"החדשנות בארגונים נמצאת במעטפת, בשוליים – ופחות בליבה"

"ארגונים נדרשים להתייחס לטכנולוגיה, להכיר אותה, אולי אף להתנגד לה, אך להבין את הסיכונים והתועלות הטמונים בה ובהתאם לקבוע האם היא עמית או ידיד", אמר טל דולב, שותף ומנהל BDO Technology Advisory

טל דולב, שותף ומנהל BDO Technology Advisory. צילום: ניב קנטור

"היבטי החדשנות בארגונים נמצאים במעטפת – ופחות בליבת העסקים. אנו עדיין רואים שימוש עיקרי ונרחב במערכות המסורתיות, כאשר החדשנות נמצאת רק בשוליים", כך אמר טל דולב, שותף ומנהל BDO Technology Advisory.
דולב דיבר במפגש כנס IT TOP STARS שערכו אנשים ומחשבים ו-BDO, שנערך אתמול (א') במשרדי פירמת ראיית החשבון BDO זיו האפט, בתל אביב. את האירוע הנחה יהודה קונפורטס, העורך הראשי של אנשים ומחשבים. בכנס הוצג המדד השנתי לשביעות רצון הלקוחות
משירותי IT לשנים 2017-2018 שנערך על ידי אנשים ומחשבים ו-BDO. והוא נערך תחת הכותרת "ערעורים על ארכיטקטורת IT".

את הרצאתו כינה דולב "בלוקצ'יין – עמית או טורף". לדבריו, "בלוקצ'יין היא טכנולוגיה שהגיעה לבשלות אמיתית בת אימוץ בשנת 2017. כבר כיום ישנם בשוק מאפיינים שונים של פתרונות מבוססי בלוקצ'יין. חלק מהפתרונות הם אנטי תאגידיים, חלקם מתמודדים לא עם ייעול הארגון, אלא איך להחליפו. בכל מקרה ארגונים נדרשים להתייחס לטכנולוגיה, להכיר אותה, אולי אף להתנגד לה, אך להבין את הסיכונים והתועלות הטמונים בה ובהתאם לקבוע האם היא עמית – או ידיד".

"שימוש נכון בשרשרת לצרכים עסקיים"

דולב הוסיף כי "הגדרת הבלוקצ'יין היא שרשרת נתונים הכוללת אוסף רשומות, ספר חשבונות, בסיס נתונים מצטבר, המונגש בשיתופיות לכל מיני גורמים. הרשומות הן בלתי ניתנות לשינוי, הן מצטברות האחת על השניה, לא ניתן לשנותן לאחור. כל השרשרת ורשת הנתונים מגובה באבטחה קריפטוגרפית, בהיבט הזדהות וגיבוב".

דולב אמר עוד כי "בשנים האחרונות הצטרפה לבלוקצ'יין פונקציונליות של חוזים חכמים. הדרך זו ניתן 'להלביש' עליה לוגיקה עסקית. זה נעשה בשל היכולת לסנכרן צמתים, Peer-to-Peer for Business. זאת, כי בבלוקצ'יין, העיצוב הבסיסי של הפלטפורמה היא סינכרון וקונצנזוס בין הצמתים. כל זה מאפשר את השרידות של כלל השרשרת".

"בשלוש השנים האחרונות יש הרבה יותר התעניינות בתחום ובטכנולוגיה. כך, בין השאר, יבמ (IBM) ומיקרוסופט (Microsoft) נכנסו לתחום ומשקיעות בו. לצד מיזמים חדשים, נוצרה שכבה שניה של בלוקצ'יין. שם ביטקוין הוא דבר מיושן. נבנתה שכבה נוספת של מטבעות, עם יכולות עסקיות, אותן לא ניתן לקבל כיום, בהיבט של תעבורה עסקית. הרי זה לא הגיוני שאדם יושב ושותה קפה בבית קפה, וברצותו לשלם בסיום, הוא ימתין לכך שהעסקה תושלם כעבור עשר עד 40 דקות", אמר.

הארכיטקטורה של בלוקצ'יין, הוסיף דולב, "היא לא מורכבת. המיוחד בה, הוא תפיסה הבנייה לטובת שימוש נכון בשרשרת לצרכים עסקיים".

"טכנולוגית הבלוקצ'יין יצרה ודאות ואמון מול אנשים"

לדבריו, "טכנולוגית הבלוקצ'יין טומנת בחובה כמה בעיות. אחת מהן היא בתחום הזיהוי. הדור הראשון של הרשתות חרטו על דגלן אנונימיות. היא זו שעזרה לפריחה של הביטקוין והאת'ריום. אלא שאנונימיות זו היא אבן נגף עבור המחשוב הארגוני, ונדרש להתגבר עליה על מנת לתת פתרון ארגוני אמיתי".

הוא הוסיף כי "טכנולוגית הבלוקצ'יין יצרה ודאות ואמון מול אנשים. האמינות הינה רכיב מרכזי סביבו נסב הבלוקצ'יין. היבטים נוספים הבאים לידי ביטוי בטכנולוגיה הזו הם שיתופיות, שקיפות, הידוק הקשר והנאמנות מול המשתמשים, ושרידות".

דולב סיים באומרו כי "יש כבר כמה וכמה יישומים מעניינים לתחום. כך, ענקית השילוח הימי הדנית מרסק (Mearsk) מיישמת בלוקצ'יין לטובת מעקב אחר מטענים. המידע המשתקף באמצעותה מביא לקיצור תהליכים ולשינוע מהיר יותר של סחורות מתכלות, דוגמת פרחים, וזה מרשים. נסטלה (Nestlé) הטמיעו את הטכנולוגיה בשרשרת האספקה של מוצרי מזון".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים