תם עידן הפקס בממשלה: מעתה, כל הפניות – רק בדיגיטל

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת אישרה לקריאות שנייה ושלישית את הצעת החוק שתאפשר לכל אזרח לתקשר עם פקידי הממשלה באופן דיגיטלי ● ח"כ מקלב, יו"ר הוועדה: "התירוצים של פקס מקולקל או מסמך שנזרק לא יתקבלו"

הצעת חוק שתכריח את הממשלה להתקדם ובתקווה גם לשפר את השירות. אילוסטרציה: BigStock

האם בקרוב לא נצטרך לטרוח ולשלוח פקסים למשרדי הממשלה? הצעת חוק שמחייבת את המשרדים לקבל פניות באמצעים דיגיטליים לציבור עברה אתמול (ג') שלב חשוב בדרכה לכניסה לספר החוקים, לאחר שוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת אישרה אותה לקריאות שנייה ושלישית.

לפי ההצעה, כל משרדי הממשלה ושורה של גופים ציבוריים יחויבו לתקשר עם האזרחים רק באמצעים דיגיטליים – מייל, אינטרנט ואפליקציות מובייל. זאת, בניגוד למצב כיום, שבו משרדים רבים וגופים ציבוריים הסמוכים על שולחן הממשלה ומתוקצבים על ידה לא מאפשרים לאזרחים לתקשר אתם באמצעים דיגיטליים ודורשים מהם לשלוח פקסים – אמצעי שהולך ואובד עליו הכלח. הדבר גם מכביד על האזרחים ומטרפד את יישום תפיסת הממשל הזמין והשירות לאזרח של הממשלה.
עוד נקבע בהצעה כי כל גוף ציבורי יחויב בשנתיים הראשונות לדווח לוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת בכל שנה על יישום החוק, ולאחר מכן בתדירות של פעם בשנתיים.

הצעת החוק הועלתה כבר לפני שנה, ובין יוזמיה היו הח"כים דוד ביטן ושרן השכל מהליכוד. ההצעה נתקלה בתחילה בהתנגדות מקיר אל קיר מצד משרדי הממשלה. התירוצים היו מגוונים – החל מאבטחת מידע ועד לחשש בפגיעה בפרטיות, מאחר שהחוק כלל סעיף שקובע שהפקידים יחויבו לחשוף את המיילים שלהם במשרדים, כדי שלאזרח תהיה כתובת.

ח"כ אורי מקלב, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה. צילום: דוברות הכנסת

ח"כ אורי מקלב, יו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה. צילום: דוברות הכנסת

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי מקלב מיהדות התורה, אמר בדיון כי רוב הפניות מהציבור שמגיעות אל שולחנו עוסקות בקשיי ביורוקרטיה בפניה לנותני השירות. "דרך ההתקשרות היא תמיד בעייתית", ציין. "אנשים מספרים שפנו אל הגוף הציבורי ולא קיבלו שום מענה וכשאני פונה ישירות, אני מקבל מהגופים האלה תשובה שבכלל לא נעשתה אליהם כזו פנייה".

לדבריו, לאחר שההצעה תהפוך לחוק, "התירוצים של פקס מקולקל או מסמך שנזרק לא יתקבלו. דרך המייל הכל יהיה מתועד".

ח"כ ביטן ציין כי "יש סיכומים בין משרדי הממשלה השונים והכל יוסדר בקרוב – לתועלת האזרח". בדיונים הראשונים על החוק, ח"כ ביטן היה תקיף מאוד והזהיר את גורמי הממשלה שהביעו התנגדות שהוא יעביר אותו גם אם הם לא יתיישרו עם החוק. ח"כ השכל קבלה על כך שהחוק לא מכסה גם את הבנקים וחברות ביטוח, "שעדיין תקועים בעידן הפקס ולא נותנים מענה".

בשלב זה לא ברור מתי יעלה החוק לאישור סופי במליאת הכנסת והאם זה יהיה לפני סוף המושב הנוכחי, שיסתיים בשבוע הבא.

בקרוב: אזור אישי לכל אזרח בממשל זמין

עוד פורסם אתמול כי הממשלה תשיק בקרוב אזור אישי לכל אזרח באתרי האינטרנט שלה, שבו הוא יוכל לראות את המידע הרלוונטי לגביו ואת ההתכתבויות שלו עם משרדי הממשלה. יוגב שמני, מנהל ממשל זמין, דיבר על כך בדיון שנערך אתמול בוועדה לפניות הציבור של הכנסת, בראשותו של ח"כ ישראל אייכלר מיהדות התורה.

לדברי שמני, באזור האישי "יוצגו תאריכי חידוש דרכון, שירותים שונים כמו אלה של משרד התחבורה ומשרד הדתות, למשל תעודת פטירה, ועוד".

פיתוח האזור האישי נמצא בתכנית העבודה של רשות התקשוב הממשלתי כבר יותר משנה. בכנס eGov שנערך בשנה שעברה אמר יאיר פראנק, ראש הרשות, ש-"עכשיו אנחנו בישורת האחרונה לעלייה מדורגת לאוויר. נעלה בתחילה עם מספר מוגבל של שירותים ונעבה את האזור האישי באופן רציף".

ח"כ אייכלר זימן את הישיבה שהתקיימה אתמול כדיון מעקב בנושא הנגשת המידע הממשלתי לטלפונים ניידים שבבעלות הציבור החרדי (טלפונים כשרים), שאין בהם שירותי הודעות. יוגב אמר כי בשבועיים האחרונים החלו בממשלה להפעיל מערכת הנפקת סיסמאות קוליות – דבר שפותר חלק גדול מהבעיות שנובעות מכך.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים