"צריך להתאים את ההמצאות הטכנולוגיות למחשוב של הרשויות המקומיות"
"יש צורך לבצע התאמה בין הטכנולוגיות והמוחות הגאוניים שממציאים אותן לצרכים של הרשויות המקומיות ולמערכות היחסית כבודות שלהן", אמרה ליזי דלריצ'ה, ראשת מועצת גני תקווה
"הטכנולוגיה והחדשנות מתפתחות בקצב מהיר, אלא שהוא לא תמיד מתאים לקצב של מערכות המחשוב ברשויות המקומיות. יש צורך לבצע התאמה בין הטכנולוגיות והמוחות הגאוניים שממציאים אותן לצרכים של הרשויות המקומיות ולמערכות היחסית כבודות שלהן", כך אמרה ליזי דלריצ'ה, ראשת מועצת גני תקווה.
דלריצ'ה אמרה את הדברים בכנס Smart City 2019 של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה באולם האירועים LAGO בראשון לציון, בהשתתפות מאות מומחים. הנחו את הכנס פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים, ויהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.
באחרונה נבחרה דלריצ'ה לכהונה שנייה בראשות מועצת גני תקווה. לפני שהגיעה למועצה, היא עבדה בחברות היי-טק ובסטארט-אפים כסמנכ"לית כספים. "עבור אשת טכנולוגיה כמוני, להתחיל לעבוד ברשות מקומית זה שוק, כי תהליכים לוקחים זמן רב, יש הרבה מאוד בירוקרטיה ורבים מהעובדים הם לא ממש טכנולוגיים. הדבר מקשה על ביצוע פרויקטים של עיר חכמה", אמרה.
כדוגמה היא נתנה את פרויקט תקשוב היישוב – לפטופ לכל ילד, שכבר התקיים בגני תקווה כשהיא נכנסה לתפקיד ראשת המועצה. "אכן, מדובר בפרויקט חדשני וכזה שמציב את החינוך במקום הראשון, אבל אם אנשי ההוראה והסביבה התומכת לא בשלים – הלפטופ נשאר קופסה קטנה שיושבת באיזה חדר וכל היום רק מתקנים בו את התקלות. הקפאתי את הפרויקט, והצעתי לטפל קודם בהיבט הפדגוגי שלו ואז 'להלביש' על זה את התקשוב ביישוב".
"התוצאה הייתה", לדבריה, "שעשינו מהפך בחינוך בגני תקווה. הקמנו קריית חינוך בשטח של 30 דונם, שהיא קריה חכמה, שכוללת בית ספר יסודי, חטיבת ביניים, תיכון, מגרש כדורגל, ספרייה גדולה ואולם ספורט – והכל מדבר חדשנות. הכיתות הן לא כיתות פרונטאליות, אלא יש מרחבי למידה וצורות שונות של ישיבה".
דלריצ'ה ציינה גם את תוצאות הפרויקט בהיבט האנושי. "כשהעיר מדברת חדשנות, גם הילדים משרתים את החדשנות, ולא רק להיפך. בנוסף, ראינו שכשמקימים ומתפעלים מרחבים חדשניים, מגיעים אנשי חינוך חדשניים. מגיעים אלינו מורות ומורים שמתלהבים מהחדשנות, ואז השפה היא אחרת", אמרה.
בוחרים את האמן בחגיגות יום העצמאות דרך האפליקציה
ככלל, דלריצ'ה אמרה שתושבי היישוב שבראשו היא עומדת, שרמתו הסוציו-אקונומית גבוהה (8 מתוך 10 בדירוגים הרשמיים), הם "תושבים חכמים וטכנולוגיים". עובדה זו מקלה על אחד ההיבטים המרכזיים בתחום העיר החכמה – שיתוף הציבור, שנעשה בדרך כלל באמצעות אפליקציות ואתרי אינטרנט.
"שיתוף הציבור מאפשר לתקשר עם התושבים בקשר לנושאים שונים ולתת להם הרגשה שהם שותפים", אמרה. כמשהו שיכול להיתפס כאנקדוטה, היא ציינה שמועצת גני תקווה בחרה את האמן המרכזי בחגיגות יום העצמאות האחרון ביישוב באמצעות משאל שנערך באפליקציה.
ומה באשר לתושבים הפחות דיגיטליים, או בכלל לא? גם להם יש מענה, לדברי דלריצ'ה. כחלק ממנו, היא ציינה שמנמ"רית המועצה מקיימת קורסים לגמלאים בנושאי רשתות חברתיות, הנגשת מידע וכדומה, "כדי לאפשר להם להיות מעורבים בקהילה".
שלום. לא כל כך הבנתי את המסר שהיה ניסיון להעביר בהרצאה/כתבה זו. חוץ מאי שביעות רצון מהמצב ברשויות, מה עשתה הגב' ליזי דלריצ'ה לשינוי המצב ? הפרויקט בקריית החינוך אמור לאפיין מעשים אלה ? כי אם כן (לדעתה), לא נראה לי שקלע למענה על תלונתה לגבי המצב הקיים. אין בו עיסוק בבעיות הליבה שעליהן הצביעה ושאנחנו יודעים שהן קיימות בשלטון המוניציפלי. הייתי מצפה שתעשה ותציג בהתאמה פעולות שעשתה לשינוי תהליכי העבודה לקיצור זמני טיפול וביורוקרטיה שעליהם התלוננה, להכנסת עובדים בעלי כישורים טכנולוגיים כמו בהיי-טק ובשכר כמו בהיי-טק, לשינוי הנחיות רגולציה שאינן תואמות צרכים ומציאות נוכחיים ועוד נושאים רבים נוספים. נחמד שאומן להופעה בישוב נבחר במשאל אבל זו המהות ? מה לגבי דוגמאות לפעילות שיתוף ציבור להחלטות מהותיות לישוב כמו אופי בניה, שטחים ציבוריים, בחירת סוגי פעילויות חינוכיות פורמליות וכאלה לשעות הפנאי ? מה עם בניית בסיס מידע להפקת תובנות אופרטיביות ומהותיות להחלטות ניהוליות וייעול תהליכים ברשות לעשותה עיר חכמה ויעילה ? בקיצור ולעניות דעתי, אם זה The Best אז נראה שיש לגני תקווה עוד דרך לעשות בכדי להיות ראויה להצגה מהותית של עשייתה.