מדפסת תלת-ממד – בית מושלם ב-10,000 דולר

דיור בר השגה הוא נושא חם בישראל, אבל אפילו מהותי יותר בארצות או מקומות ברחבי העולם שבהם חיים רבבות בני אדם בעוני וללא קורת גג ● הדפסת בתים, בזול ובתוך יום אחד בלבד - עשויה לשנות את התמונה מהקצה אל הקצה

זמן להדפסת בתי 3D. אילוסטרציה: BigStock

בכדי לרכוש בית עלינו לחפש לאורך זמן את האחד המושלם בעבורנו – שיהיה ממוקם היטב, שיהיה מתוכנן נכון, שיראה נאה, ושיהיו לו עוד מעלות שמתאימות בדיוק לנו. ויותר מכך – עלינו להוציא המון כסף. כעת, ובזכות מדפסות תלת-ממד (3D) מתקדמות, נראה שכל זה עומד להשתנות – למעשה, הדפסת בתים עומדת להיות חלק מהמתודה שבאמצעותה יתקפו את נושא העוני והחוסר בדיור במדינות שונות ומתפתחות.

ביום א' האחרון, במסגרת אירוע SXSW המתקיים בימים אלו באוסטין, טקסס, חשפה חברה אמריקנית חדשה המתמחה בטכנולוגיות בנייה, ואשר מכונה ICON, את יכולותיה להדפיס בתים בגודל של כ-60 מ"ר, כך לפי דיווח של The Verge.

בית תלת-ממד מודפס, כפי שניתן לראות בסרטון התדמית המרשים, עשוי מלט ובנייתו מסתיימת בתוך יום אחד, כשעל העבודה מופקדים רובוטי 3D גדולים, ולא כוח אדם אנושי. והחשוב מכל – בית כזה יעלה רק 10,000 דולרים. חברת ICON מקווה שבסופו של דבר תוכל אפילו להוריד את עלות הדפסת הבתים עד לסכום המדהים של 4,000 דולרים ליחידה.

הבשורה המעניינת היא כי כעת חוברת ICON לארגון ללא מטרות רווח בשם New Story, והשתיים עובדות יחדיו בכדי לקדם את המאמץ למען חסרי בית בכל רחבי העולם, על ידי הדפסת בתי 3D. הפרויקט הראשון של החברות הוצג כעת לבאי SXSW.

"אנחנו מרגישים שזו האחריות שלנו לאתגר את השיטות המסורתיות ולפעול לקראת סיום מצב של חוסר-בית", הסביר ברט היגלר, מנכ"ל New Story. "שיטות לינאריות לעולם לא יגיעו אל יותר ממיליארד האנשים הזקוקים לבתים מגוננים. על ידי עבודה עם ICON ומינוף החידושים להדפסה בתלת-ממד אנו יכולים להגיע למשפחות נוספות עם פתרונות המקלט הטובים ביותר, במהירות רבה יותר".

"לא טוב ב-10 אחוזים יותר – זה פי 10 טוב יותר"

New Story פועלת כרגע בבוליביה, מקסיקו, האיטי, ואל סלבדור, מתוך שליחות שבמרכזה הרצון לעזור ליצור עולם שבו אף אדם לא צריך לחיות במצב של הישרדות. על ידי שותפות עם ICON ומינוף טכנולוגיית ההדפסה בתלת-ממד לצורך בניית בתים, לטענת הארגון, העולם מתקדם צעד אחד נוסף אל המטרה, וזאת משום שהדפסת בתי 3D עשויה לאפשר הצעת בתים איכותיים וחזקים, בני-השגה ובני-קיימא, לחלקים הנזקקים של העולם.

ג'ייסון באלארד, מייסד שותף של ICON, אמר כי "לשיטות בנייה קונבנציונליות יש הרבה חסרונות הגלומים בהן ובעיות שלקחנו כמובן מאליו במשך זמן כה רב, עד ששכחנו איך לדמיין חלופות אפשרויות. עם הדפסה תלת-ממדית, לא רק שיש לך מעטפת תרמית רציפה, מסה תרמית גבוהה וגם אפס פסולת, אלא שיש לך גם מהירות, מרחב עיצוב גדול בהרבה, גמישות מתקדמת, ואת האפשרות של קפיצה קוונטית ביכולת ההשגה (affordability). זה לא טוב ב-10 אחוזים יותר – זה פי 10 טוב יותר".

ICON עבדה יחד עם New Story לפיתוח מדפסת 3D ניידת, המכונה Vulcan, שמסוגלת לבנות בתים במקומות שבהם תכונות כמו כוח, סיוע טכני נגיש בקלות, ומים זורמים, הן לא עניין וודאי או בטוח.

מדפסת Vulcan 3D תוכננה לעבוד עם כמעט אפס פסולת, כאמור, ובנוסף מבטיחה ICON שהיא פיתחה גם כמה חומרים חדשים בעבור הפרויקט, אשר נבדקו בהתאמה לסטנדרטים המוכרים בתחום של נוחות, גמישות, ובטיחות.

100 בתים ראשונים לקהילה באל סלבדור

ב-18 החודשים הקרובים, New Story מקווה להדפיס בתלת-ממד בתים לקהילה מלאה ראשונה של משפחות באל סלבדור, שבה חיים אנשים רבים בעוני רב וכן בחוסר קורת גג לאחר אסונות הטבע האחרונים שפקדו את המקום. המיזם יעשה שימוש בחומרים מתקדמים של ICON ובמדפסת Vulcan 3D שלה.

לאחר מכן, בעזרת שותפויות חדשות, המטרה היא להגדיל את הייצור בכדי לשרת יותר קהילות בשנים הקרובות. New Story מחפשת מימון של 600,000 דולר עד ה-13 באפריל, על מנת להתמודד עם השלב הבא של מו"פ, ועוד 400,000 דולרים במימון מקדים, בכדי לעזור בעלויות המתוכננות של הדפסת 100 בתי 3D באל סלבדור. הכסף אמור גם לעזור בהובלת המדפסת העצומה ל-אל סלבדור, כמו גם במימון השיפורים ההנדסיים למדפסת התלת-ממד, בפיתוח התוכנה שלה ובבחינת הביצועים לפני הוצאת הפרויקט לפועל.

מומחים רבים בתעשייה אומרים שהדפסת תלת-ממד מחוללת כבר מהפכה בדרך שהמוצרים נוצרים ושמהפכה זו רק עומדת להתגבר בעתיד. המדפסות מסוגלות להשתמש במגוון רחב של חומרים – כולל מזון, מלט ואחרים – ליצירת מבנה תלת-ממד.

ברור שכל הקשור בתחום הדיור, בנייה זולה יכולה להיות ברכה עבור דיור בר השגה. אבל כדאי לזכור כי לטכנולוגיית ההדפסה בתלת-ממד יש גם שימושים אחרים – בבתים, מדפסות 3D קטנות משמשות למשל בכדי ליצור צעצועים לילדים ומאידך בתחום הרפואה תולים תקוות בכך שהמדפסות הללו יהוו פתרון ליצירת אביזרי איברים מלאכותיים ותותבות בתוך הפחתה ניכרת בעלויות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים