מארק צוקרברג ב-F8: "יש לנו אתגרים – אבל עלינו להיות אופטימיים"

המנכ"ל והמייסד של פייסבוק ניסה אתמול (ג'), ב]תיחת ועידת המפתחים שלה, להחזיר את הגאווה לחברה ● צוקרברג ציין שוב מה נעשה וייעשה בכדי להילחם נגד "שחקנים רעים" ברשת החברתית שלו והבטיח להמשיל לבנות את מורשת החברה ל-"חיבור בין בני האדם"

מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק. צילום: Freisehamburg, מתוך ויקיפדיה

כנס F8 של פייסבוק (Facebook), המיועד למפתחי תוכנה ולאנשי תעשיית ההיי-טק נפתח אתמול (ב') בסן חוזה שבקליפורניה בנאום מרכזי שנשא מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד החברה.

הזמנים הקשים שעברו על החברה באחרונה היו הרקע לנאום הבוס של פייסבוק, שניכר כי התייצב הפעם במיוחד בכדי לעודד את החברה ולשכנע את העולם שהפנים של ענקית הרשתות החברתיות שלו הם לצמיחה ובנייה ולא להתפלשות בפרשית קיימברידג' אנליטיקה (Cambridge Analytica), שגליה הגדולים טלטלו ומטלטלים את פייסבוק בשבועות האחרונים.

בדבריו ניסה המנכ"ל המפורסם בעולם בעיקר לשכנע כי על אף שהפלטפורמה שלו, אשר לה 2.2 מיליארד משתמשים מכל קצוות תבל, נוצלה ככל הנראה על מנת להשפיע על הבחירות לנשיאות בארה"ב ב-2016 ועל ההצבעה על הברקזיט (Brexit) – ההתנתקות מהאיחוד האירופי שאותה קבעו הבריטים במשאל עם באותה שנה – הוא רוצה שהעולם ידע שפייסבוק אינה שלילית, אלא מקור לכוח שעושה טוב לקיומנו כיום.

השערורייה, שכללה דליפת נתונים של 87 מיליון משתמשי פייסבוק, שהגיעו לידי חברת המחקר והפכו לנשק למיקוד בוחרים על בסיס נתונים אישיים ומניפולציות רגשיות, הביאה להקמת תנועת deletefacebook#, שקראה לצוקרברג להתפטר, ושהביאה לכך שהמנכ"ל הגיע לתחקור בשני בתי הקונגרס האמריקני, שם נתן במשך יומיים עדות מפרכת בפני המחוקקים.

אתמול בנאומו הגן צוקרברג בלהט על החברה שלו ואמר: "כולנו כאן כי אנחנו אופטימיים לגבי העתיד. יש לנו אתגרים אמיתיים לטפל בהם, אבל אנחנו צריכים לשמור על תחושת האופטימיות".

צוקרברג הגדיש את הצעדים שהחברה נוקטת בכדי להגן על משתמשיה מפני התערבות פוליטית (בעיקר לפני בחירות, אבל גם באופן כללי) על הפלטפורמה. הצעדים כוללים מדיניות קפדנית יותר בנוגע למסעות פרסום פוליטיים, כגון אימות חדש של תעודות זהות של מי שמעוניין לפרסם מודעות פוליטיות ברשת החברתית הדומיננטית; יצירת מסד נתונים נגיש של כל המודעות הפוליטיות בפייסבוק (רשומות של מודעה פוליטית יהיו ניתנות לצפייה ברשת החברתית לתקופה של ארבע שנים); סימון מודעות פוליטיות בצורה ברורה יותר בעדכונים של משתמשים; וגילוי חשבונות מזויפים באמצעות כלי בינה מלאכותית משופרים.

"זו הייתה שנה אינטנסיבית", אמר צוקרברג. "אנחנו צריכים להתבונן באופן רחב יותר על האחריות שלנו. אנחנו צריכים להבטיח שהשירותים שלנו משמשים לעשיית טוב, וכך יהיה".

חידושים קרובים בפייסבוק: שידוכים וצפייה יחד בסרטונים

המנכ"ל הצעיר, שסוחב עליו עול גדול של ניהול הרשת החברתית העוצמתית כל כך, השתדל בבירור להחזיר את מצב ההתלהבות ואת מוד המנהיגות שהיו אופייניים לו ולפייסבוק עד לפני פרוץ הפרשיה. "צוקי", שגם נראה נינוח יותר מאשר בהופעותיו האחרונות בקונגרס וחזר לג'ינס ולטי-שירט, חשף בדבריו עשייה טרייה וראייה קדימה בנוגע להתנהלות החברה.

הוא סיפר בנאומו על מערך של תכונות חדשות שייכנסו לשירותי פייסבוק ואינסטגרם (Instagram) שבבעלותה, כולל שיחות וידאו חיות ברשת החברתית מבוססת הצילומים; שירות היכרויות חדש שתציע פייסבוק; ודרך חדשה שתסייע למשתמשים לנקות את היסטוריית הגלישה שלהם מהשירות, והרחיק את החברה מהכרת פרטים אודות האתרים שבהם ביקרו. תכונה נוספת שעליה סיפר צוקרברג לקהל עונה לשם Watch Party ותאפשר למשתמשים להתאסף בכדי לצפות בסרטוני וידיאו יחד, כמו למשל את "החבר שלכם מעיד בפני הקונגרס", אמר צוקרברג בלא מעט הומור עצמי, אבל הדגיש "בואו לא נעשה את זה שוב בקרוב".

צוקרברג התייחס גם לעזיבה האחרונה של יאן קום, המייסד והמנכ"ל של פלטפורמת העברת ההודעות ווטסאפ (WhatsApp), שאותה רכשה פייסבוק תמורת 19.3 מיליארד דולר בשנת 2014. על אף דיווחים שקום השמיע חששות לגבי האופן שבו החברה מטפלת בנתונים פרטיים, הודה צוקרברג לקום וקרא לו "לוחם בלתי נלאה בעבור פרטיות והצפנה".

מציאות רבודה למיליארד בני אדם

צוקרברג גם צ'יפר את הנוכחים -הוא הציג את מכשיר המציאות הווירטואלי החדש של פייסבוק, שנקרא Oculus Go. מחירו של המכשיר 199 דולרים, אבל כל באי האירוע זכו לקבל אותו בחינם.

החברה חשפה את המכשיר כבר לפני כחצי שנה, אך לא ציינה בינתיים מתי הוא יתחיל להימכר בשוק החופשי. פייסבוק, כך עושה רושם, מתכננת שמכשיר ה-VR החדש והנייד זה – שבשונה מה-Oculus Rift, שמחירו כפול ושחייב להיות קשור למחשב אישי – יאפשר לה להרחיב את קהל המשתמשים בטכנולוגיה החדישה.

המטרה של החברה, כך ציין צוקרברג, היא להביא בעתיד את קסדת Oculus ואת הטכנולוגיה המתקדמת למיליארד בני אדם, אך הוא לא ציין מהו בדיוק הדד ליין שנקבע למטרה זו. בשנה שעברה תיאר צוקרברג את האסטרטגיה שלו בנוגע לשימוש במציאות רבודה על מנת לעצב מחדש את האופן שבו אנשים מקיימים אינטראקציה וחווים את החיים. דברים אלו חופפים במדויק למטרות של פייסבוק כפי שהן מצטיירות גם לעתיד לבוא.

 

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים