57 מיליון דולר קנס לגוגל על הפרת תקנות הגנת המידע

הקנס הראשון והמשמעותי לענקית טכנולוגיה שהפרה את ה-GDPR של אירופה נקבע לגוגל בצרפת על ידי הוועדה הלאומית להגנה על נתונים

תקנות GDPR. אילוסטרציה: BigStock

גוגל נקנסה בכמעט 57 מיליון דולר על ידי הרגולטורים הצרפתיים על אי ציות לחוקים החדשים של האיחוד האירופי להגנה על נתונים, הידועים בכינויים תקנות ה-GDPR, שנכנסו לתוקף ב-25 במאי האחרון.

הוועדה הלאומית להגנת נתונים של צרפת, ה-CNIL, הודיעה ביום ב' על הענישה לענקית החיפוש האמריקנית. לדבריה, גוגל לא הייתה שקופה בנוגע לנוהלי איסוף הנתונים שלה, וזאת משום שקשה למשתמשים לגלות הלכה למעשה כיצד הנתונים האישיים שלהם נמצאים בשימוש.

ה-CNIL גם אמרה שהמשתמשים לא "יודעו מספיק" על מה הסכימו כאשר לחצו על הכפתור "אני מסכים" בהקשר למדיניות מסוימות של גוגל, בעת יצירת חשבונות בפלטפורמות של החברה. לכן, לדברי הוועדה, גוגל הפרה את הכללים החלים על קבלת הסכמה לשימוש במידע אישי במודעות ממוקדות.

GDPR – הקנס הגדול עד כה

זה לא הקנס הראשון שהוענק על בסיס הפרת תקנות ה-GDPR, אבל על פי The Verge הוא הגדול ביותר שחולק עד כה באירופה. עם זאת יצוין כי סכום הקנס קטן בהשוואה לזה שיכול היה להיקבע לענקית, וזאת משום שתחת כללי ה-GDPR חברות יכולות להקנס בסכום של עד 4 אחוזים מהמחזור השנתי שלהן. בהתחשב בכך, בעבור חברה עצומה כמו גוגל, הקנס יכול היה להגיע להיקף של מיליארדים.

גוגל אמרה בתגובה לכמה וכמה גופי תקשורת שהיא בוחנת את הקנס והיבטיו, בכדי להבין איך עליה להתקדם בהתנהלותה באירופה.

"אנו מרוצים מאוד שבפעם הראשונה רשות אירופית להגנת נתונים משתמשת באפשרויות של ה-GDPR כדי להעניש על הפרות ברורות של החוק", אמר מקס שרמס, ראש הארגון ללא מטרות רווח None of Your Business לוושינגטון פוסט והוסיף "חשוב שהרשויות יבהירו כי פשוט לטעון שאתם מצייתים זה לא מספיק".

מעניין להיזכר כי שארמס האוסטרי הגיש תלונות נגד גוגל, פייסבוק, אינסטגרם ו-ווטסאפ במסגרת פעילותו בנושא פרטיות הנתונים באותו יום שבו יושמו כללי ה-GDPR. הענישה הנוכחית עם זאת לא קשורה לתלונותיו הספציפיות.

ארה"ב – תקנות פרטיות על הכוונת?

גם עמותות אחרות להגנת האזרחים ונתוניהם אמרו בתגובה כי היעדר השקיפות מציק ביתר שאת למשתמשים בגלל היקף השירותים העצום של גוגל, הכולל כמובן את מנוע החיפוש הדומיננטי, את שירותי המפות, את שירות הזרמת הווידיאו יוטיוב שבבעלותה, ואת חנות האפליקציות שלה, שמהווה למעשה כלי לשליטה כמעט בכלל יישומי האנדרואיד שמוצעים למשתמשים.

"השאלה הגדולה כעת היא מדוע ועדת הסחר הפדרלית (ה-FTC האמריקנית – ג"פ) לא פעלה נגד חברות הטכנולוגיה במשך שנים רבות", אמר מארק רוטנברג, מנכ"ל מרכז המידע לפרטיות האלקטרונית (Electronic Privacy Information Center), לפי הוושינגטון פוסט, ולמעשה גלגל, כמו רבים אחרים, את הכדור לזירה הרגולטורית האמריקנית להמשך טיפול.

יצוין כי בדיון מיוחד שנערך בסנאט בסוף חודש ספטמבר האחרון גיבו בכירים מטעם גוגל, אפל, אמזון, טוויטר ואחרות את הקונגרס האמריקני לקדם חקיקת פרטיות גורפת לכלל אזרחי ארה"ב. הסיבה לקואליציה הנדירה היא, לפי הסברה, ניסיון של הענקיות להקדים תרופה למכה שעלולה להיות חקיקה עתידית שתדמה לתקנות הפרטיות האירופאיות, ורצונן לנסות לשלוט יותר בתקנות האמריקניות שכנראה כבר עומדות על הפרק, כך שיטיבו עימן יותר מאלו של אירופה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים