הסלפי – הצילום ששינה את חיינו

מחלוקת בבית משפט על זכויות יוצרים בין צלם לקופה ● סערה סביב צילום עצמי של מנהיגי העולם החופשי בטקס האשכבה של נלסון מנדלה ● אורן חזן ודונלד טראמפ ● ומקרי מוות במהלך ניסיונות לקבל זווית צילום טובה יותר ● יום הסלפי מצוין השבוע ברחבי העולם

21/06/2018 17:02

היום (ה') מצוין ברחבי העולם יום הסלפי. ניכר כי מאז שנכנסה לחיינו מצלמת הסלפי, הפך הצילום העצמי לחלק בלתי נפרד מחיינו. ילדים מצלמים עצמם עוד לפני שידעו קרוא וכתוב, סלבריטאים מתעדים את עצמם ללא צורך בצלמים מקצועיים או פוטושופ ואפילו מנהיגי העולם החופשי שולפים באירועים רשמיים את הנייד האישי ומנציחים את הרגע.

בשנים האחרונות מחקרים שונים העלו תהיות בנוגע למשתמשים הכבדים של הסלפי והשלכות הצילום העצמי, והעלו את החשש כי צילום שכזה בתדירות גבוהה המלווה בהעלאתן לרשתות החברתיות עלול להעיד על נרקסיזם, אולם עדיין, ניכר כי הסלפי שינה את חיינו והפך לנחלת הכלל.

הסלפי הראשון משויך לצילום עצמי של דוכסית בשם אנסטסיה ניקולייבנה הנחשבת לצעירה הראשונה שצילמה את עצמה באמצעות שימוש במראה בשנת 1914.

צילומי סלפי שונים אף עוררו סערות ועלו לכותרות. בין אלו בולט הסלפי שצילמו הֵלֵה תורנינג-שמידט, ראשת ממשלת דנמרק ועמיתה הבריטי דיוויד קמרון. בשנת 2013 צילמו השניים סלפי עם נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, בטקס האשכבה של נלסון מנדלה המנוח וחטפו על כך ביקורת ציבורית נוקבת.

רבים סברו כי מדובר בחוסר רגישות משווע. למרות בקשות להתנצלות פומבית, תורנינג-שמידט סירבה להתנצל ואמרה כי הדבר נהוג וכי "כולנו בני אדם". בין מי שלא אהבו את הצילום של השלושה באירוע הייתה גם רעייתו של הנשיא, מישל אובמה, שלאחר הצילום נצפתה מחליפה את מקומה ומתיישבת בין בעלה לתורנינג-שמידט.

סלפי אחר שעורר סערה ואף הגיע לכותלי בית המשפט הוא הצילום העצמי של קופה שחורה מאנדונזיה. בשנת 2011 צלם הטבע הבריטי דייויד סלייטר טייל במדינה. במהלך הטיול התמקד סלייטר בקבוצת קופים מסוג מקוק. ברגע של היסח דעת חטפו מידיו הקופים את המצלמה והעבירו אותה ביניהם תוך שהם לוחציןם על כפתור הצילום. מתוך כמאתיים תמונות שתיעדו הקופים בלטו באיכותן הגבוהה שתי תמונות עצמיות שצילמה אחת הקופות. הצלם הפיץ את התמונות לסוכנויות הידיעות לפרסום מתוך הנחה שזכויות היוצרים יינתנו לו.

ואולם, לתדהמתו, הסוכנויות חשבו אחרת ונתנו את הקרדיט לקופה עצמה.

סלפי של קופה. צילום: דיוויד סלייטר, מתוך ויקיפדיה

סלפי של קופה. צילום: דיוויד סלייטר, מתוך ויקיפדיה

סלייטר רתח מזעם והחליט לפנות לבית המשפט בניסיון להשיב את כבודו האבוד.

בשנת 2014 קבע משרד זכויות היוצרים האמריקני כי עבודות שנוצרו על ידי בעל חיים שאינו בר דעת או ישות משפטית אינן ברות הגנה של זכויות יוצרים. עוד קבע המשרד כי את הצילום המדובר צילם קוף. סלייטר ממשיך במאבקו והודיע בשנת 2016 כי בכוונתו לתבוע בנושא זה גם את וויקיפדיה (Wikipedia).בעניין ההפרת זכויות היוצרים של צילומיו.

סלפי. צילום אילוסטרציה: BigStock

סלפי. צילום אילוסטרציה: BigStock

שני מקרי מוות במהלך השבוע האחרון

במקרים קשים יותר הביא הסלפי גם למקרי מוות. רק בשבוע האחרון נהרגו שני אנשים במהלך ניסיון לצלם את עצמם. בדלהי בת 33 נהרגה כאשר צילמה עצמה בעמק ונפלה מאות מטרים במקום הנחשב פופולארי לצילום. במקרה אחר, גם הוא בהודו, צעיר בן 22 נפל אל מותו במפל לאחר שחבריו אמרו לו להתקרב יותר אל צוק המפל על מנת לקבל זווית צילום טובה יותר לסלפי.

להבדיל ממקרים טראגיים דוגמת אלו, צילום סלפי שהעלה חיוך על פני רבים הוא הצילום של כוכבי הוליווד במהלך טקס האוסקר בשנת 2014. השחקנית אלן דג'נרס קיבצה את מיטב הכוכבים סביבה בעת האירוע לצילום עצמי משותף. בין המצולמים היו גם ג'וליה רוברטס, בראדלי 'קופר, אנג'לינה ג'ולי, בראד פיט ואחרים. התמונה נחשבת לאחת מהתמונות המשותפות ביותר בהיסטוריה ברשתות החברתיות.

מקרה אחר שהעלה חיוך על פני ישראלים רבים הוא הצילום המשותף של ח"כ אורן חזן ונשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, במהלך ביקורו בארץ בשנת 2017. חזן משך את הנשיא עם נחיתתו לצילום עצמי כפוי וזה לביקורת ציבורית נוקבת.

כך או כך ניכר כי צילומי הסלפי הם כאן כדי להישאר, עדיף על הצד החיובי.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ניר

    אמנם לצערי. אבל אורן חזן אינו ח"כ לשעבר כמו שמצוין בכתבה

אירועים קרובים