ניצחון זמני: העליון אסר על לאומי לסגור חשבון של חברת ביטקוין

בנק לאומי סגר את החשבון מחשש לנזקים ומתקפות האקרים ● השופטת ענת ברון קיבלה את עמדת החברה וקבעה: "דומה כי הנזקים העלולים להיגרם לבנק הם בגדר ספקולציה לעת הזו"

שתי ענקיות אבטחת מידע על ספסל הנתבעים. צילום אילוסטרציה: BigStock

ניצחון לקהילת המטבעות הדיגיטליים בישראל, גם אם רק לעת עתה: בית המשפט העליון נתן היום (ב') צו זמני האוסר על בנק לאומי להפסיק באופן גורף את פעילות החשבון של ביטס אוף גולד – חברה שעוסקת במסחר בביטקוין.

החברה פנתה לבית המשפט העליון בבקשה לסעד זמני במסגרת ערעור שהיא מנהלת בתיק, וביקשה שבית המשפט יורה לבנק כי הוא לא רשאי לחסום באופן כולל כל פעילות בחשבון שלה, שקשורה במסחר במטבעות וירטואליים.

בשנים האחרונות נמצאת החברה במאבק נגד לאומי, שביקש לסגור את חשבון הבנק, על אף שלטענתה, "התנהלותה המוקפדת והראויה של החברה, ובקשת הסגירה היא רק משום שהחברה עוסקת בסחר בביטקוין ומטבעות דיגיטליים".

ביוני האחרון דחה בית המשפט המחוזי בתל אביב את תביעת החברה וקבע שהחלטת הבנק לאסור עליה לבצע בחשבון פעילות כלשהי הנוגעת למסחר בביטקוין "מצויה בתחום הסבירות".

ביטס אוף גולד הוקמה בינואר 2013, ובמרץ באותה השנה פתחה חשבון בבנק לאומי – פעולה אותה הבנק אישר. החברה ניהלה את פעילותה בחשבון במשך שנתיים. באותה התקופה, לפי החברה, "היו אירועים בודדים בהם מנע הבנק ממנה לבצע העברות כספים לחשבונות בחו"ל. בנוסף, באותה התקופה אירעו כמה מקרים בהם האקרים פרצו לחשבונות של לקוחות הבנק ושל בנקים אחרים, והעבירו מהם כספים לחשבון החברה, ככל הנראה על מנת לרכוש באמצעותם ביטקוין".

הבנק לא טען שביטס אוף גולד קשורה למעשים אלה, אולם ראה בהם אינדיקציה לסיכון הגבוה הכרוך בניהול החשבון. בחלק מאותם מקרים, החברה היא שזיהתה את הפריצות ושיתפה פעולה עם הבנק – כדי להתחקות אחר ההאקרים ולהשיב את הכספים הגנובים.

במאי 2015 הבנק דרש מהחברה לחדול מביצוע פעולות בחשבון שנעניינן מסחר במטבעות וירטואליים.

"האיסור עלול לפגוע בהכנסות, בתדמית ובשם הטוב של החברה"

"איסור פעילות מסחר בביטקוין בחשבון הבנק, שהוא ליבת עיסוקה של החברה – לא זו בלבד שעלול לפגוע בהכנסות החברה, אלא אף עשוי להזיק לתדמיתה, לשמה הטוב ולאמון לקוחותיה", כתבה השופטת ענת ברון בהחלטתה.

היא ציינה ש-"דומה כי הנזקים שעלולים להיגרם לבנק ככל שהבקשה תתקבל הם בגדר ספקולציה לעת הזו. החלטת הבנק מבוססת על ההנחה שפעילות החברה אכן נושאת בחובה סיכונים שעולים כדי הפרה של הוראות הדין, ועל כן הבנק עלול לשלם מחיר בגין התממשותם של אותם הסיכונים. אולם עד היום, במשך למעלה מחמש שנים שבהן החשבון פועל, חששות אלה לא התממשו – כפי שמלמדת אף קביעת בית המשפט המחוזי, שלפיה החברה פעלה בשקיפות ולא הפרה כל הוראת חוק". עוד ציינה השופטת ש-"בידי הבנק כלים למניעת התממשות הסיכונים עליהם הוא מצביע, וביכולתו למנוע פעולות החשודות כלא כשרות. אם ייגרמו לבנק נזקים – ניתן יהיה לרפאם".

"ניצחון חשוב לכל תעשיית הקריפטו"

את ביטס אוף גולד מייצגים עורכי הדין שאול ציוני, אלי פילרסדורף ואהד פיליפ ממשרד ציוני פילרסדורף פיליפ. עו"ד ציוני אמר כי "אנחנו שמחים על החלטתו האמיצה של בית המשפט העליון. מדובר בהחלטה תקדימית שלא ניתן להפריז בחשיבותה ביחס למסחר במטבעות דיגיטליים. בית המשפט קבע שאין כל איסור על מסחר במטבעות דיגיטליים, והבהיר בהחלטתו שהחששות שעליהם הצביע בנק לאומי הם בגדר ספקולציה ולא התבססו למעשה על דבר. דברים אלה חשובים מאוד לכל תעשיית הקריפטו, ומהווים התקדמות חשובה ביותר ביחס לרגולציה על מסחר במטבעות דיגיטליים, ולדיון אמיתי בעניין זה ללא הפחדות ושימוש בסיסמאות".

מבנק לאומי נמסר שהוא "מכבד את החלטת בית המשפט, אולם כל עוד הנושא לא יוסדר בהוראות רגולטוריות מסודרות, החשיפה של הבנק בשל פעילות הלקוח בביטקוין תהיה שרירה וקיימת – ולא רק כלפי רגולטורים בארץ, המחויבים לכבד את החלטות בית המשפט העליון, אלא גם כלפי רגולטורים בחו"ל, שאינם רואים עצמם מחויבים להחלטות המשפט הישראלי. על כן, כל עוד לא ייקבעו הוראות דין מחייבות על ידי הרגולטור והגורמים הרלוונטיים, הבנק ימשיך בניהול התיק עד להסרת צו המניעה הזמני".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים