"אנשים יצטרכו להמציא את עצמם מחדש כל 10 שנים"

"עלה חשש מתמיד שהמכונות ישתלטו על מקצועות ויהפכו את האנשים ללא רלוונטיים, אך מדובר בזעקת זאב זאב - כאשר הזאב הגיע לבסוף, מסתבר שהוא לא היה כל כך נורא", כך אמר פרופ' יובל נח הררי בפאנל שעסק בשינויים בשוק העבודה

פרופ' יובל נח הררי . צילום: ויקיפדיה/ Flickr by CityTree

במדור הקודם דיווחנו על דבריה של פרופ' מארי פלנגאן במסגרת פאנל שעסק בשינויים בשוק העבודה תחת הכותרת Putting Jobs Out of Work בדאבוס.

בין המשתתפים הנוספים בפאנל, פרופ' יובל נח הררי, הסטוריון מהאוניברסיטה העברית ומחבר הספר "קיצור תולדות האנושות", פרופ' פלנגאן – מדענית, ממציאה, אמנית ומומחית למדעי החברה, וגם משמשת כפרופ' בקולג' דארת'מאות' בהנובר ניו המפשייר, ס. ויג'יקומאר, מנכ"לֱ HCL Technologies, וארלי ראסל הושצ'ילד, סוציולוגית באוניברסיטת קליפורניה בברקלי. את הפאנל הנחה אנדי סרוור, העורך הראשי של Yahoo Finance

נח-הררי, מהאוניברסיטה העברית התייחס לשאלת המנחה אודות השינויים שעוברים על תפיסת העבודה.

הזאב לא כל כך נורא

"אמנם מדובר בשאלה קשה ורחבה מדי משום שהתפיסה הזו השתנתה במהלך ההיסטוריה פעמים רבות. התפיסה שיש לי מקצוע ואני מגיע למשרד בשעה שמונה ועוזב בחמש היא תפיסה מודרנית יחסית. זו לא הדרך שבה הציידים-לקטנים במשך אלפי שנים התייחסו לעבודה. לא היו להם ספקות או חרדה מפני  אובדן העבודה. גם זו תופעה חדשה שהתפתחה ב-200-300 השנים האחרונות. עלה חשש מתמיד שהמכונות ישתלטו על מקצועות ויהפכו את האנשים ללא רלוונטיים, אך מדובר בזעקת זאב זאב. כאשר הזאב הגיע לבסוף, מסתבר שהוא לא היה כל כך נורא".

לדברי סרוור, "אינני חש בכך שאנשים מבינים שהולך לקרות משבר.  לפחות בארצות הברית לא שמעתי שהשמאל או הימין אומרים 'היי, האוטומציה כבר כאן ואנחנו צריכים לראות מה עושים בצרפת. לדוגמה, חינוך מתמשך. החשש הוא שהמנהיגים הפוליטיים ישתמשו בחרדה שהמשבר יוצר כדי להאשים אנשים חפים מפשע כגון שחורים או מהגרים".

אחד המחקרים שהוצגו בפורום חוזה כי כשליש מכל המשרות בסכנה של טרנספורמציה דיגיטלית – מקופאים ועד נהגי משאיות ועובדי משרדים, בנקאים ועורכי דין. ואולם המחקר גם הראה כי גם נוצרות משרות הדורשות כישורים חדשים לחלוטין.

"השאלה הגדולה היא, האם בני האדם יהיו מוכנים להמציא את עצמם מחדש כדי למלא עבודות אלה" אומר הררי. "הם יצטרכו להמציא את עצמם מחדש כל 10 שנים משום שמהפכת האוטומציה איננה אירוע חד-פעמי, אלא תהליך מתמשך שלא יסתיים אף פעם".

"מדובר בזרם שיהיה גדול יותר מכל המהפכות והשיבושים שהיו עד כה. התהליך הזה יהיה קשה לצעירים אך במיוחד הוא יקשה על בני 40 או 50", מסכם פרופ' הררי.

חסרים עובדים מיומנים, ה-AI יעזור לעובדים  הקיימים לעשות עבודה טובה יותר

ויג'יקומאר הסביר מדוע לא כל כך נורא שעבודות אנושיות יוחלפו בידי תבונה מלאכותיתת, לפחות בתחום שירותי ה-IT.

"אנחנו אחת החברות הצומחות בתחום שירותי ה-IT, כשמונה מיליארד דולר הכנסות, 120 אלף עובדים. הכישרון של עובדים טובים אלה הוא כל מה שיש לנו".

"כדי לבחון את הבעיה, לא מספיק להתמקד בתעשיית הטכנולוגיה. אני בטוח שהזאב יגיע, אבל כשמתבוננים על כל חברת טכנולוגיה, ישנו מחסור עצום בכשרונות ואיננו מסוגלים לשכור את האנשים בעלי הכישורים המתאימים, בין אם מדובר במדעני נתונים או מומחים לאבטחת סייבר ועוד".

"יש להערכתי למעלה ממיליון משרות במגזר הטכנולוגיה שאינן מתמלאות ברמה הנכונה של כשרונות, אך בו בזמן – מיליוני אמריקנים ואורופאים אינם יכולים למצוא עבודה הולמת או עבודה בכלל. מספרים להם שאין להם את הכישורים הנדרשים לעולם הדיגיטלי הגלובלי".

בתעשיית הטכנולוגיה, אמר ויג'יקומאר, "הנרטיב שונה. במקום לבסתכל על אובדן המשרות, בוחנים עד כמה ניתן ללמד את העובדים הקיימים כך שיהיו בעלי יכולות טובות יותר לספק את הצרכים החדשים".

הפחד מניע את הלאומנות

"הפחד מאובדן העבודה מסביר את העליה של הלאומנות והפרוטקציוניזם שניתן לראות היום בארצות הברית ובחלקים מאירופה", אמרה הושצ'ילד.

היא חוקרת את מצבם של עובדי הצווארון הכחול בלואיזיאנה שהצביעו לדונלד טראמפ. "זה לא בגלל שהם אוהבים אותו, אלא כתוצאה מייאוש. עבורם אף אחד אחר לא הכיר בהתדרדרות במצבם".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים