירות. אם הפלטפורמה בענן תהיה זהה והמידע העסקי יהיה חשוף הבידול יהיה רק ברמת השרות, האם זה יספיק בעידן דיגיטלי? לכן, יש צורך אמיתי לאמץ תפיסת ענן כארכיטקטורה בסביבה מעורבת מרובת עננים: נעבוד בתפיסת ענן, בכלים שפותחו בענן, בעננים שונים – פרטי, ציבורי, ענני מחשוב קצה ודטה סנטר בתפיסת ענן בתוך הארגון. נפעיל יישומים שונים במקומות שונים. נוציא החוצה את הנתונים הרגישים פחות ונגן על המידע הרגיש בסביבות סגורות".
מצב חדש זה, ציין, "יוצר קושי: זה מחייב ידע, ניסיון, כישורים, אינטגרציה מורכבת בין מערכתית. לארגונים קשה להעמיד יכולות אלו בתוך הבית. התפקיד שלנו בבינת הוא לספק מענה לצורך הארגוני לפעול בסביבה מרובת עננים, היברידית. תפקיד האינטגרטור משתנה, מעולם 'הזזת קופסאות' – לפתרונות, וכעת משתנה שוב לעולם של פלטפורמות שירות ופלטפורמות ארגוניות מוכללות. גבולות הגזרה בין הטכנולוגיות המורכבות מטשטשים, טכנולוגיה משפיעה על רעותה, יש פחות ידע בארגונים וקושי לגייס מומחים. בנוסף, המנמ"ר לא נמדד על תפעול ה-IT – אלא על תוצאות עסקיות של הארגון והוא יבקש יותר אינטגרציה, אחריות כוללת ו-SLA מובטח".
"אנו בבינת", סיכם בן צור, "מחזיקים יכולת רב-תחומית, המאפשרת בנייה של פלטפורמה שכזו – קונספט ידע רב-תחומי, עם תפיסה כוללת, עם דטה סנטר, עננים ושילוב ה-IT המסורתי. זה מאפשר לנו לענות לצורך בפלטפורמות עובדות – עם אחריות כוללת. הקמנו פעילות חדשה בעולמות הבינה המלאכותית והביג דטה, שתאפשר יישום פרויקטים המשלבים AI ללקוחות, אנו צורכים את זה כבר בעצמנו".
תגובות
(0)