אורית נאור, מנכ"ל CPS Jobs: למרות גידול של 50% בביקוש למשרות בהיי-טק, המיתון לא הסתיים

"זו עדיין לא הצמיחה שכולם חשבו שתגיע ב-2010, אם כי יש סימני התאוששות", אמרה נאור ● "אנחנו מקבלים בכל יום 1000 קורות חיים ממחפשי עבודה, אבל רק לב-5% אנחנו מצליחים לבצע השמה" ● לדבריה, בין המקצועות המבוקשים בשוק ניתן למנות מפתחי אפליקציות ל-iPhone, אנשי שיווק אונליין, מעצבי אתרים, מנתחי מערכות ומנהלי פרויקטים בעלי ניסיון רב

הכותרות על היציאה מהמשבר וסוף המיתון לא ממש מרגשות את אורית נאור, מנכ"ל חברת ההשמה CPS Jobs. "אמנם יש גידול של כ-50% לעומת השנה שעברה בביקוש למשרות בהיי-טק, אבל זה עדיין לא מסמל את סיום המשבר, אמרה נאור בשיחה עם אנשים ומחשבים. "זו עדיין לא הצמיחה שכולם חשבו שתגיע ב-2010". היא הוסיפה, כי "אנחנו מקבלים כ-1,000 קורות חיים ביום, אבל מצליחים לבצע השמה לכ-5% בלבד. זה מלמד על המצב בשוק".

CPS Jobs עוסקת בהשמת עובדים מזה 27 שנים, מה שמאפשר לה להשוות את המיתון הנוכחי למשבר הדוט.קום, שהיה בראשית שנות ה-2000. "אני מזהה דפוסי פעילות דומים בין שני המיתונים", אמרה. " אז, כמו במשבר הנוכחי, פיטרו עובדים יותר בגלל ההיסטריה ופחות בגלל הצורך האמיתי. גם אז פוטרו אנשים בעלי ותק גדול בחברות, פוטרו מנהלים בכירים שעלו הרבה כסף ובמקומם גויסו אנשים צעירים יותר, וכאלה שלא מועילים בטווח המיידי. השאירו את אנשי המכירות וצמצמו מטות. בנוסף, היו בתקופת משבר הדוט.קום, ויש גם כיום, קיצוצים בשכר וירידת תעריפים – מגמה שתימשך כנראה גם השנה".

לדבריה, דמיון נוסף בין שני המשברים נעוץ בכך שחברות סטארט-אפ שגייסו כספים בסבב ראשון וממשיכות לפעול עובדות עם צוותים קטנים יותר ומסתפקות בפחות – "הכול כדי לעבור את הגל הזה, עד שיהיו עוד גיוסים".

ובכל זאת, האם יש משהו שמסמן את בוא האביב?
"יש, ללא ספק, יותר משרות בשוק, ואתה רואה שעובדים שעד כה פחדו לזוז, או לשלוח קורות חיים, מתחילים עכשיו לחפש מישרות, לבדוק את השוק, להתעניין במשכורות. זה דבר שלא היה בחודשים הראשונים של המיתון, שהיו, ללא ספק, חודשים קשים מאוד. גם היום, אולי יותר מתמיד, אנחנו מחפשים מועמדים מצוינים. לפני שנה ויותר היה קשה לגייס 'תותחים'. היום אפשר. חברות היי-טק וביו-מדיקל מחליפות בימים אלה עובדים ומגייסות אנשים שלא יכולות היו לגייס קודם בתנאי שכר הגיוניים. אנחנו נדרשים למצוא את המועמד האופטימלי".

אילו משרות חמות נדרשות כיום בשוק?
"המשרות שגם היום אנחנו מתקשים לאייש ומחפשים עשרות מועמדים בתחומים אלה הן מהנדסי פיתוח,  מהנדסי חומרה,  מהנדסי תוכנה Embedded,  מתכנתי דוט.נט, ג'אווה (Java) וכן מנהלי מוצר ומכירות לטריטוריות שונות המתמחים במוצרים מיוחדים. יש גם ביקוש ער לכל מה שקשור בפיתוח אפליקציות ב-iPhone, מישרות בנושא שיווק אונליין, ביקוש גדול למעצבי אתרים, מנתחי מערכות ומנהלי פרויקטים בעלי ניסיון רב, שיכולים לעבוד מול הלקוח. בנוסף, יש מחסור גדול בתמיכה בשפות, במערכות תוכנה שנמכרות במדינות שונות בעולם. זה תחום חם מאוד, ובעבודות האלה יש ביקוש גם לסטודנטים".

איך השפיע המיתון על ענף ה-IT
"בסך הכול, הענף עבר בשלום את המיתון, אבל ניכרה ירידה של בין 10% ל-15% בשכר, וגם בתעריפים".

כיצד משפיע המצב בשוק על תהליכי חיפוש העבודה?
"התהליכים זהירים יותר. המעסיקים מגייסים עובדים טובים במיוחד ולא מתפשרים על ניסיון או יכולת. העובדים היותר מבוקשים הם כאלה שעשו מגוון תפקידים ויכולים היום לבצע מה שאנחנו קוראים גם וגם וגם".

דובר רבות על מפוטרים בסביבות גיל 50 שלא יכולים להשתלב בתעשייה. האם יש להם פתרון?
"אנחנו עושים כמיטב יכולתנו, אבל זו באמת בעיה כאובה. עם זאת, הבחנו שמפוטרים רבים בגילאים מבוגרים יחסית הפכו להיות עצמאיים. הם נותנים את אותם שירותים, כמו גם שירותים אחרים, כיועצים עצמאיים. זה מסלול שאנחנו מאוד ממליצים עליו ויודעים לייעץ לעובדים איך לעשות זאת. לא פעם לארגון קל יותר לשכור שירותים מעובד שהוא מכיר אותו, כשהוא לא מועסק בו כשכיר. זה טוב לשני הצדדים".

מה מודל הגיוס שלכם?
"אנחנו משרתים, כמובן, את המעסיקים בחברות ההיי-טק. 90% מחברות ההיי-טק בארץ הן לקוחות שלנו. יש לנו 60 עובדים, שהם עובדי השמה וגיוס שמטפלים באופן אישי בכל מועמד. ברור שבתקופת המיתון היה יותר קשה, קיבלנו הרבה מאוד פניות, היו לחצים, אבל ניסינו להתמודד עד כמה שאפשר. המעניין הוא שחברות המשיכו לגייס כל הזמן, לצד הפיטורים השונים. זה מה שאפיין את המציאות של המיתון האחרון".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים