תוכן שיווקי
בעקבות אירוע - Open Source World

25 דברים טובים יותר הודות ל-Linux ולקוד פתוח – חלק ג'

02/05/2018 08:00
דברו אלינו מלמעלה. צילום: pixabay

כתב: ג'ון טריל, רד-האט (Red Hat)

בסדרה זו של שלוש כתבות אנו חוגגים את יום ההולדת ה-20 של המונח "קוד פתוח" (Open source), ורואים כי העקרונות שבבסיס הקוד הפתוח – החל משקיפות ושיתוף פעולה ועד לחופש ותפוצה רחבה, זלגו הרבה מעבר לגבולות טכנולוגיה ארגונית, והשפיעו באופן משמעותי גם על עולם הטכנולוגיה הצרכנית וגם על הסביבה העסקית הגלובלית בכללה.

לקוד פתוח הייתה השפעה כה רבה, עד שקשה לבחור רק אחדים מהחידושים המשפיעים ביותר, אך ניסינו לעשות זאת. לפניכם דברים שאנו חושבים כי הינם טובים יותר הודות ל-Linux ולקוד פתוח, שחלקם לא היו קיימים כלל ללא עמוד השדרה של קוד פתוח, בעוד אחרים אולי היו מתפתחים מתוך הכרח, אך סביר להניח שלא היו  זוכים לפרסום.

מחוץ לכותלי העסק

  • רחפנים – מגמת הרחפנים, אותם רובוטים מעופפים הנשלטים מרחוק, קשורה באופן הדוק ל-IoT. בעוד הרחפנים הראשונים התבססו על מערכות הפעלה קנייניות, הרי קידום הפריחה בטיסות רחפנים נעזרב-Linux, אשר מספקת את מערכות ההפעלה המשובצות הזעירות ההכרחיות להטסת רבים ממכשירים אלה, תוך אפשרות לחדשנות נוספת מעליה.
  • יוזמות ממשל פתוחיוזמת הממשל הפתוח שהוטמעה על ידי הממשל הפדרלי בארצות הברית, שאבה את המודל שלה מקהילת הקוד הפתוח (וממאמצי ממשל מקומי ומדינתי אחרים), כשהיא מתמקדת בשקיפות ושיתוף פעולה עם הציבור הרחב. כלל לא בלתי סביר שללא הכוח המניע של קוד פתוח (ו-Linux מובילה במשימה), היו פחות מאמצים כאלה, ומוגבלים הרבה בהיקף ובטווח.
  • מיקור המון ומימון המון – תפישות אלה נובעות יותר מרמה תרבותית מאשר מרמה טכנית. מדובר בפרויקט שנבנה או ממומן על ידי משתמשי קצה פוטנציאליים במקום עובדים ייעודיים או מתנדבים. זוהי דוגמה של המריטוקרטיה (מצליח מי שראוי לכך) של Linux וקוד פתוח, שנכנסה למיינסטרים, כשאתרים כמו Kickstarter מתגמלים רעיונות מעניינים בסכומי כסף משמעותיים, שסביר להניח כי בצורה אחרת לא היו מתקבלים.
  • אנדרואיד – למעשה מדובר בהתפצלות מובייל של Linux. אנדרואיד מספקת פלטפורמת מובייל סקלאבילית וגמישה עבור מגוון רחב של מערכי שבבים ופורמטים של מכשירי טלפון ניידים. היא זוכה בתנופה (אם לא מביסה) מול מערכות הפעלה קנייניות כמו iOS ו- Windows Mobile, ומספקת אקו-סיסטם מוצק של יישומים ושירותים עבור המשתמשים, בדומה ל-Linux המקורית. האם דמוי-אנדרואיד היה מופיע ללא Linux? כמעט בטוח שכן, אבל יש ספק גדול אם היה זוכה לנוכחות ממנה נהנית אנדרואיד בשוק הצרכני היום.
  • הדפסה בתלת מימד – "תנועת היצרנים", הדרך בה משתמשי קצה פועלים כדי לייצר בעצמם את המוצרים שלהם, מקודמת על ידי עלייתן של מדפסות 3D, אשר משתמשות בחומרים שונים ליצירת חלקים ופריטים שלמים. בעוד שהינה רחוקה היום מטכנולוגיית קומודיטי, תנועת מדפסות ה-3D מקודמת על ידי Linux. רבות מהמדפסות בשוק תומכות ב-Linux הודות לגמישות הפלטפורמה, והרבה מהתוכנות המפעילות מכשירים אלה מבוססות על Linux. אין ספק שההדפסה בתלת-מימד הייתה מופיעה גם ללא Linux, אבל הודות לעוצמה רבת התפוצה של הפלטפורמה והאופי השיתופי של הקהילה, הדרך בה אנו רואים הדפסת 3D היום חייבת הרבה ל-Linux ולקוד הפתוח.

לחלק א' לחצו כאן.

לחלק ב' לחצו כאן.

אירועים קרובים