בתו של סטיב ג'ובס: "הקיום שלי הרס את רצף הניצחונות שלו"

כך ציטט המגזין ואניטי פייר דברים שכתבה ליסה ברנן-ג'ובס בהתייחס ליחסיה עם אביה המנוח, מייסד אפל, בספר זכרונות פרי עטה שייצא בקרוב

מאסק דומה לו או שונה ממנו? עניין של שיתוף פעולה עם ביוגרפים. סטיב ג'ובס. צילום: מתוך ויקיפדיה

במקביל לדיווח מיום ה', שאפל (Apple) הפכה לחברה הראשונה אי פעם בארצות הברית לחצות את שווי השוק של טריליון דולר, התפרסמו בוואניטי פייר (Vanity Fair) ציטוטים מדברי בתו של האיש שהביא אל העולם את ענקית הטכנולוגיה, ואת הסמארטפון משנה המציאות שלה, iPhone. הדברים מספקים לציבור עוד פן ביחסים המגה-מורכבים שקיים סטיב ג'ובס עם בתו הבכורה מחוץ לנישואים, ליסה ברנן-ג'ובס.

הפרסום מגיע עקב ספר חדש בשם Small Fry של ברנן-ג'ובס שעומד לצאת לאור בקרוב, ובו היא שוטחת את זיכרונותיה ומספרת על הקשר הנוכח אבל המרוסן שניהלו השניים. בין השאר היא מציינת כי הקפידה לבקר את אביה אחת לחודש, עד מותו הטרגי לאחר מלחמה ארוכה בסרטן הלבלב.

ויתרה על התקווה לפיוס עם אביה המפורסם.

בתו של סטיב ג'ובס משחזרת בספר את הזמנים שביקרה אותו כשהיה כבר כל כך חולה שלא יכול היה לעזוב את מיטתו. היא סיפרה שנהגה לחבק אותו לפני פרידה והוא היה כה רזה שממש יכלה להרגיש את הצלעות שלו, וציינה כי בשל הטיפול התרופתי הקשה נדף מגופו ריח רע. לכן, לפני החיבוק התיזה על עצמה בושם יוקרתי בניחוח ורדים שמצאה בחדר האמבט. אבל ג'ובס אמר לה שהיא מריחה כמו שירותים. לדבריה, באותו זמן היא כבר ויתרה על התקווה לפיוס עם אביה המפורסם.

למעשה ג'ובס הכחיש במשך שנים את אבהותו לליסה, שנולדה לו עם אישה בשם כריס-אן ברנן. הוא אפילו צוטט במסמכי בית המשפט כאומר שהוא עקר. אלא שמאוחר יותר נישא לאשה בשם לורן פאואל, ולשניים נולדו שלושה ילדים נוספים על ליסה, שג'ובס הכיר בה לבסוף כבתו היותה בת שנתיים.

לאחר ההכרה אילץ אותו בית המשפט לשלם 500 דולר בחודש כדמי מזונות, בתוספת תשלומים לביטוח רפואי עד שליסה הגיעה לגיל 18. כאנקדוטה היסטורית – החברה של ג'ובס הונפקה לציבור כמה ימים אחרי ההחלטה הזו, עם זאת כבר אז הוא נהג להרוויח מאות מיליוני דולרים.

למרות הסיפור על יחסיו עם בתו הבכורה, המייסד השותף של אפל זכה לפופולריות רבה לאורך כל חייו עד שנפטר בשנת 2011. לאחר מותו נעשו עליו שני סרטים שחיטטו בפרשיה המעיבה.

מחשב שנקרא ליסה בצד התכחשות למקור השם

יצוין כי בשלב מסוים בחר ג'ובס לכנות את אחד מהמחשבים הראשונים שלו "ליסה" (The Lisa), אבל הוא תמיד הכחיש שלשם היה כל קשר לשמה של בתו. לפי סיפורים, רק שנים לאחר מכן הודה בפני הזמר בונו בחופשה שבה בילו יחד כי השם אכן ניתן למחשב בגלל שמה של בתו הלא רשמית.

למרות העובדה שהוא הכיר בה, ג'ובס המשיך להישאר מרוחק מליסה ובעיקר – מאוד עצור כספית ביחסיו איתה, שלא לומר קמצן בצורה מדהימה. בזיכרונות שמגוללת ליסה היא נזכרת בין השאר בנסיעה במכונית. באותו זמן, כפי הנראה, הייתה למייסד אפל פורשה חדשה. ליסה מספרת שהוא נהג לרכוש לעצמו מכונית יוקרה טרייה מהניילונים בכל פעם שהישנה נשרטה קלות. לדבריה, היא שאלה אותו אם תוכל לקבל את המכונית כאשר הוא יחליט שימיה תמו, אבל למרבית תדהמתה הוא סירב בכעס ואמר לה באופן מכאיב במיוחד שהיא לא תקבל ממנו שום דבר.

לדברי בתו של סטיב ג'ובס, עצם קיומה היה מביש ומאכזב בעבור אביה. היא אמרה כי "הקיום שלי הרס את רצף הניצחונות שלו", ותיארה במילותיה את נוכחותה כפגם בנסיקה המרהיבה של ג'ובס, שכן הסיפור שלה ושל אמה לצד ההוויה שלו לא התאים לנרטיב שטיפח אודות גדולתו וסגולותיו, או לפחות לזה שרצה כנראה לנכס לעצמו.

ואניטי פייר מספר כי ליסה מגלה בספרה שבמשך זמן רב קיוותה כי יחסיה עם אביה יתחממו ושהוא יראה בה בת בדיוק כפי שהתייחס לבנותיו האחרות. אך לשווא.

ספרה של ברנן-ג'ובס, שיכלול עוד פרטים שטרם נודעו עד היום על הקשר המורכב שלה עם אביה המפורסם, יצא לאור בארצות הברית ב-4 בספטמבר.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. נדב

    אין זו הפעם היחידה בתולדות האנושות שגאוניות ומוסריות אינם מקיימים קורלציה ביניהם.

אירועים קרובים