האיחוד האירופי קנס מספר ענקיות אלקטרוניקה ב-130 מיליון דולר

אסוס, פיליפס, פיוניר, ודנון&מרנץ הן ארבע החברות שרשות ההגבלים העסקיים של האיחוד קנסה בגין מה שלטענתה הוא תיאום לקביעת והקפאת מחירים אונליין, שכבל את ידיהן של חנויות קמעונאיות מקוונות להציע הנחות ללקוחות

האיחוד האירופי

רשות ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי (EU) הודיעה אתמול (ג') על קנסות משולבים בהיקף של כ-130 מיליון דולר, שהוענקו לארבעה יצרניות אלקטרוניקה מטייוואן, יפן והולנד מפאת העובדה שאסרו על קמעונאים אונליין להציע מוצרים במחירים נמוכים.

רק לפני פחות משבוע התבשרנו כי האיחוד האירופי קנס את גוגל (Google) בסכום העתק של 5 מיליארדי דולרים בשל הפרות של כללי ההגבלים העסקיים ביבשת. כעת מפגינה שוב הנציבות האירופית את כוחה, עם עוד עונש חמור שהיא מעניקה לארבע יצרניות מוצרי אלקטרוניקה ענקיות. האיחוד האירופי טוען כי החברות היו מעורבות בתכנית לקביעת מחירים, וקנס אותן בסך כולל של 111.1 מיליון יורו, שהם כ-130 מיליון דולרים.

לטענת הנציבות האירופית (The European Commission) – הרשות המבצעת והיוזמת של מרבית החוקים של האיחוד, וזו המטפלת גם בנושאים כמו ריכוזיות והגבלים עסקיים –  החברות אסוס (Asus), פיליפס (Philips), פיוניר (Pioneer) ודנון&מרנץ (Denon & Marantz) מנעו מסוחרים קמעונאים שמוכרים את מרכולתם אונליין לקבוע מחירים נמוכים יותר על המוצרים שלהם. אם המוכרים באינטרנט ניסו להציע משהו מלבד התעריפים שאותם נקבו החברות, אלו איימו עליהם בסנקציות.

אסוס ספגה את העונש הגדול ביותר שעומד על 63.5 מיליון יורו. פיליפס היא זו שקיבלה את הקנס השני בגובהו – 29.8 מיליון יורו. פיוניר תשלם לאיחוד 10.1 מיליון יורו, ואילו דנון&מרנץ קיבלה קנס בגובה של 7.7 מיליון יורו "בלבד".

תוכנה למעקב בישרה לחברות במקרה של הנחות

לפי הודעת הנציבות לעיתונות "אסוס, דנון&מרנץ, פיליפס ופיוניר עסקו במה שמכונה 'תחזוקת מחירים קבועה או מזערית (RPM – ר"ת fixed or minimum resale price maintenance)' על ידי הגבלת יכולתם של הקמעונאיות המקוונות שלהן לקבוע מחירים קמעונאיים משלהן למוצרי אלקטרוניקה צרכניים, כגון מכשירי חשמל למטבח, מחשבים ניידים ומוצרי Hi-Fi. אם קמעונאיות אלו לא פעלו לפי המחירים המבוקשים על ידי היצרניות, הם עמדו בפני איומים או סנקציות כגון חסימת אספקה".

על פי הפרסומים, יצרניות האלקטרוניקה השתמשו בתוכנה בכדי לעקוב אחר מחירי המוצרים שלהן בחנויות האונליין. אם האלגוריתמים התריעו בפניהן על ירידה בתעריפים המבוקשים, הן נהגו להתערב ולאלץ באופן דרקוני את הספקים להקפיא את המחיר ולא להציע הנחות. פעולות אלה גרמו לכך שמחירי המכשירים לצרכן נותרו גבוהים, משום שהמוכרים לא יכלו להציע מחירים אטרקטיביים יותר מחשש שיבולע להם, ונוהג זה אינו חוקי על פי כללי ההגבלים העסקיים של האיחוד האירופי.

"ההחלטות שלנו היום מראות כי כללי התחרות של האיחוד האירופי משמשים להגנה על הצרכנים, כאשר חברות עומדות בדרכה של תחרות רבה יותר במחירים והאפשרות לבחירה טובה יותר", אמרה הנציבה מרגרט וסטגר בתגובה לקנס.

לפי הנציבות, ההפרות המדוברות התרחשו בין השנים 2011 ל-2015. עוד מסרה הנציבות כי משום שכל ארבע החברות שיתפו פעולה עם האיחוד האירופי, הקנסות שלהן הופחתו ב-40-50 אחוזים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים