CES 2019 – הזווית הישראלית

החברות הישראליות והפיתוחים הכחולים לבנים משכו גם השנה התעניינות רחבה מצד באי תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם ● שליחנו מספר על כמה פיתוחים מעניינים במיוחד

מימין גארי שפירו, מנכ"ל איגוד הטכנולוגיה הצרכנית, המארגן את תערוכת CES, וגדי אריאלי, מנהל הביתן הישראלי בתערוכה, בפתיחת הביתן. צילום: אבי בליזובסקי

עשרות חברות ישראליות, כמו גם חברות רב לאומיות שיש להן מרכזי מו"פ בולטים בארץ, הציגו בתערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, CES, שננעלה בסוף השבוע בלאס וגאס. מחברות גדולות ועד לסטארט-אפים, שהציגו מטכנולוגיות קונבנציונאליות יותר ועד לגאדג'טים ושלל פיתוחים מדליקים. רבים התרשמו מהתוצרים של החברות מאומת הסטארט-אפ והחדשנות, וההתעניינות בהן הייתה רבה – הן של מבקרים פרטיים, הן של נציגי חברות והן של נציגי משלחות מדינתיות אחרות, למשל מפולין, צ'כיה, יפן וטייוואן.

22 מאותן חברות הציגו בביתן שהקים מכון היצוא. גדי אריאלי, מנהל הביתן, ציין כי מספר הפגישות וההזדמנויות העסקיות שנוצרו להן בתערוכה עלה על המצופה. "תכננו בהתחלה כ-750 פגישות וכבר אחרי יומיים עברנו את הנתון הזה. הדבר מוכיח את רמת ההתעניינות בביתן הישראלי. בעתיד הקרוב אפשר יהיה לקטוף את הפירות", אמר.

מימין גארי שפירו, מנכ"ל איגוד הטכנולוגיה הצרכנית, המארגן את תערוכת CES, וגדי אריאלי, מנהל הביתן הישראלי בתערוכה, בפתיחת הביתן. צילום: אבי בליזובסקי

מימין גארי שפירו, מנכ"ל איגוד הטכנולוגיה הצרכנית, המארגן את תערוכת CES, וגדי אריאלי, מנהל הביתן הישראלי בתערוכה, בפתיחת הביתן. צילום: אבי בליזובסקי

"עם זאת", לדבריו, "המצב היה יכול להיות טוב יותר, אם ישראל הייתה מסייעת לחברות שכבר יש להן מוצרים בכל הקשור לשיווק. בעבר, החברות הישראליות השקיעו במו"פ 80% מהתקציב שלהן ובשיווק – 20%. אלא שכיום, מאחר שהטכנולוגיות והחדשנות התפתחו בממדים כל כך גדולים, צריך חישוב מסלול מחדש של כל הנוגעים בדבר – מכון היצוא, משרד הכלכלה ושאר משרדי הממשלה, ולהשקיע יותר כספים בשיווק הבינלאומי".

מכ"ם לרכב עם רזולוציה גבוהה במיוחד

החברות הישראליות הציגו מוצרים ופיתוחים בשלל התחומים החמים בעולם הטכנולוגיה, בין היתר בתחום הרכב. אחת מהן, ארבה רובוטיקס, הציגה מכ"ם שפיתחה לרכב, שהרזולוציה שלו גבוהה בהרבה מהמכ"מים הנוכחיים.

קובי מרנקו, מנכ"ל החברה, הסביר כי "לקחנו את טכנולוגיית המכ"ם, שהיא טכנולוגיה מאוד אמינה, עובדת בכל תנאי תאורה ובכל מזג אוויר, והיא בעלת טווח גדול יחסית, ונתנו לה את מה שחסר כדי להתאים אותה לעולם הרכב – שזה הרזולוציה. המכ"מים של הרכבים בנויים בימינו בעיקר על דופלר ומודדים את המהירות של העצמים. הם לא מכ"מים שבונים תמונות – ואנחנו עושים זאת".

קובי מרנקו, מנכ"ל ארבה רובוטיקס (משמאל), וד"ר נועם ארקינד, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה, מדגימים לכתבנו את המכ"ם שלה. צילום: אבי בליזובסקי

קובי מרנקו, מנכ"ל ארבה רובוטיקס (משמאל), וד"ר נועם ארקינד, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה, מדגימים לכתבנו את המכ"ם שלה. צילום: אבי בליזובסקי

"כדי לפתור את זה, היינו צריכים לפתח שבב של משדר ושבב של מקלט, ולחבר אותם במספר רב של ערוצים, כדי לאפשר את הרזולוציה הגבוהה", ציין מרנקו. "כמו כן, היה עלינו להמציא שיטת עיבוד חדשה למכ"ם, ובסופו של דבר הגענו למסקנה שאנחנו צריכים לפתח מעבד ייעודי, כי אין מעבד שקיים בשוק ומסוגל לתת מענה למה שאנחנו צריכים במחיר נורמלי ובביצועים נורמליים".

הוא הוסיף כי "השקנו ב-CES את מוצר הבטה שלנו, שמאפשר לנוסעים לראות בזמן אמת איך נוצרת באמצעותו תמונה. אנחנו מתכננים להגיע בסוף השנה למוצר מוכן לייצור סדרתי ברכב. כבר הצגנו אותו ליצרני רכב, לאינטגרטורים הגדולים שלהם ולשחקני 'רובוטקסי' למיניהם, והתקבלנו בהתלהבות".

הפיתוח הישראלי שהגיע ל-BBC ולסקיי ניוז

אחת החברות הישראליות המסקרנות ב-CES, שאף הגיעה ל-BBC, לסקיי ניוז ולשורה של עיתונים בעולם, פיתחה מכשיר שנושפים לתוכו והוא מספר לנו הרבה על הבריאות שלנו. מדובר בחברת Lumen, ודרור צדר, אחד היזמים ומנהל שיווק ומוצר ראשי בחברה, ציין שהמכשיר מודד את המטבוליזם בגוף בנשימה אחת ויודע להמליץ מה לאכול בהתאם למצב המטבולי של הנושף. הוא גם ממליץ לו, במקרים הרלוונטיים, לרדת במשקל או לחיות חיים בריאים יותר.

דרור צדר, אחד היזמים של Lumen ומנהל שיווק ומוצר ראשי בחברה. צילום: אבי בליזובסקי

דרור צדר, אחד היזמים של Lumen ומנהל שיווק ומוצר ראשי בחברה. צילום: אבי בליזובסקי

"המכשיר אומר לך אם אתה שורף שומנים או פחמימות, ממה אתה מפיק אנרגיה ומסכם לך את מה שעשית ביום האתמול בהיבט זה", ציין. "כך", אמר, "אתה לא צריך לנחש כמה פחמימות היו בסביח, כמה קלוריות שרפת בפעילות אירובית או איך השינה שלך השפיעה עליך. אתה קם בבוקר, נושם ורואה את המצב שבו אתה נמצא. בהתאם לכך, נבנית עבורך תכנית תזונה אישית, שמותאמת לצרכים שלך וליעדיך".

המכשיר שימנע פריצה למערכות ה-IoT בבית – בדרך קצת שונה

Firedome היא סטארט-אפ שפיתח מערכת הגנה על מכשירי קצה בבית החכם. כלומר, אינטרנט של הדברים. רבים מקוראי כתבה זו ודאי תוהים: מה בכך? הרי חברות רבות, כולל ישראליות, מפתחות טכנולוגיות בתחום זה. אלא שלדברי שלומי גבילי, מנהל המוצר של החברה, "בניגוד לרוב החברות בתחום, שמפתחות מערכות הגנה על הנתב או על הרשת, אנחנו מבינים שיש צורך בהגנה על המכשיר מכל הצדדים".

"המערכת שלנו יודעת לייצר פרופיל התנהגות תקינה של המכשיר, לזהות התנהגות חריגה – ולמנוע אותה. היא עושה זאת על בסיס אלגוריתמים שפיתחנו, והידע והניסיון של צוות המומחים שלנו", ציין.

"המערכות בבתים חכמים מגיעות מיצרנים שונים של מערכות ומוצרים שונים – מנורות חכמות, מצלמות, מנעולים חכמים ועוד. אחד הדברים הכי חשובים בתחום הוא להבין שאת רוב ההאקרים לא מעניין מה השם של החברה ומהו המוצר. הם רוצים לנצל את משאבי הרשת כדי להקים רשתות בוטנטים או לכרות מטבעות קריפטוגרפיים. מכיוון שכך, צריך להגן על מכשירי הבית החכם באמצעות חתימה דיגיטלית. הדבר מאפשר ללמוד על פרופילים של מתקפות ממוצר של חברה אחת לזה של חברה אחרת", אמר.

גבילי סיפר על מקרה שאירע באחרונה בטקסס, שבו האקר דיבר עם זוג הורים לתינוק מהמצלמה שהותקנה בביתם, ואמר להם: "פרצתי למצלמה ואני בא לחטוף את התינוק שלכם". הסיבה שהמקרה אירע לזוג הטקסני היא, לדבריו, שהם לא שינו את הסיסמה והשאירו את סיסמת ברירת המחדל – שזאת פרצה שקוראת לגנב.

ואמנם, בהדגמה שאנשי Firedome ערכו בפניי ניתן היה לראות עד כמה קל למצוא את כתובת הבית באמצעות פריצה לרשת הביתית. כל מה שצריך זה מכשיר אחד שמחובר ל-GPS.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים