"המכונית האוטונומית והרכב החשמלי – מכפילי כוח זו של זה"

"ברגע שהרכב יהיה גם חשמלי וגם אוטונומי, היעילות שלו תהיה גדולה הרבה יותר, ועל כן נוכל לחזות בכך שגרף האימוץ הטכנולוגי יהיה מאוד מהיר", אמר אבי פלדמן, מנכ"ל חברת ההשקעות Capital Nature, שמתמחה בתחום ● הוא חוזה שנתחיל לראות את הרכבים האלה על הכבישים כבר בעוד 4-5 שנים

אבי פלדמן, מנכ"ל חברת ההשקעות Capital Nature. צילום: דרור סיתהכל

"שוק התחבורה הולך לעבור מהפכה טכנולוגית, שאת ניצניה אנחנו רואים כיום, אבל עיקרה יגיע רק בשנים הקרובות. יש בו שתי מגמות מובילות: הרכב האוטונומי והרכב החשמלי. שתי מגמות אלה מהוות למעשה מכפילי כוח האחת של השנייה, מפני שברגע שהרכב יהיה גם חשמלי וגם אוטונומי, היעילות שלו תהיה גדולה הרבה יותר, ועל כן נוכל לחזות בכך שגרף האימוץ הטכנולוגי יהיה מאוד מהיר. אם כיום התחזית המקובלת היא שרק בעוד כ-20 שנים נראה את הרכבים האלה הופכים לדומיננטיים, הרי שלפי תפיסתנו, כבר בעוד 4-5 שנים נראה חדירה ראשונה לשוק של רכבים אוטונומיים וחשמליים, ומשלב זה, קצב האימוץ יהיה הרבה יותר מהיר", כך אמר אבי פלדמן, מנכ"ל חברת ההשקעות Capital Nature.

באחרונה דיווחה החברה על השלמת סבב גיוס שני, בסך של 10 מיליון דולר. ההשקעה גויסה ממשקיעים פרטיים בישראל ובחו"ל. הכסף ישמש לקרן על מנת לממן עוד 10 חברות בשלב ה-Preseed בתחומי האינטרנט של הדברים, התחבורה ההכמה, הבית החכם וניהול האנרגיה.

Capital Nature הוקמה ב-2011 ומתמקדת בהשקעה במיזמים שמצויים בשלב המוקדם. יש בפורטפוליו שלה 17 חברות ומיזמים יישומיים המצויים כיום בשלבים שונים ופעילים בתחומי התחבורה החכמה והאנרגיה הירוקה, ויש לה שותפויות עם חברות בינלאומיות, בהן ג'נרל אלקטריק (GE) וטאטא (Tata). מודל המימון של הקרן משלב בין השקעה פרטית ומימון של חממה טכנולוגית שנתמכת על ידי רשות החדשנות.

לדברי פלדמן, "אנחנו משקיעים בחברות הפורטפוליו שלנו משלב מוקדם מאוד ומלווים אותן לאורך כל שלבי הפיתוח הראשוני, החדירה לשוק והצמיחה. מיקוד פעילות ההשקעה שלנו בתחומי האנרגיה והתחבורה החכמה יסייע לנו להביא תשתיות, ידע ונסיון רלוונטיים לחברות. בנוסף, מאחר שחלק מבעלי המניות שלנו הם שחקנים טכנולוגיים בעצמם, קל לנו לייצר שיתופי פעולה בינם לבין החברות שבפורטפוליו, ובכך לתת ערך מיידי לפיתוח המבוצע בסטארט-אפים צעירים ונטולי משאבים".

"אבל יותר מהכל", הוסיף, "ההבדל בסיוע מתבטא בתמיכה ובחיבור לשחקני מפתח ובשיתופי פעולה בינלאומיים. בתקופת הפעילות הקצרה שלנו הצלחנו לייצר מערכת קשרים בינלאומית ענפה ממנה נהנות חברות הפורטפוליו".

מה אתה חוזה שיקרה בתחום התחבורה החכמה בארץ?
"אני צופה כניסה של יותר שחקנים להשקעות בישראל בתחום זה, ויש שחקנים שכבר פתחו כאן מרכזי מו"פ ומחפשים השקעות באופן פעיל ושוטף. כמעט כל יצרני הרכב המערביים פתחו פה מרכז פעילות מקומי ולדעתי, בעוד זמן לא רב נראה פה גם שחקנים בתחום הרכב ממזרח אסיה".

בין החברות שנמצאות בפורטפוליו של Capital Nature ניתן למצוא את ChakraTec, שפיתחה טכנולוגיה להטענת רכב חשמלי בתוך 5-10 דקות בלבד ונמצאת בשלבי פיילוט מתקדמים עם חברות בינלאומיות כמו Enel.

חברה נוספת היא ElectRoad, שפיתחה טכנולוגיה לכבישים חשמליים ובאחרונה גייסה הון מדן. הטכנולוגיה שלה מאפשרת טעינה של רכבים תוך כדי תנועה, כאשר בשלב הראשון, היא מיועדת לתחבורה הציבורית, שנוסעת בנתיבים קבועים, ובשלבים יותר מתקדמים, הכוונה היא להתקין אותה בכל נתיבי התחבורה, כדי שיאפשרו טעינה של סוללת הרכב.

שלישית היא Trucknet, שהשיקה מערכת שמאפשרת ניהול חכם של ציי תחבורה שונים. בפועל, המערכת משפרת את ניצולת כלי הרכב ומצמצמת נסיעות ריקות על הכביש באמצעות שיתוף נסיעות חכם ורווחי. המערכת מתחילה לפעול בימים אלה בקנה מידה רחב בצרפת, כאשר כ-4,500 חברות הובלה צרפתיות, שלהן כ-340 אלף משאיות, נכנסו עד כה למערכת.

מה הקריטריונים שלכם להשקעה בסטארט-אפ?
"כמו בכל גוף השקעות, הקריטריונים העיקריים שלנו להשקעה הם טכנולוגיה חדשנית, שוק יעד גדול וגדל, וצוות יזמים מעולה. אבל, מאחר שבתחום ההשקעה הייחודי שלנו – אנרגיה ותחבורה – רוב השחקנים הפעילים הם חברות בינלאומיות גדולות מאוד, הנטייה הטבעית שלהן היא להשקיע בטכנולוגיות מבוססות, אחרי שעברו את כל שלבי ההוכחה והבדיקה. לחברות אלה יש אפס סובלנות לטכנולוגיה שאינה בדוקה ונקייה מתקלות. הדרך לכך עוברת לפעמים במעגלים ארוכים מאוד של פיתוח ובדיקה עד לאישורן להטמעה באותן חברות. המשמעות עבורנו היא שעלינו לנסות לאתר כבר מההתחלה את אותן הטכנולוגיות שהמשאבים הנדרשים לביסוסן הטכנולוגי הנדרש לא יהיו גדולים מדי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים