אמזון שוקלת לבטל את הקמת המטה בניו יורק

המטה - שאפילו זכה לכינוי HQ2, והיה אמור להתפצל בין צפון וירג'יניה לניו יורק - תוכנן להיות ענק, ולכלול בסביבות 25 אלף עובדים בכל אחת מהערים ● הסיבה לחרטה המסתמנת - קבלת הפנים הקרה מהעיר העצומה ● ראש העירייה הגיב וטען שהוא בטוח כי התכניות של אמזון בעירו יצאו לפועל

העובדים מועסקים בתנאים חמורים? מחסן של אמזון. צילום אילוסטרציה: BigStock

ענקית הקמעונות אונליין אמזון שוקלת בימים אלו לבטל את תכניותיה להקמת מטה עצום שלה בעיר ניו יורק, שהיה אמור להביא עימו כ-25,000 משרות לתפוח הגדול. הסיבה – ביקורות קשות על התכנון, על הקלות המס שהובטחו לחברה מסיאטל, ועל הפגיעה של הקמת מטה שכזה בתושבי העיר ובעסקיה. על פי דיווחים, יש המנסים לפעול להשארת הכוונות של אמזון על כנן, ביניהם ראש עיריית ניו יורק.

את הבשורה פרסם הניו יורק טיימס ביום ו' האחרון, כשציטט מקורות אנונימיים שאמרו כי בכירי אמזון עוסקים באחרונה בדיונים שנועדו לחשב מסלול מחדש בכל הנוגע בתכניות החברה למטה בניו יורק, ובבדיקת אלטרנטיבות, כששמה של ניו ג'רזי השכנה הועלה ביניהן. התכניות לגבי ארלינגטון שבווירג'יניה – שהמטה המתוכנן, המכונה HQ2 היה אמור להתפצל ולהיבנות גם בה במקביל לניו יורק – נותרו כשהיו.

בניו יורק, כך דיווח הפוסט, קיבלה החברה כתף קרה מצד גורמים רבים, ביניהם פוליטיקאים, מתחרים בתחום הקמעונאי והציבור. "השאלה היא אם זה שווה את זה אם הפוליטיקאים בניו יורק לא רוצים את הפרויקט, במיוחד לאחר שהאנשים מווירג'יניה ונשוויל היו כל כך מסבירי פנים", ציטט הפוסט את אחד המקורות, אדם שמכיר את תכניות החברה לעומק.

מחאות של פעילי זכויות אזרח והתקוממות מצד חברות

ואכן המהלך המתוכנן של אמזון הוליד מחאות של פעילי זכויות אזרח והתקוממות מצד חברות קמעונאיות סיטונאיות וחנויות פיזיות. קולות שונות הביעו זעם על הקלות המס בהיקפים של מיליארדים שאמזון עתידה להשיג, בעוד שאחרים נשמעו דואגים לגבי מחירי הנדל"ן בסביבת משרדי אמזון ואפילו מהצפיפות שעתידה להיווצר בכבישים ובבית הספר באזור.

מיכאל ג'יאנריס, הסנטור של מדינת ניו יורק וג'ימי ואן ברמר, יו"ר מועצת העיר ניו יורק,– שניהם דמוקרטים – תהו בהצהרה משותפת שפרסמו בזמנו מדוע משאבים ציבוריים נדירים מוצעים לאחד מהתאגידים הרווחיים בעולם. חברת הפרלמנט האמריקני, הדמוקרטית אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, יצאה אף היא נגד הקמת המטה וטענה שההסכמות לבנייתו התקבלו בלי שיתוף הקהילה.

בנובמבר האחרון נודע כי האימפריה הענקית שייסד האיש שהוא כיום העשיר בתבל, ג'ף בזוס, שולחת זרועות נוספות ברחבי ארצות הברית. החברה הודיעה רשמית כי תפתח שני בסיסי פעולה נוספים מחוץ למשרדיה בסיאטל: האחד בארלינגטון, וירג'יניה והשני בשכונת לונג איילנד סיטי שבניו-יורק. ההחלטה סיימה תחרות אינטנסיבית בין הערים בצפון אמריקה על הנוכחות של אמזון בהן, כולל על 50,000 מקומות העבודה שיגיעו עם החברה.

יצוין כי הביקורות בניו יורק צפו למרות שהקמת HQ2 משמעותה תוספת מסיבית של מקומות עבודה, והכנסה יפה למדינה ועל אף שאמזון עצמה אמרה כבר כי בכוונתה להשקיע כ-2.5 מיליארדי דולרים בכל אחד מהאתרים החדשים.

לפי התקשורת, אמזון לא בישרה רשמית לאף גורם על האפשרות לביטול התכנית. להיפך – היא ממשיכה להתייחס אל הפרויקט ככזה שעתיד להתממש.

"אנו מתמקדים בשיתוף פעולה עם השכנים החדשים שלנו – בעלי עסקים קטנים, אנשי חינוך ומנהיגים קהילתיים", אמר דובר אמזון בהצהרה ל-CNN. "בין אם מדובר בבניית צנרת של מקומות עבודה מקומיים באמצעות הכשרת כוח עבודה, או במימון שיעורי מדעי המחשב לאלפי תלמידי ניו יורק, אנחנו עובדים קשה כדי להדגים איזה סוג של שכן נהיה".

ביל דה בלאזיו, ראש עיריית ניו יורק, שעזר לעצב את עסקת HQ2 מאחורי דלתות סגורות, הביע ביטחון שאמזון עדיין תגיע לעירו. "ראש העירייה מצפה לחלוטין שאמזון תספק את הבטחתה לניו-יורקים", אמר דוברו, אריק פיליפס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים