תופעה מדאיגה: כ-1,000 עובדים פוטרו מגופי מדיה דיגיטליים שונים
שני המגזינים הדיגיטליים BuzzFeed ו-HuffPost פיטרו מספר עצום של עובדים בימים האחרונים ● האם הפיטורים נובעים מהשתלטות של גוגל ופייסבוק על ענף הפרסום והאם מדובר באסון שמאיים על כל תעשיית התוכן החדשותי-מגזיני באינטרנט?
בימים האחרונים פוטרו כ-1,000 כתבים, עורכים ועובדים אחרים בתחום התקשורת, והמספר עתיד ככל הנראה להמשיך לטפס בקרוב.
ביום ד' הודיעה וריזון – המחזיקה ב-HuffPost, יאהו ו-AOL – על פיטוריהם של 7 אחוזים מאנשיה; זמן לא רב לאחר מכן דיווח הוול סטריט ג'ורנל כי אתר BuzzFeed יחתוך בקרוב 15 אחוזים מצוותו. מוקדם יותר באותו היום הודיעה Gannett Co – שבבעלותה יותר מאלף עיתונים יומיים ושבועיים ברחבי ארצות הברית – שקיצצה כ-400 משרות. אמנם לא מדובר במחלה מדבקת אבל פיטורים בהיקף שכזה עלולים בהחלט להוות מודל ולתת לגיטימציה לעשייה דומה שתימשך. בכל מקרה, כבר כעת ואם יפוטרו עוד אנשי מדיה, מדובר במכה הרסנית במיוחד לפעילותם של מו"לי חדשות קטנים ואתרי תוכן מגזיניים.
לא מדובר רק על עובדים זוטרים. ה-HuffPost פיטר בין היתר את זוכה פרס פוליצר, ג'ייסון צ'רקיס, שיחד עם כל המפוטרים הפסיק את כתיבתו במגזין החל מיום ה'. ביום ו' BuzzFeed החל בקיצוצים הרוחביים שלו, שכללו, למשל, אנשי תוכן מהדסק הבינלאומי.
גוגל ופייסבוק אשמות?
בתקשורת עלו גם ספקולציות כי BuzzFeed עתיד לעמוד למכירה או למיזוג, אבל העובדים מטילים ספק בהסברים אלה, ורבים תולים את האשמה בפייסבוק ובגוגל, ששתיהן מהוות מונופול על פרסום דיגיטלי כיום, כמו גם על החלטות גרועות ברמת הניהול.
לפי הגרדיאן, שתי הענקיות צפויות לקטוף יותר ממחצית מההוצאות הגלובליות על מודעות עד לשנת 2020. ה-Analyst EMarketer צופה כי נתח השוק של פייסבוק וגוגל יגדל ב-75% בין השנים 2017 ל-2010, לעומת צמיחה של 15% בחברות מדיה דיגיטליות אחרות.
"זה לא קורה בגלל חוסר יעילות בשוק או העדפות הצרכן או ערך חברתי", כך טען זאק קרטר, הכתב הבכיר של ה-HuffPost. "זה קורה כי שתי חברות גדולות מאוד לקחו את ההכנסות מפרסומת שכלי העיתונות הסתמכו עליהם והחליפו אותן בכלום ושום דבר".
כש-וריזון הודיעה כי היא "חותכת" כ-800 משרות במחלקת המדיה והפרסום שלה, הסבירה הענקית שהיא עושה כן לאור רי-ארגון של המחלקה הבעייתית.
חברת התקשורת האמריקנית – המספקת שירותי תקשורת סלולרית, טלפוניה, מערכות מידע, ושירותי פס רחב ללקוחות ברחבי ארצות הברית ובעולם – קיוותה ליצור עסקי פרסום שיוכלו להתחרות בגוגל ופייסבוק. היא הוציא כ-10 מיליארד דולר ברכישת חלוצות האינטרנט לשעבר,יאהו ו-AOL, אבל בדיעבד הסתבר לענקית ששילוב שתי החברות הניב תוצאה הרבה פחות מזהירה מהצפוי.
חרדה מפני פיטורים נוספים שיגיעו
רבים בתעשיית המדיה בוחנים באימה ובחשש הולך וגובר כיצד עובדים מסורים ונחשבים מצאו עצמם בלי פרנסה, ומגיבים בחרדה לפרסומי הטוויטים הנרגשים שלהם על שנאלצו לעזוב מקומות עבודה שאהבו.
בסך הכל ה-HuffPost, אשר מאורגן תחת גילדת הסופרים של מזרח-אמריקה, פיטר כ-20 עובדים ואילו מספרם של מפוטרי BuzzFeed לא ברור – דיווחים קודמים טענו כי החברה משחררת ממשרתם לפחות 200 אנשים, למרות ש-BuzzFeed הודיע כי "רק" לשתי מחלקות על הפיטורים נכון לסוף השבוע.
ביום ו' בישר הכתב ג'רמי בר מ-The Hollywood Reporter כי 43 אנשים פוטרו. אבל העיתון אמור כנראה לעדכן עובדים נוספים במחלקות הנותרות על פיטוריהם במהלך השבוע.
מהו האפיק הבא להכנסות טובות?
על פי מנכ"ל BuzzFeed, ג'ונה פרטי – שדיווחים מספרים כי הציע לעובדיו להביא את כלביהם לעבודה ביום ב' האחרון על מנת להעלות את המורל – BuzzFeed עובר "ארגון מחודש" שנועד בכדי "להתמקד בתוכן שעובד, ולהשיג את מבנה העלות הנכון שיתמוך במודל ההכנסות המרובות שלנו".
דובר ה-HuffPost אמר ל-CNN כי האתר "משקיע את הכישרונות והמשאבים שלו באזורים אשר להם מעורבות גבוהה של קהל ובידול, ואשר צפויים לצמיחה, בזמנים שבהם משימתנו חשובה יותר מתמיד".
ההידרדרות המואצת של הסקטור דוחפת מו"לים של תוכן כתוב לחפש, בינתיים די-לשווא, אפיקי הכנסה חדשים: Vice חברה ל-HBO; ה-BuzzFeed בחן פרויקט עם נטפליקס, שלא צלח, ובינתיים מוכר מוצרי מטבח של Tasty באמצעות וולמארט. ניסיונות לשפר הכנסות באמצעות תחום סרטוני הווידיאו הקצרים לא הראו תוצאות מקוות. בעבור רבים, פודקאסטים הם הדבר הבא, או לפחות הניסיון לברוא את הדבר הבא שיניב הכנסות טובות. בשבוע שעבר הודיע ה-Economist כי הוא מרחיב את צוות האודיו שלו; גם הג'ורנל משיק יוזמה דומה.
היכן כל המפוטרים?