חדש: שירות תחבורה ציבורית לפי קריאה בזמן אמת במטרופולין ת"א
זאת בשיתוף בין דן וווייה● לדברי אסף סבן, מנהל טכנולוגיות ראשי בדן, "משתמשים יזמינו נסיעה באפליקציה, יגיעו לתחנת האוטובוס הקרובה ומשם יסעו ליעד שיבחרו"
שידוך מעניין בין תחבורה ציבורית לבין אפליקציות נסיעות החל היום (ג') בתל אביב, שירות תחבורה ציבורית לפי קריאה בזמן אמת במטרופולין תל אביב בשיתוף בין דן ו-ווייה הישראלית, שעד כה לא סיפקה שירותים בארץ אך פועלת בערים גדולות בעולם.
לדברי אסף סבן, מנהל הטכנולוגיות הראשי של דן, משתמשים יזמינו נסיעה באפליקציה, יגיעו לתחנת האוטובוס הקרובה ומשם יסעו ליעד שיבחרו. המסלול עשוי להשתנות לפי הקריאות.
התוכנה מבצעת אופטימיזציה של המסלולים וזמני ההגעה. בשלב הראשון, יופעלו 40 מיניבוסים, ועד לחודש יוני צפויים לפעול כ-100 מיניבוסים, בעלי עשרה מקומות ישיבה.
בשיחה עם אנשים ומחשבים הסביר סבן כי הוקמה חברה משותפת בשם באבל, שמאגדת את המפעיל דן ואת הצד הטכנולוגי שמגיע מהאפליקציה של VIA.
לדבריו, "כל החוכמה מאחורי השירות הזה היא יצירת המסלולים בצורה דינמית לפי ביקושים. אדם שרוצה להזמין כותב מהיכן הוא רוצה להגיע ולאן. האיסוף נעשה רק מתחנות אוטובוס בשלב הזה, כאשר מה שעומד בבסיס הטכנולוגיה כאן הוא היכולת לאסוף את הנוסע בקרבת מקום הימצאו ולהוריד אותו במרחק של עד 100 מטרים מהיעד".
הוא הוסיף ואמר כי "זה פורץ את כל מה שאנחנו מכירים על עולם הנסיעות שיוצא בזמן קבוע ועובר במסלול קבוע ובתחנות קבועות, כאשר הוא לבנות את המסלול על פי ביקושים בזמן אמת, ולתת את המסלול הנכון ביותר במינימום עצירות כדי לשרת כמה שיותר נוסעים.
"כל השכל נמצא מאחורי הקלעים ובמנוע המיחשוב"
"הרעיון, בניגוד לגט, אובר ודומיהם, הוא שכל השכל נמצא מאחורי הקלעים ובמנוע המיחשוב שנמצא בצד של הנהג. ישנם שני רכיבים: הצד של הנוסע שהוא יותר בהיבט של הזמנת הנסיעה, איפה המשתמש רוצה לעלות ואיפה לרדת מראה על המפה את הרכבים הסמוכים, שזה קצת מזכיר את גט. החוכמה היא בצד של הנהג ובוואן עצמו: תמיד מעל הנהג יש מסך שהמסך מציג בכל רגע נתון מי נוסע באוטובוס ברמת השם וסדר ההורדה, עוד כמה זמן נותר לכל אחד מהם להגיע ליעד", הוא הוסיף.
האם בכל זאת, מדובר בנתון שעומד להשתנות אם מגיע עוד נוסע? לדברי סבן, "יכול מאוד לקרות שהמסלול ישתנה. הכל חשוף לנוסעים. הם רואים כל הזמן מה סטטוס הנסיעה ותוך כדי נסיעה הוא יכול לקבל הזמנה שהוא צריך להיכנס לרחוב אחר ולאסוף עוד נוסע".
הוא הוסיף כי "ווייה עובדת בלא מעט ערים בעולם, ניו יורק, וושינגטון, לונדון. זה ניסוי ראשון בישראל. שם זה ממותג כ-VIA ולא כמפעיל. מי שנוסע תחת החוק והרגולציה בישראל, כל מי שנוסע וגובה מחיר עבור נסיעה מסובסדת חייב להיות מפעיל שירות מוגדר ולכן נעשה החיבור הזה של וויה ודן".
לשאלה איזו השפעה יש לשירות על מערכות המיחשוב של דן, הוא אמר כי "מיחשובית בדן זה קצת פחות משפיע כי זו טכנולוגיה חדשה שאימצנו אבל היא חיצונית לגמרי. כל הטכנולוגיה וכל ההפעלה חיצונית ולא מתערבבת בתוך מערכות דן. אין ספק שזה מביא סוג של בשורה לנוסעי התחבורה הציבורית, בטח ובטח שבנסיעות מסובסדות, ואין ספק שזה יוצר אלטרטיבה יעילה ונוחה, כדי שאנשים יעזבו את הרכב הפרטי, או במקום נסיעה יקרה במונית. זו לשון מאזניים שמאפשרת לתת בינה לשירות הזה – שינוי המסלול בזמן אמת לפי ביקושים הוא הבשורה הגדולה ביותר של השירות הזה".
תגובות
(0)