דונלד טראמפ צייץ בזעם בטוויטר נגד חסימת גורמי ימין מפייסבוק

הנשיא האמריקני בילה את סוף השבוע האחרון בריטוויטים של התבטאויות שהפיקו דמויות שונות המשויכות לימין הרדיקלי, ובפרסום ציוצים שבהם טען שהם צודקים ושחופש הביטוי אמור לאפשר להם להביע את עמדותיהם ● הנשיא תקף את פייסבוק על הצנזורה שהפעילה ואמר שמעתה הבית הלבן יפקח עליה

מה שבטוח, היה אינטנסיבי - ומעניין. נשיא ארצות הברית, עוד מעט לשעבר - דונלד טראמפ. צילום: BigStock

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, תקף במהלך סוף השבוע האחרון את פייסבוק בחריפות על כך שחסמה כמה דמויות מובילות מהימין הקיצוני האמריקני והעולמי מהפלטפורמה שלה.

ביום ו' האחרון, במבול של ציוצי בוקר בטוויטר, עסק טראמפ בחסימת אנשי ימין אמריקנים, ואף שיתף את ציוציו של היוטיובר הבריטי, פול ג'וזף ווטסון, שנחשב כמפיץ דברי שנאה, שהתלונן כי ענקית המדיה החברתית סילקה אותו מהשירות שלה בשל היותו מייצג את הצד הלא נכון של המפה הפוליטית. טראמפ הבטיח שהבית הלבן "יפקח" מעכשיו על מעשיה של פייסבוק, שלדבריו פוגעים בחופש הביטוי, שמאפיין את ארצות הברית.

הכל החל כשביום ה' נודע כי פייסבוק חסמה את לואיס פרחאן, מנהיג ארגון אומת האסלאם – תנועה דתית, חברתית ופוליטית של אפרו-אמריקנים בארצות הברית, ואת איש InfoWars, אלכס ג'ונס, השנוי במחלוקת, שכבר נחסם על ידיה בעבר בגין הפצת תיאוריות קונספירציה, כגון הטענה כי טבח סנדי הוק מעולם לא קרה. ג'ונס גם סומן כטראנספוב והומופוב וכמפיץ גזענות ושנאה.

עוד החרימה פייסבוק מהשירות שלה את מילו יאנופולוס, עיתונאי בריטי ואיש ימין קיצון; את לאורה לועמר, אקטיביסטית ימין; את ג'רמי בורינג, עיתונאי ופעיל חברתי, שמפיק בפועל את The Daily Wire; ואת לורן סאות'רן –  אושיית רשת שמוכרת כפעילה פוליטית ימנית רדיקלית, במאית דוקומנטרית ועיתונאית קנדית.

פייסבוק. צילום: BigStock

פייסבוק. צילום: BigStock

השתקת הימין מטעמים פוליטיים?

המהלך נחשב כנקיטת עמדה די דרמטית מצד מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, אשר בעבר נראה כמגן על זכויותיהם של מכחישי שואה ושאר מפיצי שנאה להישאר ולהתבטא על הפלטפורמה שלו, ושכנראה בחר כעת לשנות את הלך הרוח ברשת החברתית הדומיננטית בהובלתו.

הנשיא טראמפ שנזעק להגנתם של השמרנים הפופולריים שצונזרו על ידי הענקית ממאנלו פארק, הפגין פעילות ענפה שהסתכמה בסדרה של 13 טוויטים וריטוויטים שפרסם בסוף השבוע כולו.

בנוגע לצנזור אזרחים אמריקנים כתב טראמפ: "זאת ארצות הברית של אמריקה – ויש לנו מה שמכונה 'חופש הדיבור!'. אנחנו מנטרים ובוחנים זאת, מקרוב!". טראמפ הוסיף ושטח את משנתו כי מה שהוא מתייחס אליו כצנזורה מקורו, כביכול, בניסיון להשתיק אנשי ימין בולטים, כיוון שפייסבוק אינה שותפה לתפישת עולמם.

הנשיא ציין שהממשל שלו "יבחן" את הטיפול של פייסבוק ב-

מעניין לציין כי – כפי שאנחנו מכירים מהארץ – גם לבנו של הנשיא, דונלד טראמפ ג'וניור, היה מה לומר על האירועים, והוא פרסם טוויט משלו שביקר את פייסבוק על הסרת משתמשים קיצוניים.

אזהרה "מעודנת" שהיא אולי איתות על יציאה לקרב

האיום "המעודן" של טראמפ עתיד אולי לפתוח חזית חדשה מטעם הנשיא והבית הלבן נגד ענקית הרשתות החברתיות בפרט, ונגד ענקיות עמק הסיליקון בכלל, שאותן הוא מאשים שוב ושוב בהתערבות לא הוגנת נגד גורמים שמרניים, כולל נגדו, למטרת חסימתם מלהביע את דעותיהם. פייסבוק, גוגל וטוויטר הכחישו בתוקף את הטענות בדבר הטיה פוליטית, ואף הסבירו בעת התייצבותם מול מחוקקים כמה הדבר אינו אפשרי טכנית.

כך למשל, כשמנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי, העיד בקונגרס בנדון בדצמבר האחרון, הוא טען נחרצות: "אנחנו לא מוטים פוליטית". כשנשאל, באופן מפתיע ומשעשע דווקא על ידי חברת הקונגרס הדמוקרטית, זואי לופגרן, מדוע כשהיא מחפשת ממש ברגע זה את המילה 'אידיוט' במנוע החיפוש המוביל היא מקבלת מידית תמונות של טראמפ, הדגים הדבר עד כמה ההשערות אודות צינזור מכוון עלולות לנבוע מחוסר הבנה של המדיום.

דיפאיין גוש, בכיר לשעבר בפייסבוק ומומחה למדיניות האינטרנט בהרווארד, אמר כי ההחרמה של הדמויות אינה צעד גדול כפי שפייסבוק מציירת אותו ושהיא בסך הכל אוכפת את המדיניות הקיימת. "תמיד יהיו יותר ספקים של דיבור שנאה שמנסים להגיע לפלטפורמות האלו", אמר. גוש תהה האם לוחמי צדק יהיו חייבים להמשיך לפעול שנה אחרי שנה רק בכדי לעודד את חסימת "קומץ האנשים הללו", וקבע ש"בקצב הזה זה נראה סביר שכך יהיה".

פייסבוק והבית הלבן לא הגיבו לדברים.

 

 

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים