דיווח: עובד טוויטר סייע לממשל הסעודי לרגל אחר מתנגדים

ניו יורק טיימס דיווח כי ערב הסעודית שידלה עובד של טוויטר לרגל אחר חשבונות המשתמשים של מתנגדי משטר ● בין החשבונות שייתכן כי נפגעו מן המעקב היו כאלה ששייכים לחוקרי אבטחה, למומחי אקדמיה ולעיתונאים ● האם גם העיתונאי ג'מאל חשוגי נפגע מהמעקב לפני מותו? 

טוויטר. צילום אילוסטרציה: BigStock

ערב הסעודית שידלה עובד של טוויטר לרגל אחר חשבונות המשתמשים של מתנגדי משטר. לפי ידיעה שפורסמה בסוף השבוע בניו יורק טיימס, התקשרו בעבר גורמי מודיעין מערביים רשמיים לטוויטר, וסיפרו כי הממשל הסעודי ניסה לטפח ולשדל אחד מעובדיה, עלי אלזאבארה, "לרגל אחר חשבונות של מתנגדי שלטון ואחרים".

אלזאבארה, שעבד בטוויטר מאז 2013 כמהנדס והיה בעל גישה לחשבונות משתמשים, שוכנע על ידי השלטונות הסעודיים לחטט בתוך כמה חשבונות.

לפי הדיווחים, ברגע שנודע לה – טוויטר מיד השעתה מינהלית את אלזאבארה מתפקידו והחלה בחקירה. לפי הדיווח, למרות שהחברה "לא מצאה עדות לכך שהוא מסר נתונים של טוויטר לשלטונות הסעודיים", הוא פוטר בסוף 2015. לאחר מכן החברה הבחינה "בכמה עשרות חשבונות" שאולי היוו מטרה לחיטוטיו. לאחר שפוטר, שב אלזאבארה לערב הסעודית.

להשתיק את הביקורת על הממשל

בתגובה לפניית התקשורת, דובר של טוויטר אמר כי "כרגע אין לחברה מה להוסיף בעניין". לפי הידיעה בניו יורק טיימס, בין החשבונות שאולי נפגעו מן המעקב היו כאלה ששייכים לחוקרי אבטחה, למומחי אקדמיה ולעיתונאים, כולל אנשים פרטיים שעבדו בפרויקט TOR (רשת פתוחה שמסייעת להילחם במעקב אחר גלישה). לפני מותו, העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוגי היה מעורב בהשקת פרויקט שנועד להילחם בביטויי שנאה.

הידיעה בניו יורק טיימס אינה מפרטת האם חשבונו של חשוגי היה אחד מאלה שאלזאבארה עקב אחריהם, אך היא מציינת כי חשבונו זכה להתקפות מצד קבוצת טרולים שהוקמה על ידי גורמי ממשל סעודיים במטרה להשתיק את הביקורת שהשמיע על הממשל. אחד ממובילי הקבוצה, לפי הידיעה בטיימס, היה סעוד אל קטאני, אחד מיועציו של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שפוטר באחרונה ממשרתו לאחר שהממשל הסעודי הודה בכך שחשוגי נרצח בשגרירות הסעודית בטורקיה.

השעתה חשבון בוטנט, שנעשה בו שימוש להפיץ תעמולה פרו-סעודיות

עוד מפרטת הידיעה בניו יורק טיימס, כי הקבוצה פעלה באמצעות צ'אטים באפליקציות הודעות והפיצה רשימות של אנשים שהיא ממליצה להטריד, נושאים שונים שיש לעקוב אחרים, ופרסמה הודעות שתומכות בממשל באמצעות חשבונות מוסווים. הנושאים שבהם התמקדה הקבוצה היו המלחמה בתימן, זכויות הנשים בסעודיה ועוד, ואחת מדרכי הפעולה שלה הייתה גם פרסום מסיבי של פוסטים בטוויטר שנועדו להסתיר את הפוסט המקורי של האדם שהיה המטרה להטרדות.

בסוף השבוע פורסם ב-NBC News, כי טוויטר השעתה חשבון בוטנט, שנעשה בו שימוש כדי להפיץ תעמולה פרו-סעודיות לאחר היוודע דבר הירצחו של חאשוגי, ושהחשבון הזה בפרט, שנוצר בין 2011 ל-2017, השתמש בשיטות מתוחכמות כדי לא להיחשף על ידי טוויטר גם לאחר שהיא נקטה צעדים חדשים, שנועדו להילחם בחשבונות אוטומטיים מסוג זה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים