ורד לוינשטיין, נס: "2009 הייתה שנה מורכבת ומאתגרת למנהלי משאבי אנוש"

"אחת מתופעות הלוואי של המשבר היא העלייה בחשיבות הדגש ששמים העובדים על נושא הביטחון התעסוקתי, ומנגד - המנהלים, שרוצים יותר תפוקה בפחות עלויות מצד העובדים", אמרה לוינשטיין ● לדבריה, "למרות זאת, אסור לאבד צלם אנוש ארגוני, גם בעיתות משבר שבהן ארגונים נאבקים על קיומם ושואפים לשרוד".

"בגלל גלי הפיטורים שהמשק חווה בכללותו, ובתוכו ענף היי-טק הישראלי, השנה החולפת הייתה מורכבת ומאתגרת עבור מנהלי משאבי האנוש הארגוניים", כך אמרה ורד לוינשטיין, מנהלת אקדמית במכללת נס ויושבת ראש פורום משאבי האנוש HR מקבוצת אנשים ומחשבים.

לוינשטיין דיברה במסגרת פאנל "משאבי אנוש" שנערך באירוע השקת שנת העסקים ב-ICT המקומי, KickOff 2010. האירוע נערך אתמול (ד') במרכז הכנסים אבניו בקרית שדה התעופה בהפקת אנשים ומחשבים ובהנחיית פלי הנמר, נשיא הקבוצה. פאנל משאבי האנוש הונחה על ידי פרופ' גדי אריאב מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל-אביב.

לדברי לוינשטיין, ניצני המשבר הכלכלי האופף את העולם החלו עוד במחצית השנייה של 2007, ולאחר חודשים ספורים הגיעו לישראל. היא תיארה את השפעת המשבר על כל תחומי המשק, ובתוכם, על פי אפקט הדומינו, גם את השפעתו על עולם משאבי האנוש בארגונים. לוינשטיין אמרה, כי אחת מתופעות הלוואי של המשבר היא העלייה בחשיבות הדגש ששמים העובדים על נושא הביטחון התעסוקתי, ומנגד – המנהלים, שרוצים יותר תפוקה בפחות עלויות מצד העובדים. למרות זאת, אמרה, "אסור לאבד צלם אנוש ארגוני, גם בעיתות משבר שבהן ארגונים נאבקים על קיומם ושואפים לשרוד".

לוינשטיין פירטה את אתגרי מחלקת משאבי האנוש: שמירה על כוח אדם עתיר-ידע בארגון; הצלת ההון האנושי של החברה מפני בריחת מוחות; והיערכות לקראת התאוששות. היא ציינה, כי מכיוון שמשברים הם גליים, ועל אף שמועד סיומם אינו ידוע, ידוע שבסופו של דבר הם יסתיימו. לדבריה, נדרש ממנהלי משאבי האנוש להיערך לקראת סיום המשבר, "שכן אז תבוא דרישה לעובדים, יופיעו מיזמים חדשים ומוצרים חדשים וכל אלה יידרשו לעובדים". היא סיכמה באמרה, כי על כל מנהל משאבי אנוש "ליצור ארגז כלים פרו-אקטיבי, על מנת לסייע לארגון מחד, ולגוף בראשו הוא עומד מאידך. זאת, על ידי טיפול הולם במפוטרים, תוך שמירת הידע הארגוני ושימור העובדים הנשארים".

רוני סומך, מנהל חטיבת מערכות מידע במוטורולה (Motorola), אמר, כי "לשמחתי, עברנו את המשבר הזה באופן יחסית חלק. ביצענו מהלכי התייעלות, אך לא בהורדת שכר. טיפלנו רק בדברים הקריטיים". סומך ציין, כי "אני אופטימי מאוד. אנחנו מתחילים לראות האור בקצה המנהרה, ופתחנו בגיוסים סלקטיביים של כוח אדם".

אמנון מילר, מנהל יישומים גלובליים בצים, אמר, כי "המשבר תפס אותנו באמצעו של שינוי ארגוני קריטי שנעשה בשנים האחרונות בחברה, שהמיחשוב מהווה חלק משמעותי מיישומו". למרות זאת, אמר מילר, כי בשל העובדה שהמשברים הם חלק מתופעה גלית, הרי ש-"אחרי כל משבר מגיעה ההתאוששות. לכן, במהלך השנה וחצי האחרונות הקפדנו לבצע צמצומים בהתאמה לגדלי הפרויקטים. זאת, על מנת שנוכל לחזור לשגרה ולהמשיך את פרויקטי המיחשוב באופן מלא".

יורם שולטהייס, מנמ"ר ההסתדרות החדשה, אמר שאחת התופעות שאפיינו את השנה האחרונה היא שספקיות IT התמודדו על פרויקטי מיחשוב שבהם לא היו להן שולי רווח. תופעה זו, אמר, הביאה אותן, בסופו של דבר, לפיטורי עובדים. ההתמודדות העדיפה לטעמו היא ירידה רוחבית בשכר כלל העובדים, על פני פיטורים. שולטהייס סיים בציינו, כי חשוב לשדר לעובדים גם בשעות קשות לארגון, מסר של ביטחון תעסוקתי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים