הכנסת דנה בהשפעות ההרסניות של הדור החמישי

ועדת המדע והטכנולוגיה קיימה דיון בנושא, ביוזמתם של הח"כים יעל כהן-פארן ואחמד טיבי ● חברי הוועדה שמעו דעות לכאן ולכאן, ולא הגיעו להכרעה כלשהי לגבי עמדתם בסוגיה

מחכים ל-5G? אילוסטרציה: BigStock

לאור הפרסומים האחרונים באשר לסכנות קרינה אפשריות מפריסת תשתיות הדור החמישי, התכנסה אתמול (ג') ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת לדיון מהיר בנושא. יצוין כי בתום הדיון, שהתקיים ביוזמת הח"כים יעל כהן-פארן ואחמד טיבי, לא הגיעו חברי הוועדה להכרעה כלשהי לגבי עמדתם בנושא.

לדברי ח"כ כהן-פארן, "הטכנולוגיה באה לשרת את החברה ולא להרוס אותה או לפגוע בה. אנחנו כבר בדור הרביעי ולקראת הדור החמישי של הטלפונים הסלולריים. מסקנות המחקרים ברורות למדי, ומצביעות על ההשפעות ההרסניות והמחלות שמביאה עמה הקרינה הסלולרית. ניתן לצמצם את הנזק על ידי הוראות שימוש שיאפשרו יעילות שימוש מצד אחד ומניעת נזק מקסימלית מנגד".

המכרז של עיריית ירושלים

ח"כ כהן-פארן הצביעה לרעה על מכרז שעיריית ירושלים יצאה אליו לפני כחודש "לפריסת אנטנות שידור בטכנולוגיות מהדור החמישי. מדובר בעוצמות שידור הגבוהות בסדרי גודל מעוצמות השידור של הדורות השלישי והרביעי של המכשירים, והידע על השפעתן הרפואית עדיין לא מספק. מדענים ורופאים רבים בעולם קוראים לממשלות לפעול על פי עקרון הזהירות המונעת בשל אי הוודאות ופערי הידע הגדולים".

עמירם רותם, מנהל המחלקה לתכנון ופיתוח בעיריית ירושלים, הכחיש שמדובר בפריסת אנטנות לדור החמישי והדגיש שהמכרז הוא לרשת Wi-Fi, המכונה "מיקרוגל", שבאמצעותה מועברים הנתונים בצגים האלקטרוניים על הגעת האוטובוסים לתחנות, ניהול הרמזורים ועוד.

"הידע קיים – הממשלה לא פועלת"

בדיון השתתפה עדית אהרן, חולה בסרטן המוח מזה שמונה שנים, שמשתתפת במחקר מטעם בית החולים שיבא בתל השומר, כדי למצוא את הגורמים לפרוץ המחלה. היא ציינה מחקר שפורסם ב-2010, שלפיו הסיכון של המשתמשים בטלפון סלולרי יותר מ-27 דקות ביום לחלות בסרטן עולה ב-40%. לדבריה, "הידע והמחקרים קיימים, אך ההתנהלות בטלפונים סלולריים ופריסת Wi-Fi אינן מתחשבות בהם, ומשרדי הבריאות והגנת הסביבה אינם פועלים".

ד"ר יעל שטיין, חוקרת השפעות בריאותיות של קרינה, ציינה את החובה לבדוק את השפעת רשת ה-Wi-Fi, למרות עוצמתה הנמוכה, והזהירה כי המחקרים בארץ בעניין הם מוטים.

מנגד, אמרה ד"ר חגית אולונובסקי, יועצת לניהול סיכוני בריאות וסביבה במשרדי ממשלה ורשויות מקומיות, ש-"קשה לשייך תחלואה מסוימת לקרינה, על אף שהיא נמצאת בכל מקום, כל הזמן, ללא קשר למכשירים מסוימים. רוב הפגיעה היא כאשר קיימת אמונה שזו הסיבה למחלה".

גם הדס וגמן ממרכז תנודע במכון גרטנר לחקר אפידמיולוגיה ומדיניות בריאות הדגישה שהתשובה לשאלה האם קרינה בלתי מייננת בתחום תדרי רדיו גורמת לנזק בריאותי שנויה במחלוקת ואינה חד משמעית.

יואב לודמר, מנכ"ל חברת התקשורת והאינטרנט SMBIT, ציין כי "יש רשתות Wi-Fi שמותקנות לא נכון בגלל בעיות תקציב, ולכן גורמות קרינה מזיקה. על ידי פריסה רוויה ניתן להביא לרשתות תקינות ולא מזיקות".

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב, סיכם את הדיון באמרו כי "אסור שיהיה מצב שבו נגיע לאירוע עם נפגעים אחרי התרחשותו. צריך להקדים תרופה למכה".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. גל

    בישראל פועלות שלוש רשתות סלולריות. בחסות התקנים הגבוהים מוקמים עוד ועוד אתרי שידור. כמות מקורות הקרינה (ציוד אישי וביתי, אנטנות והתקנים שונים) ורמת החשיפה הסביבתית והאישית לקרינה עולות בהתמדה (למרות גידול במספר האנטנות). תעבורת המידע מכפילה את עצמה מדי שנה. מגמה זו צפויה להתגבר עוד. הקרינה הבלתי מייננת הינה המזהם הסביבתי הגדל בקצב המהיר ביותר. תקני החשיפה לקרינה בלתי מייננת המקובלים בארץ מבוססים על חום – אפקט פיזיקלי ולא השפעות ביולוגיות. התקנים משרתים את חברות הסלולר, לא מתייחסים לנזקים ביולוגיים המצטברים בהדרגה ולא מגנים על הציבור ובריאותו. מחקרים רבים מצביעים על השפעות שליליות, החל מסרטן, פגיעה בדנ"א ובמחסום דם-מוח, וכלה בירידה בפוריות, כאבי ראש והפרעות שינה, ריכוז וזיכרון. בשונה מדעות מומחים, רופאים ומדענים רבים בעולם, קיימים בארץ גופים המכחישים השפעות ביולוגיות ונזקים בריאותיים כתוצאה מחשיפה לקרינה בלתי מייננת. על גופים אלה נמנים גם משרדי ממשלה וגופים המתיימרים להיות מדעיים ועם ראש פתוח, אך נעולים בקונספציות שגויות ובפרדיגמות מיושנות, תוך הימנעות מבחינת מחקרים עדכניים והתקדמויות בעולם. (דוגמאות למחקרים, צילומי הרצאות מפורום מומחים באוניברסיטת תל-אביב פברואר 2020) דור 5 לא יחליף דורות קודמים, אלא יוסיף עוד חשיפה לקרינה על מישורי הזמן, התדר ובמרחב. חזון הדור החמישי בסלולר, האינטרנט של הדברים, העיר החכמה ומיזמים דומים צפויים יגדילו את מספר מקורות הקרינה, את מספר האנטנות הסלולריות וההתקנים האלחוטיים במרחב הציבורי והפרטי. בניגוד לתפיסה כי תקטן החשיפה לקרינה (ממכשירים אישיים) ולמרות שיפורים יחסיים ביעילות הטכנולוגיה – תעבורת מידע אלחוטית וסלולרית, מספר הצרכנים, מקורות הקרינה והאנטנות הסלולריות בקרבת כל אדם בציבור, ימשיכו לגדול. עקב כך תגדל עוד יותר החשיפה האישית והסביבתית של כל הילדים והבוגרים. כל פריסה של תשתית או ציוד אלחוטיים נוספים, בטכנולוגיות וותיקות או חדשות, תהווה פגיעה אנושה בנפגעי הקרינה הבלתי מייננת. רבים נוספים יפגעו ורגישי הקרינה יוגבלו עוד יותר, כולל שימוש בכלי רכב (עם ציוד אלחוטי) ונסיעות בדרכים עם אנטנות. שהייה בחללי עבודה ולימודים יהפכו בלתי אפשריים. הגדלת הקרינה במרחב הציבורי (שפולשת למרחב הפרטי ללא הסכמה) תבטל את יכולת רגישי הקרינה לחיות ולתפקד כליל. העדר הכרה, ליווי וסיוע לרגישי קרינה במערכות הבריאות, החינוך והרווחה, לצד פריסות של תשתיות אלחוטיות וסלולריות הגורמת להם סבל פיזי ומוגבלות תפקודית קשה, תואמת את ההגדרה בחוק לאכזריות – "גרימת מצוקה גופנית או נפשית ". מדובר ברמיסת זכויות האדם הבסיסיות והפרת חוקי כבוד האדם וחירותו ושוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, כמו גם אמנת האו"ם לאנשים עם מוגבלות משנת 2007. בהתחשב במספר מקרי המוות המוקדם וההתאבדויות בקרב רגישי קרינה בעולם, מדובר בדיני נפשות.

  2. עמיר -ללא קרינה בשבילך

    1. התקנים גבוהים ולא מגנים, שיטות המדידה לא נכונות ומדי הקרינה איטיים מידי ולכן כבר היום יש נפגעים של קרינה. 2. לא מכירים ולא סופרים את הנפגעים לקרינה. לא לקוחים בחשבון את הנזק הכלכלי המלווה את הפגיעה בהם. העלויות של הנזקים לא נלקחות בחשבון בחישובי הכדאיות והמדינה יוצאת נפגעת. 3. הדור החמישי יביא לקיום של יותר ציוד משדר בסביבת כל אחד מאיתנו. בהנחה שהתקנים גבוהים ולא מגנים, שיטות המדידה לא נכונות ולא מיצגות את רמות הקרינה על ציר הזמן והתדר ולא את הסיכון הבריאותי, ומדי הקרינה איטיים, גם בדור החמישי צפויים להפגע אנשים ועלויות הכלכליות של הנזקים והפגיעה בהן תושת על המדינה ועל כל אחד ואחד מהם. חיבים להכיר בנזקים ובנפגעים, חייבים לבצע רפורמה ברגולציה מתוך הנכת עבודה שהקרינה מזיקה גם ברמות שלא מחממות, וחייבים לעשות הכל כדי למנוע נזק נוסף והחמרה של הנזק הקיים.

אירועים קרובים