האם השער של הטכנולוגיה הישראלית לסין נמצא דווקא בטייוואן?

סין היא אחת המשקיעות הבולטות באומת הסטארט-אפ, אבל גם חברות טכנולוגיה מכאן פועלות שם ● האם ייתכן שהשער למדינת הענק נמצא דווקא במדינה שכנה שהיא לא ממש מכירה בה? ● ג'יימס ס. פ. הואנג, לשעבר שר האוצר של טייוואן, מסביר מדוע התשובה לכך חיובית ומאיר זרקור על אחת הכלכלות המעניינות באסיה

המשכה של ידידות ישראלית-טייוואנית מופלאה? צילום: BigStock

כשמדברים על היחסים הכלכליים והטכנולוגיים בין ישראל לאסיה, מתכוונים בעיקר לסין, הודו, דרום קוריאה ויפן. אלא שבאסיה יש, כידוע, עוד מדינות, כולל אחת שאמנם לא אהודה, בלשון המעטה, על השלטון הסיני, אבל היא טומנת בחובה לא מעט פוטנציאל כלכלי. הכוונה היא לטייוואן. לכן, אך טבעי הוא שמועצת סחר החוץ הטייוואנית, ה-TAITRA, תקים סניף בישראל.

הסניף נחנך לא מכבר באירוע שהתקיים במלון הילטון בתל אביב, בהשתתפות כ-200 מוזמנים, בהם גורמים בכירים בישראל כמו ד"ר עמי אפלבוים, יו"ר רשות החדשנות, אדיב ברוך, יו"ר מכון היצוא, הח"כים נחמן שי וענת ברקו, ועוד.

TAITRA נמצאת בבעלות משותפת של הממשלה והמגזר הפרטי במדינה, והמטרה שלה היא לקדם את הסחר הבילטרלי שלה עם מדינות אחרות ברחבי העולם. המועצה מחזיקה 63 סניפים, כולל הסניף התל אביבי החדש.

לדברי ג'יימס ס. פ. הואנג, יו"ר TAITRA ובעבר שר האוצר של הממשלה בטייפה, יש פוטנציאל רב לפיתוח היחסים הכלכליים והטכנולוגיים בין שתי המדינות. "הכלכלות של ישראל וטייוואן לא מתחרות האחת בשנייה, אלא משלימות זו את זו", הוא אמר בראיון לאנשים ומחשבים. "אתם אומת הסטארט-אפ, מדינת החדשנות ואחד המרכזים הטכנולוגיים המובילים בעולם, ואנחנו אחד ממרכזי הייצור התעשייתיים המובילים והחדשניים ביותר בעולם. התעשיות שלנו מתחדשות בצורה מתמדת, ואנחנו רוצים להמשיך להכניס טכנולוגיות חדשות, להתייעל ולהוריד עלויות ייצור".

"הכלכלה הגלובלית היא סופר תחרותית ואם לא נתייעל באמצעות הכנסות טכנולוגיות חדשות, לא נוכל להתחרות בשווקי העולם", הוסיף הואנג. "אני מאמין שטכנולוגיות ישראליות יכולות לסייע לנו לקדם ולייעל את התעשייה שלנו".

ג'יימס ס. פ. הואנג, יו"ר TAITRA ובעבר שר האוצר של ממשלת טייוואן. צילום: יח"צ

ג'יימס ס. פ. הואנג, יו"ר TAITRA ובעבר שר האוצר של ממשלת טייוואן, בכנס בתל אביב. צילום: יח"צ

שטחה של טייוואן הוא פי 1.5 מזה של ישראל, ואוכלוסייתה גדולה כמעט פי שלושה ועומדת על 23.5 מיליון איש. התל"ג של המדינה עמד ב-2017 על 606 מיליארד דולר – ה-17 בגודלו בעולם, היצוא שלה הסתכם ב-317 מיליארד דולר והיבוא – ב-259 מיליארד. לשם השוואה, התל"ג של ישראל עמד באותה השנה על 332 מיליארד דולר. הסחר הבילטרלי בין המדינות ב-2018 הסתכם בכ-1.5 מיליארד דולר – 865 מיליון דולר יבוא ישראלי מטייוואן ו-635 מיליון יצוא. רוב היצוא הישראלי לטייוואן מורכב ממוצרים ושירותים טכנולוגיים, לרבות מוצרים אופטיים, מכשור רפואי, מערכות ממוחשבות ומוצרי IT, בעוד שהיא מייבאת מהמדינה האסייתית בעיקר מכונות ייצור וחלקי רכב.

יש ל-TAITRA רק 63 סניפים בעולם. למה דווקא בישראל?
"ראשית, המטרה הכללית שלנו היא לקדם את הסחר בין טייוואן למדינות שבהן אנחנו פועלים, וזה כולל גם את ישראל. אנחנו מאמינים שכדי לקדם את הסחר צריכים שני שותפים. אנחנו לא מקימים סניפים במדינות בסדר גודל של ישראל, כי העלות לא משתלמת. הסיבה שהקמנו כאן סניף היא בגלל היות ישראל הסטארט-אפ ניישן, בגלל מעמדה ויכולותיה הטכנולוגיות. הכלכלה הישראלית הרבה יותר חשובה, עוצמתית ומשפיעה בעולם מכל כלכלה של מדינה אחרת בגודלה".

ובכל זאת, TAITRA הוקמה ב-1970. למה לקח לכם כמעט 50 שנה להגיע לכאן?
"במשך זמן מה חשבנו להקים כאן סניף. ההחלטה התקבלה לפני פחות משנה, אחרי שביקרתי בישראל במאי האחרון וראיתי את הפוטנציאל. התפקיד של הנציגים שלנו כאן היא להפוך את הסניף החדש להצלחה גדולה ואני בטוח שבגלל הנתונים והפוטנציאל הטמון בכלכלות של שתי המדינות נצליח בכך, ובגדול".

האם תשימו את הדגש על מכירת מוצרים מטייוואן בישראל או הפוך?
"נשים כאן את הדגש על קידום שיתופי פעולה בין חברות טכנולוגיה משתי המדינות. נאתר טכנולוגיות ישראליות שיכולות להתאים לחברות שלנו ונאתר חברות משלנו שיכולות להיעזר בטכנולוגיות ישראליות".

טייוואן נחשבת למשקיעה חשובה. האם אתם מתכוונים להגדיל את ההשקעות שלכם במשק הישראלי בכלל ובהיי-טק הישראלי בפרט?.
"חברות מטייוואן כבר השקיעו בישראל. בין השאר, נובוטון הקימה כאן מרכז פיתוח, שתי חבורת מטייוואן השקיעו 30 מיליון דולר בלומוס הישראלית והבנק SCSB חתם על הסכם שיתוף פעולה עם גוף ההשקעות הישראלי Our Crowd לקידום השקעות בטכנולוגיות פינטק. יש לי יסוד להאמין שעסקות אלה יתגברו בעתיד, שכן אחת המשימות של הסניף שלנו בתל אביב תהיה לקדם השקעות של גופים בשתי המדינות אלה באלה".

לסיום, הואנג הדגיש ש-"טייוואן יכולה להוות גשר עבור חברות ישראליות שירצו להיכנס לשוק הסיני ולדרום מזרח אסיה בכלל, עקב קרבתה הגאוגרפית והתרבותיות לשווקים אלה. זאת ועוד, יש לכלכלה הטייוואנית נוכחות חשובה בהם. ב-2017 הסתכמו ההשקעות בסין של חברות שרשומות אצלנו ב-78 מיליארד דולר. במידה שאנחנו לוקחים בחשבון השקעות של חברות טייוואניות בסין באמצעות חברות בת, הסכום גדול הרבה יותר. אני סמוך ובטוח שהנוכחות של TAITRA בישראל תאיץ את הסחר הבילטרלי ואת שיתופי הפעולה בין שתי המדינות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים