IVC: ורטקס ו-TLV Partners – הקרנות הפעילות ביותר בהשקעות ראשונות

כל אחת משתי הקרנות ביצעה בשנה החולפת 11 השקעות ראשונות בסטארט-אפים ישראליים – כך עולה מדו"ח של חברת המחקר ● ככלל, פעילות ההשקעות ירדה לעומת 2017 – במיוחד בשלבים המוקדמים

קרן חדשה שתסייע לטיפול במגפות. צילום אילוסטרציה: BigStock

ורטקס ישראל ו-TLV Partners הן קרנות הון-הסיכון שביצעו את ההשקעות הראשונות הרבות ביותר בישראל בשנה החולפת – כך עולה מדו"ח של חברת המחקר IVC, בשיתוף משרד עורכי הדין עמית פולק מטלון ושות' (APM), שפורסם היום (ג'). כל אחת מהקרנות ביצעה בשנה זו 11 השקעות חדשות, אם כי יש ביניהן פער גדול בסכומים שהן מנהלות: ורטקס מנהלת 960 מיליון דולר ו-TLV Partners – כ-267 מיליון. יצוין ש-ורטקס דורגה במקום הראשון גם ב-2017, עם 12 השקעות חדשות.

השתיים משקיעות הון מהקרנות ורטקס IV ו-TLV I, שהוקמו ב-2016, ו-ורטקס V ו-TLV II, שהוקמו ב-2018.

שלוש קרנות הון-סיכון חולקות את המקום השני ברשימה, עם תשע השקעות חדשות כל אחת: CE Ventures מהונג קונג, שפעילה בישראל יותר משלוש שנים; MizMaa, שאף היא הונג-קונגית; ו-Next Gear, קרן מיקרו הון-סיכון ישראלית שמשקיעה בחברות בשלבים המוקדמים בתחום המוביליטי.

במקום השלישי ממוקמות ארבע קרנות עם שמונה השקעות ראשונות כל אחת: קרן ההון-סיכון הישראלית הוותיקה פיטנגו; קרן המיקרו הון-סיכון TAU Ventures של אוניברסיטת תל אביב; ROI הברזילאית; וקרן מיקרו נוספת – Upwest Labs.

הדו"ח מראה שפעילות ההשקעות הראשונות בישראל ב-2018 נחלשה בהשוואה לשיא של 2017. עוד עולה ממנו כי במהלך השנה החולפת, קרנות ההון-סיכון הזרות והישראליות שמרו על חלקן בפעילות ההשקעות החדשות – הזרות עם 61% והישראליות עם 39%. מספר ההשקעות הראשונות בחברות בשלבי הביניים הסתכם ב-39% מכלל ההשקעות הראשונות – הנתון הגבוה ביותר בחמש השנים האחרונות. לעומת זאת, ההשקעות בשלבים המוקדמים ירדו ב-17% בהשוואה ל-2017 והגיעו לנתון הנמוך ביותר מאז 2014.

לדברי עו"ד יונתן אלטמן, יו"ר משרד עורכי הדין עמית פולק מטלון ושות', "בהמשך למגמה שהלכה והתגברה בשנים האחרונות, מסתמן שגם 2019, בדומה ל-2018, תתאפיין בהעברה של השקעות מהתחום הסחיר אל הלא סחיר. עם התפתחותו של השוק, ניכר שתחומי ההשקעה, כמו גם קבוצות המנהלים, הופכים מגוונים ומובחנים יותר. קרנות הון-סיכון ופרייבט אקוויטי חדשות מוקמות – גם כקרנות מתמחות וגם כקרנות כלליות, וישנן רבות וטובות כאלה לכל שלב השקעה". לדברי אלטמן, פעילות ההיי-טק חודרת לכלל התעשיות, גם המסורתיות שבהן, ומזמנת הזדמנויות לכל הצדדים.

הוא הוסיף ש-"קרנות המימון עוברות תהליך מואץ של התפתחות וגיוון. מכשירי מימון חדשניים מוקמים בימים אלה, בצד קרנות מימון ותיקות, בין היתר בשל הצורך להגדיל את מרכיב המימון החוץ בנקאי. עולמות הנדל"ן והתשתיות בארץ ובחו"ל מייצרים אף הם פעילות בהיקפים שהולכים וגדלים, בתחומים מסורתיים ופחות מסורתיים. נקודת המפגש שבין המשאבים הכספיים לניהול מהווה את מנוע הבעירה של תעשיות הקרנות בארץ ובעולם ובשל כך, אנחנו מאמינים ש-2019, שכבר נפתחה בסערה, תהיה שנה טובה לתעשייה, למשקיעים ולמנהלים".

מריאנה שפירא, מנהלת המחקר ב- IVC Research Center, ציינה ש-"הבחנו במספר טרנדים במהלך 2018, שצפויים להמשיך אל תחילת 2019: ההיי-טק הישראלי ממשיך להוות מקור משיכה למשקיעים זרים במשך השנים, במיוחד קרנות הון-סיכון. מספרן של הקרנות הזרות צפוי לגדול, ובכך להניע את ההשקעות הראשונות בחברות סטארט-אפ ישראליות, חלקית הודות להקמת קרנות יעודיות לשוק הישראלי". לדבריה, "בשעה שרוב הקרנות הזרות הפעילות בישראל הן אמריקניות או ממזרח אסיה, קרנות הון-סיכון אירופיות נשרכות מאחור, בשל העובדה שרוב חברות הטכנולוגיה הישראליות מכוונות לשוק האמריקני".

היא הוסיפה כי "תחום התוכנה הוא המועדף על המשקיעים, ובמיוחד על קרנות הון-הסיכון. זה בא לידי ביטוי בכך שחלקן של חברות התוכנה גדל מ-29% ב-2013 ל-54% ב-2018. תחום הסייבר זוכה להכרה גלובלית ונראה כי גם ב-2019 המשקיעים יגלו עניין בחברות הסייבר הישראליות".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים