כך סייע iPad לנער עם מוגבלות שכלית ולקות שמיעה להתחיל לתקשר

לא פעם אנחנו שומעים סיפורים מרגשים ועל עזרתה של הטכנולוגיה במציאת פתרונות לאוכלוסיות שונות, לרבות לאנשים עם מוגבלויות או בעלי צרכים מיוחדים ● הסיפור הבא הוא אחד המרגשים שבהם

דורית מנשה, מחנכת ורכזת עברית וטיולים בבית הספר כי"ח לחירשים ולכבדי שמיעה בירושלים, מקבלת את הפרס הראשון. צילום: אמיר אלון

דורית מנשה היא מורה שמלמדת בבית ספר לחירשים וכבדי שמיעה בירושלים. אחד מתלמידיה הוא נער עם מוגבלות שכלית התפתחותית ולקות שמיעה. לכל אחד מהם יש iPad. עד כאן הכל די רגיל, אלא שבדיוק במקום הזה מגיע טוויסט מרגש בעלילה: ה-iPad סייע לנער להתחיל לתקשר עם סביבתו.

עד לאחרונה הוא לא הצליח לתקשר עם הסביבה והיו לו התפרצויות זעם. צוות בית הספר ניסה לתת לו כלים שונים ליצירת קשר, ללא הצלחה של ממש. כל זה השתנה כאשר הנער קיבל את ה-iPad. גם המורה, מנשה, שמשמשת כמחנכת ורכזת עברית וטיולים בבית הספר, קיבלה את המכשיר, והחלה להשתמש בו בכיתה מול התלמידים בעלי הצרכים המיוחדים. קרוביו של הנער לא האמינו שה-iPad יאפשר לו לתקשר, אך בעזרת האמונה והעבודה העקבית של צוות בית הספר זה בדיוק מה שקרה וכתוצאה מכך, חייו השתנו: הנער מצא דרך לדבר, הוא נפתח לעולם ואף החל לשתף את רגשותיו.

הסיפור המרגש הזה זכה בפרס הראשון בתחרות שערכה לאחרונה קרן אתנה, שמפעילה את תכנית אייפד לכל מורה. במסגרת התחרות נקראו מורות, מורים וגננות לחינוך מיוחד לכתוב סיפור מעורר השראה כיצד ה-iPad סייע להם ובעיקר לתלמידים, והביא את הנערים והנערות בעלי הצרכים המיוחדים להישגים יוצאי דופן. מנשה זכתה בה במקום הראשון, וקיבלה את הפרס בטקס שנערך לא מכבר בבניין הסתדרות המורים (שאף היא שותפה לתכנית) בתל אביב, בלשכתה של המזכ"לית, יפה בן דויד.

"ה-iPad מחולל נפלאות בחינוך המיוחד, מקדם ומשפר את הלמידה, ומאפשר לתלמידות ותלמידים עם צרכים מיוחדים לתקשר עם סביבתם, ללמוד ולהתפתח. הילד שאותו תיארתי בסיפור אף הצליח לחגוג טקס בר מצווה", אמרה מנשה. לדבריה, "אני רואה בחינוך המיוחד ייעוד ואני שמחה שגם אחותי התאומה, בתי ואחי בחרו להיות מורים בחינוך המיוחד". היא הודיעה כי תתרום את מחצית הפרס לבית הספר כי"ח חירשים בירושלים, שבו היא מלמדת.

מימין: דורית מנשה, המורה שזכתה בפרס הראשון; אורי בן-ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה; קטי אסייג, מנכ"לית הקרן של הקהילה היהודית במונטריאול; יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים; אלקה אילני, אלמנתו של עמוס אילני ז"ל, שעל שמו נקראת התחרות; יעקב שורי, מנכ"ל בנק מסד; גד דיעי, סגן מזכ"לית הסתדרות המורים; שלמה ישי, מנכ"ל הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים; ועדנה דוד, יו"רית סניף הסתדרות המורים בחיפה וסגנית המזכ"לית. צילום: אמיר אלון

מימין: דורית מנשה, המורה שזכתה בפרס הראשון; אורי בן-ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה; קטי אסייג, מנכ"לית הקרן של הקהילה היהודית במונטריאול; יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים; אלקה אילני, אלמנתו של עמוס אילני ז"ל, שעל שמו נקראת התחרות; יעקב שורי, מנכ"ל בנק מסד; גד דיעי, סגן מזכ"לית הסתדרות המורים; שלמה ישי, מנכ"ל הקרן לקידום מקצועי בהסתדרות המורים; ועדנה דוד, יו"רית סניף הסתדרות המורים בחיפה וסגנית המזכ"לית. צילום: אמיר אלון

התחרות נקראת על שמו של עמוס אילני ז"ל, שהיה מהפעילים המרכזיים של קרן אתנה ושימש כמנהל התפעול והלוגיסטיקה שלה מיום הקמת העמותה עד ל-2016. התשובות שנתקבלו מהמורים, המורות והגננות נבדקו על ידי חבר שופטים, שדירגו את הסיפורים השונים. 12 הסיפורים שהגיעו לדירוג הגבוה ביותר הועלו לפייסבוק, והמשתמשים ברשת החברתית בחרו את הסיפור הטוב ביותר באמצעות לייקים ושיתופים. סיפורה של מנשה זיכה אותה בפרס על סך 10,000 שקלים. שאר 11 הסיפורים בדירוג הגבוה ביותר זכו בתווי קנייה על סך 150 שקלים כל אחד.

כאן ראוי לציין את שמותיהם של 11 הזוכים הנוספים: ענבר דוידובסקי מבית הספר און בתל אביב; עדי חדד מבית הספר יסודות בבאר שבע; בתיה בן פורת מבית הספר חזון עובדיה, אף הוא בבאר שבע; מורן סיון מבית הספר עופרים בחיפה; אורלי חיים מבית הספר רתמים באשדוד; רועי וילנר מבית הספר הממלכתי דתי לטכנולוגיה ולאמנויות בתל אביב; עמירם בלליס מבית הספר רוטמן כדורי בגליל; אפרת הנדל מגן עיכוב התפתחותי וגן תקשורת בקריית גת; ירדן רימון מגן ורד לחינוך מיוחד באור יהודה; ענת גולדשטיין, גם היא מבית הספר און בתל אביב; ולבנת אביטבול מגן חינוך מיוחד בתל אביב.

מהי תכנית אייפד לכל מורה לחינוך מיוחד?

התכנית אייפד לכל מורה לחינוך מיוחד קיימת כבר יותר משלוש שנים – קרן אתנה השיקה אותה בנובמבר 2015, כחלק מתכנית ארגז הכלים הדיגיטלי למורים בישראל. באמצעות התכנית, כ-15 אלף מורות, מורים וגננות לחינוך מיוחד קיבלו ועוד יקבלו אייפדים יחד עם תוכנות ואפליקציות מיוחדות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ומוגבלויות שונות, והדרכה של 120 שעות. עד כה קיבלו את המכשירים כ-7,000 מהם.

חלוקת האייפדים מתאפשרת בזכות תרומתם של קרן אתנה ושותפיה: הקרן לקידום מקצועי של הסתדרות המורים, בנק מסד, משרד החינוך, הקרן המשפחתית על שם תד אריסון, קרן משפחת סילבן אדמס, מגבית קנדה והרשויות המקומיות שבהן מתבצעות החלוקות.

"התחרות היא נדבך נוסף במסגרת מאמצינו לקדם את החינוך המיוחד בישראל ולסייע למורות, למורים ולגננות בתחום זה", אמר אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה. "ה-iPad מביא לתוצאות מדהימות בקרב תלמידות ותלמידים עם צרכים מיוחדים, ומסייע להם לבטא את עצמם וללמוד. במקביל, הוא עוזר למורות, למורים ולגננות הן בלימוד והן בתקשורת עם התלמידות והתלמידים".

לדברי בן דויד, "החלטנו לשים את החינוך המיוחד במרכז ותחרות הסיפורים מעוררי ההשראה היא נדבך נוסף בקידומו בישראל. מורות ומורי החינוך המיוחד הם אנשי חינוך איכותיים שעושים עבודת קודש, והתכנית אייפד לכל מורה בחינוך המיוחד מסייעת להם רבות".

אלקה אילני, אלמנתו של עמוס אילני ז"ל, הודתה לקרן אתנה על כך שהקדישה את התחרות לזכרו, ואמרה ש-"עמוס נרתם לסייע בהתנדבות לקרן מיום הקמתה ופעל רבות בתחום חלוקת המחשבים למורי ישראל, בכל חלקי הארץ".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים