"מכונית אוטונומית תנוע בכבישי ישראל ב-2025"

"כלי רכב אוטונומיים הם הגביע הקדוש של עולם התחבורה העתידי", אמר ד''ר שי סופר, המדען הראשי במשרד התחבורה ● "התכנית הלאומית לתחבורה חכמה תביא לכך שישראל תהיה מנוע צמיחה ואבן שואבת לסטארט-אפים בתחום, להפחתת עלות המחיה, לקיצור זמני הנסיעה, לצמצום אי השיוויון ולהקטנת צריכת הנפט"

ד''ר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה. צילום: ניב קנטור

"מכוניות אוטונומיות הן חלק מנוף התחבורה העתידי. להערכתי, הן יחלו לנוע בכבישי ישראל בשנת 2025", כך אמר ד"ר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה.

ד"ר סופר דיבר בפתח תחרות מצטייני המחשוב IT Awards 2017 של אנשים ומחשבים. הטקס התקיים היום (א') באולם האירועים LAGO בראשון לציון. האירוע התקיים זו השנה ה-15 ברציפות והנחה אותו פלי הנמר, יזם ומנהיג אנשים ומחשבים. השתתפו בו מאות מנמ"רים, מקצועני IT בכירים ומנכ"לי ספקיות המחשוב בארץ.

לדברי ד"ר סופר, "אנו מקדישים לנושא התקשורת משאבים רבים, כי היא הבסיס למכוניות האוטונומיות. הקישוריות היא המאפשרת את הנהיגה האוטונומית, היא מאפשרת לנו את בקרת התנועה, מספקת יעילות וחיסכון באנרגיה, ומסייעת למניעת תאונות. אנו רוצים להגיע למצב בו כאשר יש תאונת דרכים או מפגע כלשהו, נדע על כך מיידית, ולא לאחר ש-Waze יודעת על כך – אחרי שהגיעו לכביש כבר 300 נהגים".

צילום ועריכת וידיאו: יוסי ציפקיס

בעלים של מתכת עזובה

"מכוניות אוטונומיות יניבו חיסכון של 20% במרחב הכביש הציבורי. אנו מקווים ונערכים למהפכה הזו. היא תאפשר מעבר מבעלות לשירות. זאת כי כיום, רוב הזמן המכונית נמצאת בעמידה ולא בתנועה, אז היא נדמית בשאר הזמן למתכת עזובה. כשנשתמש בשירות יהיה חיסכון בכל ענפי המשק, וזאת כחלק מתפיסת הכלכלה השיתופית".

עוד נראה בעתיד, אמר ד"ר סופר, "כלי רכב חשמליים. החל מ-2030 לא נייבא לארץ כלי רכב מונעים בבנזין. אנו נערכים לתחבורה חשמלית בכמה היבטים: אוטובוסים חשמליים – הם לא מזהמים, שקטים ולהם טווח נסיעה של 300 ק"מ. עוד אנו נערכים למימוש שתי הטכנולוגיות המרכזיות בעולם התחבורה החשמלית – סוללות וקבלי-על".

בנושא המכוניות החשמליות, ציין המדען הראשי של משרד התחבורה, "אנו רואים יתרון: לכלי רכב חשמלי אין רכיבים נעים, התחזוקה שלו מועטה, אין שימוש בנוזלים שונים דוגמת דלק ושמנים, והעלויות שלו מגוחכות. התחלנו לאפשר למכוניות חשמליות לנוע – ולצערי הנושא הזה בחיתוליו".

הוא ציין כי "אנו רואים מיזמים של כלי רכב שיתופיים חשמליים – בשנים הקרובות נראה יותר ויותר כלים כאלה בארץ. כל מי שיש לו כלי רכב חשמלי – מאד מרוצה". סוג נוסף של כלי רכב חשמליים, אמר ד"ר סופר, "הוא קוואדרו-סייקל, מכוניות זעירות, דו-מושביות, זהו כלי נהדר לנסיעה בעיר וכן למצבי חירום. בעצם זה אופנוע עם ארבעה גלגלים. אין לו צורך בטעינה מיוחדת – מספיק שקע חשמל רגיל".

"כלי רכב אוטונומיים – הגביע הקדוש בעולם התחבורה העתידי"

לכל כלי הרכב החשמליים, אמר ד"ר סופר, "החיסכון הוא המניע. נראה כי גרף עלות-תועלת יילך וישתפר בתחום".

"כלי רכב אוטונומיים הם הגביע הקדוש של עולם התחבורה העתידי", אמר ד"ר סופר. "ה-IT נכנס לעולם התחבורה יותר ויותר. המחשב שולט בכל היבטי המכונית – נראה זאת יותר ויותר".

"לישראל יש חלק בולט במהפכה, הפכנו למוקד משיכה בתחום, עם יותר מ-100 חברות סטארט-אפ. אנו מעצמה בתחומי הסייבר, מחשוב וחישה – ולכן יש בנו עניין עולמי. היום, הרבה פחות מעניין ייצור השלדה – מה שמעניין זה המוח של כלי הרכב. התעשייה בתחום מתפתחת במהירות, זו בשורה של ממש".

ד"ר סופר סיים באומרו כי "מצב התחבורה בישראל כיום אינו טוב: אנו מובילים בין ארצות ה-OECD בתחום הגודש, ויש לכך עלויות – 15 מיליארד דולר בשנה, זיהום אוויר בעלות של 4.5 מיליארד דולר בשנה, ותאונות דרכים שעלותן 15 מיליארד דולר בשנה. בתוך שנים ספורות הגודש יביא עלות של 25 מיליארד דולר בשנה עם עוד דעה בממוצע לכל נהג ונוסע על הכביש".

"לכן נולדה התכנית הלאומית לתחבורה חכמה, שנועדה להביא לכך שישראל תהיה מנוע צמיחה ואבן שואבת לסטארט-אפים בתחום, להפחתת עלות המחיה, לקיצור זמני הנסיעה, לצמצום אי-השיוויון ולהקטנת צריכת הנפט. זהו יעד לאומי אסטרטגי. אנו נוסעים המון בכלי רכב פרטיים – וחייבים לעשות שינוי. אם לפני כמה שנים חשבנו שהמדובר במדע בדיוני – היום אנו מבינים כי מכונית אוטונומית הולכת וקורמת עור וגידים. אנו בישראל רוצים להוביל את התחום".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים