Yoga Book C930: מה התחדש בשנה וחצי?

צבי קצבורג חזר אחרי שנה וחצי ל-Yoga Book של לנובו כדי לבחון את הדגם החדש שלו מקרוב ולראות האם הוא שופר והפך לשימושי ופרודוקטיבי יותר או שבעצם מדובר באותה הגברת בשינוי אדרת?

Yoga Book C930 של לנובו. צילום: יח"צ

שנה וחצי, פחות או יותר, חלפה מאז שה-Yoga Book המקורי של לנובו נסקר כאן בפורטל של אנשים ומחשבים. דבר אחד עקרוני לא השתנה מאז שעלתה הסקירה שלו לאוויר: הוא היה ונשאר ייחודי בנוף המחשוב הנייד.

גם בגרסה החדשה שלו, C930, עדיין לא ברור בדיוק אם זה מחשב נייד, טאבלט עם מקלדת צמודה, שני טאבלטים שחוברו זה לזה או אולי בכלל טאבלט שחיברו אותו לקרוא ללוח שרטוט. מה שבטוח שהוא Yoga ושהוא Book, ושהוא גם נראה אותו דבר ובכל זאת – יש בו כמה וכמה דברים ששופרו והפכו אותו ליותר שימושי ופרודוקטיבי.

אבל לפני שנצלול מעט פנימה – ובאמת שאי אפשר יותר מדי לעשות את זה במחשב (כן, נלך על מחשב בכל זאת) שעוביו בסך הכל 9.9 מ"מ -זה המקום להזכיר מעט על מה מדובר. Yoga Book הוא חיבור של מסך מגע מסוג IPS בגודל של 10.8 מ"מ וברזולוציה של 2K אל עוד מעין מסך נוסף שהוא בעצם מסך מגע שמבוסס על טכנולוגיית E Ink של מוביוס וברזולוציה של FHD.

הייחודיות של המחשב הזה, שלא במפתיע, היא מסך הדיו האלקטרונית הזה. הוא משמש כמקלדת וירטואלית, כמסך לרישום וכתיבת טקסטים ועריכה, כקורא ספרים דיגיטליים, ובגרסה החדשה יש גם מסך הגדרות ייעודיות למסך עצמו , המאפשר לקבוע דברים שונים כולל תמונת רקע שניתן להציג כאשר המחשב לא בשימוש ואפילו כבוי – וזאת בזכות צריכת הכוח הנמוכה עד מאוד של מסכי דיו אלקטרונית.
המעבר בין המצבים השונים מבוצע באמצעות בחירה מתוך פס מצבים שנמצא בפינה הימנית של המסך התחתון, ומעבר לכך ניתן גם להשתמש בעט אלקטרוני אקטיבי של לנובו המצורף לערכה כברירת מחדל. העט משמש בעיקרון כדי לבצע רישומים ואולי לכתוב פתקאות על מסך הדיו, אבל מהר מאוד התגלה שהוא שימושי מאוד גם כדי לצייר ולכתוב על המסך הראשי ביישומים שתומכים במגע: מפתקים ועד תוכנת ציור.
העט, שכדי להפעיל אותו יש צורך בסוללה זעירה בגודל AAAA, הוא אחד הקשיים של המחשב הזה. יש צורך בעקומת למידה של ממש כדי להשתמש בו בצורה ראויה, למרות שאת הקשקושים הראשונים על המסך מבצעים כמה שניות לאחר שלוחצים עליו כדי להדליק אותו.

אחת הצלמיות בעצם 'מכבה' את העט

הסיבה העיקרית היא הממשק הלא כל כך ברור של מצב הרישום ובחירה בצלמיות שגם כן לא ממש ברור מהן מה בדיוק עושים כאן. כך, לדוגמה, מגלים לפתע שאחת הצלמיות בעצם 'מכבה' את העט ומעבירה את השליטה לאצבעות. זה יכול להיות נוח דווקא, מכיוון שאת העט יש לשמור היטב: אין מקום לחריץ שמירה במחשב הדקיק הזה, ולמרות שיש מגנט לאורך העט, אין יותר מדי מקומות 'להדביק' אותו אליהם: רק על הציר מאחור שזה לא ממש נוח. החלק הקדמי של המחשב, למרות הקשיחות של הגוף, הוא כנראה המקום היחיד מעבר לציר שיש בו מעט מתכת.

אבל השאלה האמיתית, במיוחד מנקודת מבט של משתמש עסקי שיוצא לדרכים, היא האם ה-Yoga Book C930 הוא מחשב נייד שנוח לעבודה. אז במידה מסוימת כן, ובמידה מסוימת גם לא.
למה הכוונה? זה לא מחשב שמתאים למי שמחפש ביצועים. אמנם יש שיפור ניכר עד מאוד בכוח העיבוד לעומת הדור הראשון שהיה מבוסס על מעבד Atom, אבל זה עדיין לא סוס עבודה. המחשב שהגיע לבדיקה צויד במעבד Core i5-7Y54 שהוא מעבד דור שביעי המבוסס על שתי ליבות פיזיות ותמיכה בעבודה בריבוי נימים. זהו מעבד עם צריכת כוח נמוכה עד מאוד של 4.5 וואט לכל היותר במהירות בסיסית של 1.2 גיגה-הרץ ותמיכה במהירות טורבו של 3.2 גיגה-הרץ.

זהו מעבד שהמטרה שלו כפולה: לחסוך חום וחשמל ולספק זמן עבודה ממושך. אפשר לומר שבהיבט הזה הוא מבצע את העבודה שלו. Yoga Book C930 לא מתחמם כך אחרי שעות של עבודה, וזה אכן שעות של עבודה. בבדיקה הוא הגיע ל-5:16 שעות עבודה רציפה עד סף של 20% סוללה, מכיוון שבלנובו הבטיחו עד 8 שעות עבודה רגילה, זה בהחלט בתקן.

ביצועים של ממש אי אפשר לבקש, בוודאי במונחים של מעבדי הדור התשיעי שכבר מגיעים לשוק, כך שהוא לא מתאים למי שזקוק ליותר מאשר עבודה פשוטה יחסית: גלישה, קריאה וכתיבה של הודעות דואר אלקטרוני וכל יישום חברתי שהוא, ואפילו הקלדת מסמכים. מטלות כמו עריכת תמונות ווידאו, ואפילו מצגות כבדות? קחו כבר מחשב נייד 'אמיתי'.

המחיר? 5,690 שקלים

מה עם ההקלדה והשימוש במקלדת וירטואלית? כאן יש הפתעה לטובה. בני הדור הנוכחי, שרגילים להקליד על מסכי טלפונים, אולי אפילו ירגישו בבית. אפשר אפילו להקליד מהר, ומי שרוצה יכול אפילו לדאוג למשוב בדמות רטט (טוב, למעשה זו ברירת המחדל). אפילו משטח העכבר מפתיע לטובה. כל עוד לא צריך אותו הוא נקודה קטנה מתחת למקלדת, וכשהוא פתוח הוא מספיק גדול כדי להניע את הסמן בנוחות, עם כפתור מימין ומשמאל לפי הצורך.
המחשב הגיע עם 4 גיגה-בייט זיכרון RAM, עם כרטיס SSD של 256 גיגה-בייט. יש מצלמה קדמית של 2 מגה-פיקסל, יש חיישן טביעות אצבע, ויש גם שני חיבורי USB Type-C, אחד מכל צד, שמשמשים גם להטענה – ואפשר בעצם להשתמש במטען של טלפון.

כמו כל מחשב Yoga גם כאן אפשר לסובב את המסך על ציר שרשרת השעון לכל זווית עד 360 מעלות, והמסך מספק תמונה נהדרת עם זוויות רחבות בכל נקודת מבט.
המחיר הוא 5,690 שקלים וזו אולי עוד נקודת תורפה שלו במיוחד שהדור הקודם עלה כמחצית, אבל אבל זהו פתרון מחשוב נייד מבוסס Windows שכנראה אין לו מתחרים אמיתיים – גם לא בסדרת ה-Surface של מיקרוסופט.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים