נוקיה-סימנס: הטכנולוגיה שמכרנו לאירן לא מאפשרת ניטור תנועה באינטרנט

החברה מואשמת בכך שסייעה בעקיפין למשטר האירני להתחקות אחר תכתובות של מתנגדיו, במהלך ואחרי גל ההפגנות ששטף את המדינה ● ריטה מארד, דוברת נוקיה-סימנס: "הטענות שאפשר להשתמש בטכנולוגיה המדוברת כדי לפקח על התנועה ברשת אינן נכונות"

יצרנית ציוד התקשורת נוקיה-סימנס (Nokia-Siemens) הכחישה בסוף השבוע, כי הטכנולוגיה שמכרה לאירן ב-2008 מאפשרת לפקח על תנועה ברשת האינטרנט. החברה מכרה לאירן ציוד לרשתות GSM, ועל פי הדוברת שלה, ריטה מארד, "סיפקה לאחד הלקוחות מוצר נוסף, שכבר אינו כלול במגוון המוצרים שלנו". "המוצר הנוסף", לדברי הדוברת, "מאפשר לארכב ולנהל נתונים בצורה מסוימת, וקשור אך ורק לנתוני קול. הטענות שאפשר להשתמש במוצר זה כדי לפקח על תנועה ברשת האינטרנט אינן נכונות".

בשנה שעברה הופצה באינטרנט עצומה הקוראת להחרים את נוקיה, בטענה שהטכנולוגיה של נוקיה-סימנס סייעה לממשל האירני לפקח על טלפונים סלולריים ולקרוא אי-מיילים במהלך גל ההפגנות ששטף את המדינה לאחר הבחירות. הטענות נגד החברה צפו ועלו שוב, כשהעיתון הפיני Voima טען בחודש שעבר באתר המקוון שלו, שנוקיה-סימנס סיפקה לאיראן טכנולוגיה לפיקוח על מבואות (gateway), אשר מאפשרת ניטור ומעקב אחר שימוש באינטרנט סלולרי.

הדוברת מארד ציינה, כי הטכנולגיה שסופקה מובנית כמוצר סטנדרטי בכל הרשתות ברחבי העולם, ומטרתה לאפשר לממשלות לפקח על התנועה ברשתות התקשורת למטרות שונות, כמו, למשל, מלחמה בפשע. לדבריה,  נושאים שונים הקשורים לכך "עורבבו בדיון הציבור", אך נוקיה-סימנס לא מכרה שום טכנולוגיה כזאת לאיראן. "אם מדובר על מרכז הניטור שלנו, שזה המוצר שסיפקנו – זוהי מערכת מוגבלת שלא קשורה בשום צורה לניטור נתונים".

בחודש שעבר, שלח הפרלמנט האירופי אצבע מאשימה לכיוון נוקיה-סימנס במהלך דיון שעסק באירן. בפרוטוקול הישיבה נכתב, כי הפרלמנט "מבקר בחריפות חברות בינלאומיות, בייחוד נוקיה-סימנס, שנותנות בידי השלטונות האירניים כלים הדרושים להם לפיקוח ולמעקב. החברות האלה תורמות לרדיפות ולמעצרים של מתנגדי המשטר האיראני".

לפי נתונים שפורסמו בתקשורת, יותר מ-4,000 מתנגדים ומפגינים נעצרו באירן במהלך ואחרי המחאות ההמוניות שפרצו ביוני שעבר. מתנגדי השלטון טוענים שעד כה נהרגו 72 בני אדם, לעומת 36 לפי מקורות רשמיים של הממשל האירני. מקורות מהאופוזיציה האיראנית טוענים גם, כי עוד מאות ממשתתפי ההפגנות עוכבו לחקירות מאז אמצע 2009.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים