"משקיעים רבים מחבל שנדונג באו לפגוש את הסטארט-אפים הישראלים"

אמר אדי קוקירמן, מנכ"ל קוקירמן השקעות, בראיון לאנשים ומחשבים בעקבות כנס Go For Israel, שהתקיים באחרונה בבירת החבל, ג'ינאן, בהשתתפות 108 חברות מישראל וכ-1,400 נציגים של חברות סיניות

אדי קוקירמן, מנכ"ל קוקירמן השקעות. צילום: אבי בליזובסקי

"הרבה משקיעים ושותפים אסטרטגיים מחבל שנדונג באו לפגוש את הסטארט-אפים הישראלים". כך אמר בראיון לאנשים ומחשבים אדי קוקירמן, מנכ"ל קוקירמן השקעות. הראיון נערך בעקבות כנס Go For Israel, שהתקיים בשבוע שעבר בבירת החבל, ג'ינאן, בהשתתפות 108 חברות מישראל וכ-1,400 נציגים של חברות מהחבל. לדבריו, הסינים מתעניינים במיוחד בבינה מלאכותית, טכנולוגיות רכב, אנרגיה מתחדשת ועוד.

ואכן, אולם הכנסים במלון שנדונג בג'ינאן היה מלא עד אפס מקום, והחדרים שבהם הוצבו שולחנות לשיחות בין הסינים לישראלים היו הומים. הראיון עצמו התקיים בדקות הסיום של הכנס.

"מה שיפה זה שמתוך המשתתפים הסינים היו אלף משקיעים. האתגר הגדול הוא שיהיו לא רק הרבה פגישות, אלא גם שאיכות הפגישות תהיה טובה. סך הכל אנחנו שומעים פידבקים מאוד טובים. אם מדובר במשקיעים שהגיעו לכאן או שותפים אסטרטגיים".

לדבריו, "זה הכנס ה-22 שלנו. בתחילת הכנס עסקנו בעיקר בשוק האירופי, וקראנו לו במשך 15 שנה Go For Europe. אבל בשבע השנים האחרונות התחלנו לפעול בסין. תחילה אירחנו קבוצות סיניות קטנות בישראל, בעזרתו של אדם מדהים שעזר לנו מאוד להביא את החברות המובילות מסין לישראל, רוני צ'אן, מאחת המשפחות העשירות בהונג קונג, שהתפרסם בתרומות ענק לאוניברסיטאות אמריקניות, ומי שהקים את Morningside Group Holdings ,אחת הקרנות המוצלחות בסין שהשקיע בשיאומי בתחילת דרכה, וגם שחקן נדל"ן מוביל בהונג קונג".

לדבריו, "הוא עזר לנו מאוד להביא את השחקנים המובילים הסינים בישראל, וכך יצרנו לאורך השנים קשרים עם הרבה מאוד גופים איכותיים, שבסופו של דבר חלקם השקיעו באמצעות הקרן שלנו, קטליסט, וחלקם השקיעו ישירות בחברות דרך פעילות בנק ההשקעות שלנו".

באילו תחומים הסינים הכי אוהבים להשקיע?

"יש תחומים שהם מאוד אסטרטגים עבור הסינים, טכנולוגיות שקשורות לחקלאות, מדעי החיים, אנרגיה מתחדשת (יש להם גדולה של זיהום והם מחפשים טכנולוגיות חלופיות שמשפרות את איכות החיים שלהם) אבל גם בתחום ה-IT – אנחנו רואים עניין מאוד גדול במה שקשור לתבונה מלאכותית, טכנולוגיות בתחום הרכב , היום המדינה שמייצרת הכי הרבה מכוניות זו סין. אז יש להם בהחלט היענות בטכנולוגיות בתחום הזה. אנחנו היינו הקרן הישראלית היחידה שהשקיעה במובילאיי, אז יש לנו בהחלט נקודת מבט על מה שקורה בתחום הזה בשוק הישראלי. יש בהחלט היענות בהרבה מאוד תחומים".

האם מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין משפיעה על היחס שלהם להיי-טק הישראלי?

"זו אולי אחת מההזדמנויות שאנו רואים, במיוחד בכנס הזה התחושה היא שמלחמת הסחר יוצרת מבחינתנו הרבה מאוד הזדמנויות. גם התחושה שלהם שהם פרסונה נון-גראטה בארצות הברית, ושבארץ הם פרסונה גראטה, ושלא רק מארחים אותם עם שטיח אדום, אלא גם יש היענות לחברות הישראליות לחדור לשוק הסיני ולקיים שיתופי פעולה. אנחנו מנסים לחדור לשוק שהוא לאט לאט מנסה להיות השוק מספר 1 בעולם. אז זו בהחלט הזדמנות טובה, כי הסינים לא יעצרו בגלל שהאמריקנים אומרים להם לעצור. הסינים רוצים להיות לא רק הכי תחרותיים בשוק המקומי, אלא בשוק הגלובלי, והחדשנות הטכנולוגית הישראלית תוכל לאפשר להם להיות יותר תחרותיים."

האם האמריקנים לא מגבילים קצת את ישראל בגלל המעמד המיוחד שלהם בהעברת טכנולוגיות לסין?

"האמריקנים יכולים להשפיע על חברות שעוסקות בתחום הביטחון. כי יש לממשלה לממשלת ישראל תחומים שיש להם רגולטור – ביטחון והתחום של שירותים פיננסיים – ביטוח ובנקאות. אבל אם יוצאים מהתחומים האלה, לא רק שאין לאמריקנים יכולת להתערב במדיניות של חברה ישראלית שתלך ותייצא איפוא שהיא רק יכולה את הטכנולוגיות שלה, אלא גם אני לא חושבת שלממשלת ישראל יש יכולת השפעה. כי השוק הזה ממומן על ידי גופים פרטיים".

"אין בישראל, בניגוד אולי לסין, גופים כמו CIC שמאוד מאוד חזקים בשוק המקומי, או בצרפת BON PUBLIC DANVESTISMENT שיכולים להכריע מדיניות. שוק ההיי-טק הישראלי ממומן בעיקר על ידי קרנות הון סיכון והנפקות ציבוריות והמשקיעים צריכים להסתכל על דבר אחד – על תשואה"., אמר

"אם יש לך למשל משקיעים פרטיים או משקיעים שהשקיעו בחברה ציבורית, שבעלי מניות בחברות היי-טק ישראליות, אם הם מקבלים שתי הצעות: אחת מגוף אמריקני במחיר מסוים ואחת מגוף סיני במחיר גבוה יותר, מקבלי ההחלטות לא יכולים להרשות לעצמם לא למכור לגוף שמציע הרבה כסף. אין גוף שיגביל אותם למכור להצעה הכי טובה והכי מעניינת, ואפילו אם יעשו זאת, עשויה להיות להם בעיה משפטית, כלפי המחויבות של החברה ביחס לבעלי המניות שלה. לכן אני לא רואה מצב תיאורטי שלא האמריקנים ולא גם השלטון בישראל יכול להתערב במדיניות העסקית, וגם בכל עסקת מיזוג שהיא יכולה לעשות עם גוף סיני", הוא סיכם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים