"מהפכת הרכב האוטונומי תשנה את פני הכבישים"

מדובר במהפכה שתקל על הגודש בכבישים ועל מצוקת החנייה, ואף תנגיש את התחבורה לאוכלוסיות מודרות רבות - ילדים, נכים, קשישים ועיוורים, כך אמר ד"ר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה

ד"ר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה. צילום: אחיקם בן יוסף

"הרכב האוטונומי ישנה את פני הכבישים, מפני שמדובר במהפכה. היא מכילה כמה נדבכים: נהיגה אוטונומית, קישוריות, כלכלה שיתופית ושיטות הנעה – בעיקר מעבר מרכב מונע דלק לרכב חשמלי, וכן נבחנת הנעה במימן. הוא גם יסייע לפתור את מצוקות הגודש בכבישים והחנייה", כך אמר ד"ר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה.

ד"ר סופר דיבר בכנס World e-GOV Forum 2018, שהתקיים באחרונה באולם האירועים LAGO בראשון לציון, בהפקת אנשים ומחשבים. הוא ציין כי "עוד היבט חשוב במהפכת הרכב האוטונומי הוא המעבר מבעלות לשירות. אנחנו משתמשים ברכב הפרטי בין 3% ל-4% מהזמן, כאשר בשאר הזמן הוא תופס מקום חנייה. היכולת להזמין רכב אוטונומי-חשמלי, שישרת אותנו לפרק הזמן הספציפי שבו אנחנו זקוקים למכונית, תסייע לפתרון מצוקת החנייה. המהפכה הזו גם תנגיש את הרכב לאוכלוסיות מודרות רבות – ילדים, נכים, קשישים ועיוורים".

עוד הוא דיבר על היבט התקשורת בין המכוניות האוטונומיות לבין עצמן, ובינן לבין התשתיות בדרכים. "באחרונה קיבלנו ממשרד התקשורת רוחב פס של 200 מגה-הרץ בתחום ה-5.9 ג'יגה-הרץ. תקשורת כזו תוכל לאפשר להימנע מטעויות ותאונות, תביא ליעילות אנרגטית ותאפשר בקרת תנועה יעילה", אמר.

אלא שעד למימוש מלא של הרכב האוטונומי, או אפילו של חלק משמעותי מהמהפכה, יש עוד כברת דרך ארוכה. "כיום, מרבית המכוניות האוטונומיות הן בדרגה 2 בסולם של מ-1 עד 5, כאשר 1 הוא מכונית ידנית ו-5 – רכב אוטונומי מלא", אמר ד"ר סופר. "רכבים מדרגה 2 יודעים להאיץ ולבלום לבד, ולחשב בעצמם את המרחק בינם לבין עצמים אחרים בכביש. מרצדס, אאודי וב.מ.וו עומדות להשיק דגמי דרגה 3, שיאפשרו בקרת שיוט אדפטיבית, מעבר אוטונומי בין נתיבים, הורדת ידיים מגלגל ההגה, שמירה על מרכז הנתיב, עצירה מוחלטת במקרה שהנהג לא מגיב, והחזרת יכולת אוטונומית לאחר חוסר ציות".

המהפכה כבר כאן, גם בישראל. רכבים אוטונומיים. אילוסטרציה: BigStock

המהפכה כבר כאן, גם בישראל. רכבים אוטונומיים. אילוסטרציה: BigStock

הוא אמר כי במשרד התחבורה מביטים על דברים שנעשים בתחום הרכב האוטונומי במדינות אחרים בעולם, והקימו אתרי ניסוי לרכבים כאלה בישראל. "במסגרת התכנית הלאומית לתחבורה חכמה הקמנו 18 שטחי ניסוי של רכבים אוטונומיים והמטרה שלנו היא להפוך את ישראל לאחד ההאבים הגדולים בעולם, כדי שחברות הרכב ירצו לבוא ולערוך כאן ניסויים", הוסיף. בין אותם אתרים ציין ד"ר סופר את הקטע בנתיבי איילון מכפר שמריהו להרצליה, שנפתח באחרונה לתנועת מכוניות "רגילות", אולם במהלך הבנייה שלו הוא שימש לניסוי של שיירות אוטונומיות. "יש לנו גם סימולטורים, מרכז סייבר ומערכות לנסיעה פיזית", אמר.

"אפשר להשתמש באתרים לכל ניסוי בתחום התחבורה החכמה – רמזורים, חיישנים, תקשורת רכב לרכב ובין רכב לתשתית, אינטגרציה בין מערכות, היתוך חיישנים ופלטפורמות לרכב. כל חברה שרוצה יכולה לפנות למנהלי הפרויקטים בחברת נתיבי איילון, שהיא זרוע הביצוע שלנו, ולבצע כל ניסוי בתחום. המטרה שלנו היא לבצע בשנה הבאה בין 120 ל-150 ניסויים משמעותיים, ולעבוד בצמוד עם החברות והסטארט-אפים בתחום", הוסיף.

נתונים כלליים לגבי התחבורה בישראל

במהלך דבריו ציין ד"ר סופר כמה נתונים כלליים על תחום התחבורה בישראל. כך, יש בארץ 3.8 מיליון מחזיקי רישיון נהיגה ו-2.9 מיליון מכוניות. על כל 1,000 תושבים יש 379 מכוניות פרטיות – כלומר, מכונית אחת לפחות משלושה אנשים. יש לזכור שהנתון כולל את כלל אזרחי ישראל, כולל מעוטי יכולת ומגזרים שפחות משתמשים בכלי רכב.

"הנסועה בישראל הולכת וגדלה ב-4% לשנה והגיעה ל-62 מיליארד קילומטר ב-2017", אמר. "זה הרבה למדינה בסדר הגודל שלנו. אורך הכבישים שלנו לא גדל באותו הקצב. הדבר מביא לגודש, שהתוצאה שלו היא יותר זיהום אוויר, שגורם לתמותה, והוא גם גורם מרכזי להגדלת מספר התאונות".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. זיו

    הפיתרון למהפכה האוטונומי לא תפטור כלום. אינה מהווה מענה הולם לבעית העומס וכמות המכוניות על עורקים (כבישים) קשיחים הפיתרון הוא שונה ברמה וlevel אחרים לחלוטין. נמצא אצלי במסגרת תוכנית פטנטית ויבוצע בזמן המתאים . (למען הגילוי הנאות זהו פיתרון טכנולוגי רב שכבתי מורכב שמשך ביצועו הגלובלי המורכב כשנתיים .

אירועים קרובים