"עבר זמנם של בסיסי הנתונים של אורקל ומיקרוסופט"

כך לפי אנדי ג'סי, מנכ''ל AWS, שהשיק בסיס נתונים חדש, לא רלציוני, מבוסס הקשרים של לוחות זמנים ויכולות חיקור נתונים מעמיקות

אנדי ג'סי, מנכ''ל AWS. צילום: יח"צ

זה שנתיים שלארי אליסון, מייסד ומנהל הטכנולוגיות הראשי באורקל חובט מילולית בענן של אמזון ווב סרביסז, AWS. אתמול (ד') הגיע המענה מענקית הענן: AWS השיקה שירות חדש של בסיס נתונים לא רלציוני אשר בניגוד לבסיסי הנתונים הרלציונים, יש לו יכולות חיקור נתונים לעומק ועבודה בפילוח של לוחות זמנים של אירועים והקשרים.

"עבר זמנם של בסיסי הנתונים הרלציונים, של אורקל, מיקרוסופט ויבמ", אמר אנדי ג'סי, מנכ"ל AWS. ג'סי היה דובר המפתח ביומו השני של הכנס השנתי AWS re:Invent, שעורכת החברה השבוע בלאס וגאס. הכנס, המתקיים זו הפעם השביעית, היה בהשתתפות 50 אלף לקוחות ושותפים עסקיים של ענקית הענן. "מיקרוסופט ואורקל שייכות לדור הישן, הגווארדיה והשומרים הוותיקים של פעם", אמר ג'סי והעלה שקף של גרטנר, המפלח את תחום התשתיות כשירות, IaaS, בו AWS אוחזת בנתח של 51.8%, הרחק מאחור נמצאות מיקרוסופט, גוגל ויבמ, ובתחתית השוק, תחת סעיף "אחרות" ג'סי הדביק תמונה של אליסון, הנראה כמי שמנסה להידחק לשוק הענן.

רואה בעיה גם במוצרים ושירותים מבוססי קוד פתוח

בסיס הנתונים המשודרג, DynamoDB On-Demand, והשירות החדש Amazon Timestream, מספקים יכולת לניהול מלא ולמעקב אחר פריטים של מידע או אירועים מתגלגלים – לאורך זמן, מה שיכול להיות שימושי במיוחד עבור תרחישים בעולם האינטרנט של הדברים. החברה השיקה שלושה שדרוגים משמעותיים לשירותים קיימים, ועוד שני בסיסי נתונים ובסך הכל יש לה 15 שירותי בסיסי נתונים.

לדבריו, "עם נתונים שממוקמים בלוחות זמנים, עם הקשר וניתוח, כשלכל פיסת נתונים יש 'חותמת זמן' אחת או יותר, ניתן לראות באמת איך דברים משתנים לאורך זמן וזה כמובן עשוי לסייע לקבלת החלטות בזמן אמת, נכונה ומושכלת יותר".

הוא ציין כי הוא רואה בעיה גם במוצרים ושירותים מבוססי קוד פתוח – וגם בתוכנות קנייניות. אלה וגם אלה, ציין ג'סי, "אינם בעלי יכולות גידול וקיטון, וגם קשים לניהול". שירות בסיס הנתונים החדש, אמר, הוא גמיש ומסוגל לטפל באלפי בקשות – לנתונים או לחיקור שלהם – בשניה. לדבריו, בסיס הנתונים נבנה בארכיטקטורה מלמטה למעלה, כשהנתונים מסודרים לפי לוחות זמנים, מה שמוביל לפחות צורך בדחיסת הנתונים, בסריקתם, ולביצועים מהירים יותר. לדבריו, ביצועי בסיס הנתונים שלהם מהירים פי אלף ועלותם היא עשירית משל בסיסי הנתונים הקיימים כיום בשוק.

את המפתחים ג'סי כינה "בונים". "הבונים נדרשים לחופש, חופש לבחור, חופש למערכות יחסים פתוחות, חופש מנעילה של ספקים", אמר, "אורקל ומיקרוסופט הן ספקיות של בסיסי נתונים יקרים, קנייניים והן אינן ממוקדות לקוחות. הן מקבלות החלטות שטובות להן – ולא לכם, הלקוחות. הן חוסמות ונועלות אתכם. ללקוחות נמאס, והם עוברים, כי כעת יש להם יכולת לבחור. כך, למשל, וריזון היגרה את המערכות שלה מאורקל ויבמ – אלינו. שירות בסיס הנתונים שלנו, אורורה, הוא הגדל בקצב המהיר ביותר מבין כלל השירותים שלנו, ויש לו עשרות אלפי לקוחות".

בעבר, אמר ג'סי, "היה נכון להסתמך על בסיסי נתונים רלציונים. אלא שבחלוף השנים, התנאים השתנו. כמות הנתונים תפחה, האפליקציות גדלו. נוצר מצב של מיקרו-שירותים. עלה הצורך לטפל במיליארדי טרנזקציות ובטריליון אירועים ביום. יש דרישה לשינוי ביצועים ולשינוי מהיר בקיבולות. יש לקבוע קיבולות והקצאות עומסים לפי נתוני אמת – ולא ניחוש. יש צורך בניתוח בזמן אמת. את כל הדברים האלה בסיסי נתונים רלציונים לא יכולים לספק".

הנקודה הישראלית

ב-2015 הקימה אמזון את מרכז המחקר והפיתוח שלה בארץ, על בסיס  רכישת הסטארט-אפ אנפורנה לאבס תמורת 370 מיליון דולר. כיום החברה מהווה מרכז מו"פ לפיתוח מערכי מחשוב ואחסון על גבי שבב, לצד מרכזי פיתוח לרחפנים ולמצלמות. "החבר'ה הישראלים מאנפורנה עזרו לנו בפיתוח שבב חדש לשרתים, מבוסס ארכיטקטורה של ARM", אמר ג'סי וציין כי המעבד החדש יפחית עד לכמעט מחצית את העומס על השרתים.

"המטרה היא להפריד את הרעשים מהאותות", סיכם, "כדי לבנות אגם נתונים ולדלות ממנו תובנות בעלות ערך עסקי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים