משפטם של מקימי Pirate Bay – אחד מאתרי ההורדות הלא חוקיות הגדולים בעולם – יחל מחר

במידה וארבעת הנתבעים יימצאו אשמים, יהיה עליהם לשלם פיצויים בסכומים לא מבוטלים ויכולות להיגזר עליהם עד שנתיים מאסר בפועל ● המשפט ייצא לפועל בזכות תביעה שהוגשה כבר ב-2005 על ידי פדרציית התקליטים העולמית, שדורשת מהנאשמים כ-100 מליון דולרים

מחר (ב') יתחיל בשטוקהולם אחד המשפטים המעניינים ביותר בתחום המיחשוב בתקופה האחרונה – משפטם של מקימי אתר הטורנט Pirate Bay. המשפט יתקיים לאחר שנים בהן ניסתה משטרת שבדיה לסגור את האתר הפופולרי – אחד הגדולים אם לא הגדול ביותר בתחום ההורדות הלא חוקיות.

המשפט ייצא לפועל בזכות תביעה שהוגשה כבר ב-2005 על ידי פדרציית התקליטים העולמית, IFPI, שמאגדת למעלה מ-1,400 חברות ביותר מ-70 מדינות ברחבי העולם. הפדרציה תובעת מהנאשמים כ-100 מליון דולרים מכיוון, שלטענתה, גרם האתר ביודעין להפרת זכויות היוצרים של החברות בה על ידי פרסום קישורים להורדת תכנים לא מורשים, ובאופן לא חוקי.

במידה וארבעת הנתבעים – האנס פרדריק נייג', גוטפריד סווארטהולם וארג, פיטר סנדה וקארל לונדסטרם, יימצאו אשמים, יהיה עליהם לשלם פיצויים בסכומים לא מבוטלים ויכולות להיגזר עליהם עד שנתיים מאסר בפועל. שלושת הנתבעים הראשונים הם ממקימי ומתפעלי האתר, ואילו הרביעי, לונדסטרם, נחשב לאחד התורמים הראשיים שלו.

זהו המשפט הראשון מסוגו שנערך בשבדיה – מדינה שנחשבה בעבר כמתירנית יחסית בתחום, והיתה ידועה כמעוז לחוקים ליבראליים. התובע הראשי, האקאן רוזוול, לדבריו הארבעה "מואשמים בעידוד אנשים אחרים לבצע עברות על חוקי זכויות יוצרים", יודע שמחכה לו עבודה רבה – לא רק בבית המשפט, אלא גם בזירה התקשורתית. המשפט מעורר עניין רב ברחבי הרשת, וגם עיניהן של רשויות אכיפת החוק ברחבי העולם נשואות אליו, כדי לנסות ולמצוא בו בסיס להגשת תביעות דומות.

הארבעה טוענים שהם אינם אשמים, מכיוון שהם לא אחסנו באתר שלהם קבצים לא חוקיים, אלא רק סיפקו קישורי טורנט להורדת הקבצים הללו מאתרים אחרים. על פי הערכות, הקישורים באתר סיפקו ליותר מ-22 מליון משתמשים מראי מקום לקבצים הלא חוקיים.

בנוסף, הארבעה מנסים להפוך את המשפט למעין "חגיגה". כך, למשל, הם יספקו כמה שיותר מידע על המשפט, כולל תזרימי טקסט שוטפים, באתר מיוחד שהקימו לצורך העניין, בשם Spectrial – משחק בין המילים Spectacle ו-Trial, או בלשון חופשית – "מופע ראווה משפטי". הם גם ישתמשו באתר טוויטר לצורך העברת דיווחים – הרבה בעצת עורכי הדין שלהם, סטודנטים למשפט מאוניברסיטת הארוורד. המשפט, שיתנהל בשבדית, יתורגם באופן סימולטני לאנגלית.

גימיק אחר של מקימי Pirate Bay הוא אוטובוס שנשכר כדי לעורר עניין מחוץ לכותלי בית המשפט. האוטובוס, שזכה לכינוי S23K, נמצא כעת בפולין בדרכו לבית המשפט, לאחר שיצא מבלגרד, בירת סרביה, ועבר דרך בודפשט, ברטיסלאבה ו-ורשה. החל ממחר הוא יחנה לצד בית המשפט וישמש כמרכז עיתונות עבור הצד המגן.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים