האם ג'ף בזוס ממקם את עצמו כעובד הכי פחות חשוב של אמזון?
עובד זמני של אמזון - שכתב מאמר ביקורתי על תנאי העסקת עובדים בענקית הקמעונות האמריקנית לגארדיאן הבריטי - טען שמנהל בחברה אמר שהמנכ"ל מייחס לעצמו את החשיבות הכי פחותה מבין עובדי החברה, אלא שלדבריו גילה שהמצב שונה לגמרי הלכה למעשה
לפי דיווח מסקרן, ג'ף בזוס, מייסד ומנכ"ל אמזון והאיש העשיר בעולם, רואה את עצמו כמי שנמצא בחלק התחתון בפירמידה הפוכה של חשיבות בתוך הארגון שלו. הדברים תוארו בטור שכתב עובד זמני ואנונימי של אמזון ופורסם בגרדיאן.
בטור סופר על פגישה ראשונה עם מנהל אתר של ענקית הקמעונות אונליין. לפי הדיווח, המנהל – שאותו תיאר הכותב כמי ש"היה כמו מנהלים רבים של אמזון: גבר לבן יוצא צבא לשעבר, בשנות ה-40 המאוחרות שלו, לבוש ג'ינס וחולצת טריקו שבחזיתה הכיתוב 'צבא אמזון'" – צייר קו לצידה של פירמידה הפוכה וכתב "הפחות חשוב" בתחתית ו"החשוב ביותר" בחלק העליון.
אחר כך הוא שאל את המרואיין: "איפה אתה חושב שג'ף בזוס רואה את עצמו בתרשים הזה?" ואז הצביע על החלק התחתון של הפירמידה ואמר: "ג'ף רואה את עצמו כאדם הכי פחות חשוב בחברה. מה שהחברה הזו דואגת לו היא ההבטחה ללקוח, ושמה את הלקוחות שלנו במקום הראשון". אז אמר המנהל כי הלקוחות נמצאים בדירוג העליון, וקרוב מאוד אחריהם ניצבים "עמיתי הגשמה", שהיא הגדרת התפקיד שהעובד מילא במחסן החברה.
יום העבודה המנוהל על השנייה
אבל לפי הטור שכתב עובד אמזון, דימוי הפירמידה ההפוכה נחשף במהירות כמופרך על ידי עמיתיו החדשים לעבודה. היו מהם ששאלו אותו: "הם נתנו לך את החרטא עם הפירמידה?" ואחר למשל הוסיף: "זאת ערימת חרא".
בכלל, הכותב האלמוני המשיך בטורו ותיאר כמה גרועים תנאי העבודה באמזון. הוא כתב שעובדי החברה זוכים ליחס של "חלקי חילוף חד פעמיים".
עובד המחסן הזמני של החברה האמריקנית העצומה והעוצמתית כתב עוד: "אנחנו עובדים קשה, בחריצות, כדי לגרום לאמזון לרוץ. בזמן שהמאמצים הקולקטיביים שלנו מניבים תוצאות מדהימות, אנו מפוקחים יותר ויותר. באמצעות שימוש בעוקבים דיגיטליים ואינדיקטורים, יום העבודה שלנו מנוהל על השנייה, כשכל משימה מתוזמנת על בסיס 'קצב' (rate) שנקבע על ידי מנהלים שדוחפים אותנו אפילו (לעבוד – ג"פ) מהר יותר. העבודה מאורגנת לעתים קרובות בכדי למנוע מעובדים לדבר או אפילו לקחת הפסקות, כשהזמן הזה נחשב 'מחוץ למשימה' (off-task). כמו עובדי מפעל על קו הייצור, אנחנו למעשה הרחבות של המכונה".
באוגוסט האחרון השתלח הסנטור הדמוקרטי ברני סנדרס באמזון ואמר שהיא לא צריכה לקיים מצב שבו אלפי עובדיה נעזרים בתכניות במימון ממשלתי לסיוע, למשל בצריכת מזון. הוא מתכנן להציג בשבוע הבא הצעת חוק המחייבת חברות גדולות כמו אמזון ו-וולמארט לסייע לתנאי המחיה של עובדיהן ולכסות בעצמן סבסודי מזון, דיור ציבורי וטיפול רפואי עבורם. אם החוק יעבור, חברות שלא יצייתו לו ייקנסו קשות. החקיקה אמורה לחסוך למשלם המסים האמריקני כ-150 מיליארד דולרים בשנה, כך לפי טענותיו של סנדרס.
המחיר התעסוקתי של חגיגות הקניות הגדולות
התיאור המטריד הזה של שגרת העבודה בשיא העונה באמזון מזכיר את המחיר שמשלמים עובדים על חגיגות בלק פריידי או סייבר מאנדיי, ימי הקניות ההיסטריים שמניבים הוצאות של מיליארדים מציבור הרוכשים הנלבב.
בתקופה של יום שישי השחור, תיאר עובד אחר בשיחה עם The Verge, שההזמנות במחסן שבו הועסק עולות מממצוע יומי של 10,000 ל-300,000 ושאחרי סייבר מאנדיי המצב אפילו גרוע יותר. "אני זוכר שהסתכלתי על הלוח וחשבתי שלעולם לא נצא משם", אמר העובד.
לדבריו, בשל הנסיקה במכסת ההזמנות נדרשים העובדים לשינוי בשעות העבודה שלהם, כשבמהלך בלק פריידי הם מחויבים לשעות נוספות – 10 שעות לעובדים הזמניים ועד 18 שעות למנהלים.
הקמעונאית הענקית, לפי השיחה עם העובד הזמני, אוהבת לגרום לעובדים להרגיש כל הזמן שהמשרה שלהם נמצאת בסכנה. וזה אכן כך. לפי התיאור, מי שמפגר מעט במכסת האריזה שלו יכול להיות מפוטר. זאת אומרת שהקושי של העובדים אינו רק העבודה הפיזית, אלא הלחץ הרב שהם עומדים בו.
אמזון ניסתה לעשות כמה דברים לשינוי התפישה שלה כמעביד מנצל, ובעיקר הודגשה העלאת שכר המינימום מטעמה ל-15 דולר לשעה, שאגב גם עליה נשמעו הערות מעניינות ונטען שמדובר רק בטקטיקה לשינוי תדמית ומיתוג חיובי. בכל זאת, שינוי השכר לא הספיק בכדי שלא נשמע יותר סיפורים מעוררי כעס, כמו אלו של העובדים הזמניים של אמזון, ששטחו בתקשורת את הרפתקאותיהם המפוקפקות כמועסקי החברה
תגובות
(0)