במקום הנכון – בזמן הלא נכון

סמיכות הזמנים שבין טקס החניכה של המכונית שפיתחה בטרפלייס של שי אגסי ובין פיטוריו של מנכ"ל סאפ, ליאו אפותקר, אמנם מקרית לחלוטין – אך גם מאוד מעניינת ● במידה והיה נשאר בסאפ, האם היה מתמנה אגסי השבוע למנכ"ל ענקית התוכנה הגרמנית במקומו של אפותקר? ● דלתות מסתובבות, גרסת ה-IT

ביום א' השבוע חנכה חברת בטרפלייס בראשות שי אגסי את מרכז המבקרים שלה בגלילות. במרכז החדש ניתן יהיה לראות את המכונית החשמלית החדשה והמסקרנת שאגסי יזם והשקיע בפיתוחה בשלוש שנים האחרונות.

כמעט באותה שעה, הרחק מעבר לים, הודיעה סאפ (SAP) על סיום תפקידו של מנכ"ל החברה, ליאו אפותקר, פחות משנה לאחר שהחל את כהונתו העצמאית כמנכ"ל.

למרות שאין ספק שסמיכות הזמנים מקרית, חייבים להודות שהיא יוצרת מעין סגירת מעגל מעניינת. אגסי, שהיה המנהל הטכנולוגי הבכיר בסאפ וסומן כמועמד לתפקיד מנכ"ל החברה הגרמנית, פרש ממנה במרץ 2007. אפותקר, שבתחילה כיהן כמנכ"ל משותף לצידו של הנינג קגרמן – המנכ"ל הוותיק, מונה לבסוף כאמור למנכ"ל היחיד של החברה. אגסי פרש, כי לא האמין להנהלת סאפ שיבוא יום והוא ישב בכסא של קגרמן. אבל זו הייתה רק סיבה אחת. רבים יעידו, שאגסי צפה כבר אז, כי סאפ לא תוכל להמשיך ולהתבסס לעולם רק על שוק ה-ERP. היה לו ברור שעליה ללכת לכיוונים חדשים. רק כך, סברו אגסי ותומכיו, תוכל החברה לגדול בקצבים של 10% בשנה.

כאשר ליאו אפותקר קיבל על עצמו את תפקיד המנכ"ל, יעד הצמיחה של אגסי היה בתוקף. אלא שהמציאות, כרגיל, הכתיבה אחרת. הוא שירת את החברה במשך 20 שנה, ונחשב למנהל מוערך שעשה חיל בתחום המכירות, אבל אפותקר למד מהר מאוד שדברים שרואים משם, לא רואים מכאן. גם המזל לא שיחק לטובתו, ובמהלך המשמרת שלו קרו שני אירועים מהותיים: באוגוסט 2008 הודיעה סאפ על שינוי בשיטת תעריפי התחזוקה ושדרוג הרישיונות שלה. האירוע השני היה כמובן המשבר הכלכלי העולמי.

ההחלטה על שינוי שיטת הרישוי הייתה בדיעבד טעות אסטרטגית. גם אם היא נועדה להעלות את הערך של רישיון סאפ ולתת ללקוחות בתמורה הרבה יותר, העיתוי היה אומלל. סאפ הצליחה להרגיז את לקוחותיה כפי שמעט מאוד חברות עשו זאת בשנים האחרונות. על ההחלטה הזו חתום אפותקר. להגנתו ייאמר, כי הוא עשה כמעט הכול כדי להנמיך את האש.

על אפותקר עברה תקופה קשה ביותר מאז נכנס לתפקיד. בשפה פשוטה, הוא לא סיפק את הסחורה לבעלי המניות. סימפטיה וכריזמה הם תכונות נפלאות – אבל עם זה לא הולכים למכולת.

לאחר הודעת הפיטורים של אפותקר נכתב באחת הפרשנויות, כי לא מכבר ערכה סאפ סקר בקרב עובדיה. התוצאות הראו שהמנכ"ל החדש-ישן אמנם אהוב מאוד על העובדים, אבל איכזב אותם בכך שלא שיתף אותם בחזון, באתגר – ביעד הבא שעליו הם צריכים להסתער.

עכשיו תצטרך הנהלת סאפ לעשות חשבון נפש רציני. דבריו של האסו פלטנר, ממייסדי סאפ, לפיהם החברה איבדה את אמון לקוחותיה, מכאיבים לא פחות למנהלי החברה ממהלך ההתפטרות עצמו. המצב בשוק מבחינתה של סאפ לא נעשה טוב יותר: אורקל (Oracle) מתרחבת גם לתחום החומרה בעקבות רכישת סאן (Sun), מה שמצמצם את מרחב התמרון של סאפ בשוק ה-ERP. האחריות שמוטלת כעת על שני המנהלים החדשים כבדה וגדולה מתמיד.

פרישת אפותקר גם סוגרת למעשה את הפרק הישראלי-יהודי שניכר בחברה הגרמנית בשנים האחרונות. אפותקר הוא כידוע יהודי חם, שאהב ופירגן מאוד לישראל, הרבה לבקר בה וזכה ליחס דומה מלקוחותיו פה. אפותקר גם אחראי להקמת הסניף הישראלי של סאפ, שבמשך שנים יוצגה פה על ידי נס טכנולוגיות. הוא גם זה שמינה את המנהל הראשון של הסניף, גלעד גנס, והוא גם זה שהביא לפיטוריו שנה לאחר שהקים את הסניף ומינה במקומו את מיקי מגדל.

הישראלי השני בסאפ היה כמובן שי אגסי. אם נחזור לתחילת הדברים, הרי שאפשר להפליג בהשערה שאילו אגסי לא היה מתפטר, יכול להיות שהיה זוכה כיום לתפקיד המנכ"ל. אבל בהתחשב בהישגים המרשימים שהשיג בשלוש השנים שמאז עזיבתו, מוטב אולי שהדברים התגלגלו ככה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים