ד"ר עופר רימון, ראש מנהל מדע במשרד החינוך: "יש להכניס התיקשוב למערכת החינוך בזהירות"

"אף אחד לא מצפה שאם נניח מחשבים בכיתות ונחברם לאינטרנט - הכל יסתדר. מגוחך לחשוב כך", אמר ד"ר רימון, ראש המנהל למדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, בכנס מופ"ת 2010 - הכנס השנתי לתיקשוב בחינוך ובהוראה ● לדבריו, הכנסת התיקשוב למערכת החינוך צריכה להיות מלווה במתודולוגיה חינוכית

"המתח ההולך וגדל בין האופן בו חי הילד בבית בצורה מתוקשבת, ובין האופן בו הוא לומד בבית הספר, עלול להפוך את בתי הספר ללא רלוונטיים. אלא שלמרות ההבנה שבנחיצות של הכנסת התיקשוב למערכת החינוך, יש לעשות זאת באופן מושכל ובזהירות", כך אמר ד"ר עופר רימון, ראש המנהל למדע וטכנולוגיה במשרד החינוך. ד"ר רימון פתח את כנס מופ"ת 2010, הכנס השנתי לתיקשוב בחינוך ובהוראה. הכנס, הנערך זו השנה השניה, התקיים היום (ג') במכון מופ"ת בקריית החינוך בתל אביב. לכנס, שנערך בהפקת אנשים ומחשבים, הגיעו מאות אנשי חינוך ותיקשוב בעולם החינוך, והנושא שנדון בו השנה היה "רשתות חברתיות ועולם החינוך".

לדברי ד"ר רימון, "נושא הכנסת התיקשוב למערכת החינוך הוא אחד הנושאים שהשר – גדעון סער, ומנכ"ל המשרד – ד"ר שמשון שושני, רואים לנגד עיניהם ככאלה הנדרש לקדם. אולם יש לעשות זאת באופן מושכל, תוך לימוד ההצלחות והכישלונות של שילוב התיקשוב בהוראה".

הוא הוסיף, כי "לכל העולם ברור כי נדרש להכין את בוגרי מערכת החינוך לקראת אתגרי המאה ה-21, ואף החל להתגבש קונצנזוס עולמי למיומנויות הנדרשות לכך. גם ברור כי אי אפשר ללמד את מיומנויות המאה ה-21 ללא הטכנולוגיה של המאה ה-21".

אלא, סייג ד"ר רימון, "נדרשת זהירות בהכנסת התיקשוב למערכת החינוך, וזו צריכה להיות מלווה במתודולוגיה חינוכית. ידוע שתוספת משאבים לכשעצמה אינה ערובה לשיפור ההישגים, הידע והמיומנויות. אף אחד לא באמת מצפה כי אם נניח מחשבים בכיתות ונחברם לרשת האינטרנט – או אז הכל יסתדר, יהיה זה מגוחך לחשוב כך".

כך, אמר, במסגרת הטמעת מערכות תיקשוב, הדבר ייעשה על פי תחומים, כלומר שמטמיע ללימודי המתמטיקה יהיה בראש ובראשונה מורה טוב למקצוע ורק לאחר מכן יהיה אוריין מחשב. "התיקשוב אינו משהו ערטילאי", אמר, "הדברים נדרשים להיות קשורים".

תפיסת הפתרון הכולל, אמר ד"ר רימון, צריכה להיות בעלת ארבעה מרכיבים: התאמת תוכניות הלימודים לשינוי; הכנסת תכנים בעלי מימד דיגיטלי; השתלמות והכשרת מורים לתחום; הקמת תשתיות ומערכת תחזוקה נילווית. אלה, הסביר ד"ר רימון, הם מרכיבים שצריכים לעבוד יחדיו, לצד הערכה וקבלת משוב. הוא סיכם באומרו כי כל החשיבה בטרם הטמעת מערכות התיקשוב למערכת החינוך, צריכה להיות כזו המוכוונת מורים, "על מנת לתת להם את מירב הכלים להצליח".

ד"ר אלון הסגל, מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים ובאוניברסיטת בר-אילן, דיבר על "רשתות חברתיות ואל קוליות"; טל גלילי, אקטיביסט רשת וסטטיסטיקאי, אוניברסיטת תל אביב, דיבר על "פרטיות, התמכרות, והתקווה לדור של מנהיגי שבטים ברשת"; סוזן צעירי – מפתחת ומטמיעה פתרונות טכנולוגיים לחינוך, ואריאלה לונברג – מדריכה ליישומי תיקשוב בחינוך, משרד החינוך, דיברו על למידה חברתית ואישית ברשתות חינוכיות; פרופסור שיזף רפאלי, ראש המרכז לחקר חברת המידע, וראש בית הספר לניהול באוניברסיטת חיפה, דיבר על "שיתוף ומשחק בהוראה ולמידה מקוונת"; את הכנס חתמה הרצאתם של פרופסור רוני אבירם – ראש המרכז לעתידנות בחינוך, ויואב ארמוני – עמית מחקר במרכז, אוניברסיטת בן גוריון, שדיברו על "בית הספר כמרכז תקשורת מ-1995 ל-2015".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים