האם פייסבוק נוטשת את הקהל הצעיר?
המהלך של הרשת החברתית להפוך באופן בולט למנוע עסקי של חיפוש ופרסום עבודות, מאוד מרמז על נטישת הדור הצעיר שגם כך לא רואה יותר בענקית כמגניבה - אם מגניבה זו מילה שעדיין עובדת אצלם ● אז מה בדיוק עובר שם בראש הצוקרברגי?
הצעד האחרון עליו הכריזה פייסבוק (Facebook) הוא טבעי ונכון מבחינתה מכל היבט שבוחנים אותו. הוספת היכולת לחפש עובדים מחד ועבודות מאידך מתחברת היטב עם הכיוונים השונים אליהם מכוונת החברה. היא הרי מחפשת לחדש כל הזמן ולא רק במטרה להשיג קהלים חדשים, אלא גם כדי לנסות לשמור על הקיים. להמשיך לשמור על המקורות שמכניסים לחברה כסף עד היום.
ומה מכניס כסף? בעיקר עסקים. ומה רוצה פייסבוק לעשות? כמובן להשאיר את העסקים הללו בפייסבוק, וגם לגרום להם לחזור כמה שיותר פעמים לבדוק מה מתרחש, ואפילו פשוט להישאר בו כל הזמן למשך כל יום העבודה. ובהיבט של מחפשי עבודה, אם העסקים נמצאים בפייסבוק ומציעים שם עבודות, וזה יהיה נוח לחיפוש – אז לאן הם יגיעו?
הרי מעבר לכך שפייסבוק נלחמת כאן באתרים שמתמחים בשוק העבודה, או לפחות מציעים שירותי חיפוש עבודה, היא נלחמת כאן גם בגוגל (Google) שזה יותר משנה וחצי מציעה במנוע החיפוש שלה אפשרות לחפש עבודה, וגם אם זה רק בארצות הברית, זה בדיוק במקום שהכי מלחיץ את פייסבוק. מנהליה, שלא לומר מארק צוקרברג לבד, שואלים הרי את עצמם: למה שיסתובבו בגוגל ולא יסתובבו אצלי? ומכיוון שאנחנו גם יכולים, אנחנו נציע זה בהרבה יותר מדינות ברחבי העולם, ונגרום להם לבלות באתר יותר שעות, ונראה להם יותר מודעות, וחלקן אפילו יהיו רלוונטיות, ומשם נכניס עוד ועוד מזומנים.
זה מניע מספיק חזק מבחינה כספית, ולכן כרגע החברה מציעה את האפשרות לחפש כוח עבודה ומקומות עבודה בחינם.
עם זאת אצל פייסבוק, כמו אצל פייסבוק, הרי כבר נוכחנו שאפשר לקום בבוקר אל תנאי שימוש חדשים לגמרי ובאופן מפתיע לחלוטין. ייתכן מאוד שבעתיד הלא-רחוק מאוד פייסבוק תתחיל לבקש כמה דולרים על כל מודעת דרושים – או שלפחות תלחץ מאוד לפרסם מודעות בכסף, כי הרי עסקים ירצו שהמודעות שלהם יבלטו מעל כולן.
ומי הקהל? סוג של מבוגר
אבל מצד שני, חיפוש עבודה זה צמד מילים שלא מתחבר בדיוק לרוב המכריע של הקהל הצעיר, במיוחד אם הוא עדיין בגיל בית ספר ולימודים גבוהים, או במקרה המסוים הישראלי, גם בגיל צבא. זה נושא שמעניין אנשים מבוגרים בעיקר, שלא לומר באופן מכריע. ובכלל מי מחפש אנשים שיעבדו אצלו? מי שיש לו עסקים והוא כבר סוג של "מבוגר".
וגם איזה צעיר ירצה פתאום לראות בפיד התוכן שלו בפייסבוק הודעה שמחפשים רתך, או בנאי או מנהל שיווק? הרי גם ככה לא מעט מתעצבנים מכמות המודעות שמופיעות, במיוחד בגרסה השולחנית של הרשת החברתית, ועכשיו להוסיף עוד משהו שלא ממש מתאים לקהל הצעיר?
האם זהו זה? האם זה הכיוון העיקרי שאליו צועדת פייסבוק? האם למעשה, גם אם היא ממש לא תודה בזה, היא מתחילה לוותר על הקהל הצעיר שגם ככה טוען מזה מספר שנים שהיא כבר לא מגניבה, ושהיא כבר לא ממש רלוונטית והיא מתאימה ל-"זקנים"? הרי הצעד הזה מראה שפייסבוק מנסה להיות יותר דומה ללינקדאין (LinkedIn) של מיקרוסופט (Microsoft) ממה שהיא תודה, ובאתר הרשת המקצועית הזו לא תמצאו יותר מדי ילדים, אם בכלל.
ואם תאמרו Messenger Kids, אומר לכם שהקהל של Messenger אינו בדיוק הקהל של פייסבוק. שירות ההודעות הזה הוא קודם כל שירות הודעות, והוא יותר מתחרה בווטסאפ (WhatsApp) מאשר מושך קהל לפייסבוק, ושם באמת אפשר למצוא את הצעירים עם קבוצות שיחה מכאן ועד הודעה חדשה, ועם כמות מטורפת של משתמשים שגם ככה הם מתחת לגיל 13 ולא ממש חיכו לגרסת הילדים של Messenger כדי לשלוח הודעות, ולמען האמת פייסבוק גם בכלל לא מעניין את רובם.
גיל ההתבגרות
ואם אתם מחפשים עוד הוכחה שפייסבוק מתחילה להיות רשת חברתית מבוגרת יותר, אז תזכרו שרק לאחרונה היא הוסיפה יכולות עסקיות ל-Messenger, והשיקה גרסה עסקית של ווטסאפ.
ואולי בעצם היא לא לגמרי מוותרת, היא רק מתחברת לתזוזה הפנימית שלה. אולי היא הבינה שאם היא שולטת גם בווטסאפ, וגם באינסטגרם (Instagram), היא לא יכולה לצפות שהמשתמשים יהיו גם כאן וגם כאן וגם כאן. אז את פייסבוק המקורית ניקח לכיוון עסקי ומבוגר יותר, באינסטגרם נמשיך להוסיף תכונות שדומות מאוד לאלו שקיימות בסנאפצ'ט (Snapchat), נוציא אולי עוד גרסת ילדים של משהו, ונקווה שהצעירים יגיעו לפחות לשם.
ונקווה גם שהם בסופו של דבר, כשהם יתבגרו, יחזרו לפייסבוק – לפחות כדי להציע או לחפש עבודה, וכדי לפרסם את הדף העסקי שלהם.
תגובות
(0)