האם מהפכת הניידות 2.0 בדרך?
ד"ר ראלף גמבטה, המזכיר הכללי של עמותת Calypso Network Association, טוען שכן, לפחות בתחום שבו העמותה עוסקת - כרטוס חכם
אחד התחומים המדוברים בשנים האחרונות, אם כי יישומו בישראל לוקה בחסר, הוא התחבורה החכמה. הכוונה היא, בין היתר, לסנכרון בין אמצעי התחבורה הציבורית השונים, כרטיסי הנסיעה החכמים למיניהם, כמו הרב קו, ועוד.
הנושא נדון, במיוחד בהיבט התשלומים לאמצעי התחבורה, בכנס e-Gov של אנשים ומחשבים, שנערך באחרונה באולם האירועים LAGO בראשון לציון. ד"ר ראלף גמבטה, מזכ"ל עמותת Calypso Network Association, אמר באירוע כי "אנחנו נמצאים בפתחה של מהפכת ניידות 2.0, שתביא עמה פתרונות תשלום לתחבורה ציבורית שכוללת שיתוף רכבים, אופניים, חנייה ושירותים אחרים".
קליפסו הוא ארגון שמתעסק בכרטוס חכם לאמצעי תחבורה ציבורית, עם ניסיון של 25 שנים בתחום, ביותר מ-100 ערים ב-30 מדינות. אחת מהן היא ישראל, שד"ר גמבטה ציין ש-"הייתה הראשונה שהטמיעה את טכנולוגיית קליפסו – בכרטיס הרב קו".
עיקר המימון של הארגון הוא ציבורי – ממשלם המסים באיחוד האירופי, מה שלדברי גמבטה הופך את הטכנולוגיה שלו לשונה מזה של החברות הפרטיות. "בעוד שרוב הטכנולוגיות האחרות נשלטות על ידי התעשייה, זו שלנו נותנת את הכוח לנוסעים ומאפשרת לבחור מתוך מגוון רחב של יצרנים ולמנוע היווצרות מונופול במערכות הכרטוס בתחבורה הציבורית", אמר.
MaaS – זה מאסט
לדברי גמבטה, "התחבורה הציבורית צריכה בכל יום לזכות בלקוחות שלה מחדש בבחירה שלהם באיזה אמצעי להשתמש בכל נסיעה. הנתונים הנדרשים לרכישת כרטיסים והצגתם יהיו על המכשירים הניידים. שירותים שונים צריכים להיות משולבים עם כרטיסים חכמים, כגון מידע בזמן אמת והדרכה".
הוא ציין כי מילת המפתח בתחום זה היא MaaS (ר"ת Mobility as a Service – ניידות כשירות), כאשר המרכיב המרכזי הוא היכולת לאפשר לכל נותן שירות להתממשק לאותה מערכת – מה שנקרא בשפה המקצועית Intermodality. "הדבר מאפשר לנוסעים להשתמש בכל אמצעי תחבורה שיחפצו, עם טכנולוגיה ונתונים מאובטחים, שירות אמין ומבוסס על מפרטים מינימליים, תקנים פתוחים והסמכות", אמר.
"MaaS מאפשר שילוב של שירותי תחבורה מספקי תחבורה ציבורית ופרטית דרך שער מאוחד שיוצר ומנהל את המסע", אמר גמבטה. "משתמשים ישלמו עבור MaaS באמצעות חשבון יחיד. משתמשים יכולים לשלם בכל נסיעה או תשלום חודשי עבור מרחק מוגבל. הרעיון המרכזי מאחורי MaaS הוא להציע פתרונות ניידות לנוסעים המבוססים על צרכי הנסיעה שלהם".
"פתרון הניידות כשירות יכול לאפשר לשלב שחקנים חדשים: שיתוף רכבים, שיתוף אופניים, שיתוף קטנועים חשמליים, חנייה ועוד", הוסיף. "זה מאפשר לשחקנים החדשים בתחום לנצל את הסינרגיה עם התחבורה הציבורית הקיימת ולא להפעיל בכוחות עצמם מערכות כרטוס מורכבות הדורשות אבטחה".
כרטיסים בקוד פתוח
עוד ציין גמבטה כי "היכרות עם הקוד פתוח לרכישת כרטיסים תאפשר למפעילים להיות בעלי מערכות בר קיימא יותר, המתוחזקות ומתפתחות בקלות רבה יותר".
"פתיחת השוק לשחקנים חדשים עם תצוגות שונות מאפשרת מערכת אקולוגית מלאת חיים", אמר. "והכי חשוב, היא מאפשרת לכולם לקחת חלק בבניית חזון חדש של כרטיסים לאמצעי תחבורה על ידי פתיחתו לשחקנים שונים ושירותים חדשים".
כדי להקל על יישום קליפסו עבור מגוון רחב ככל האפשר של מסופים היא פיתחה מפרט (SDK) המכונה Keyple. מדובר בספריית קוד פתוח, שזמינה הן בג'אווה והן ב-++C. היא מבוססת על סביבה מונחית עצמים, תואמת לכל ארכיטקטורת מסוף – טלפון נייד, מערכת משובצת מחשב או שרת, ומאפשרת פעולה הדדית עם כל פתרון קורא כרטיסים חכמים – תקני, פרטי, מקומי או מרוחק. ניתן לנהל באמצעותה את תכונות האבטחה של קליפסו, אבל גם בלעדיהם היא יכולה לנהל פתרונות כרטיס חכם, עבור הכרטוס או התשלום.
תגובות
(0)