שגעון הקניות: זה מה שעשינו ב-eBay השנה

מה הכי אהבנו לקנות - ולמכור - באתר הענק השנה? ומהן המגמות המובילות בתחום הקניות אונליין?

הקורונה עשתה טוב לאי-ביי. צילום אילוסטרציה: Pixinoo, BigStock

"זוהי תקופה היסטורית למסחר אונליין בישראל. בפעם הראשונה יצא לדרך חוק ההסדרים עם הקלות משמעותיות על הייבוא האישי, וזאת נוסף על כמות הקניות והמכירות של הישראלים ב-eBay, ששברה ב-2017 שיאים", כך אמר אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של החברה בישראל, במפגש עיתונאים שהיא ערכה היום (ג') בתל אביב.

עד כמה שברה שיאים? ב-2017 הצטרפו לענקית המסחר ברשת 47 אלף קונים חדשים מישראל ובוצעו 142 אלף הורדות של האפליקציה. נתון זה משקף מגמה עולמית של עלייה בקניות מהמובייל, שחלקן עומד כיום על 61% מהעסקות. עם זאת, בישראל המגמה הזו מתונה יותר ו-"רק" 44% מאתנו קונים באמצעות הסמארטפון. ככלל, מדי שתי שניות ישראלי קונה מוצר ב-eBay.

גם בתחום המכירה עושים הישראלים חיל ומוכרים מוצרים מתחומים מגוונים לכל העולם. בשנה האחרונה, בכל 3.5 שניות ישראלי מכר מוצר באמצעות הפלטפורמה של החברה, ומדי יום נמכרים בה כמעט 30 אלף פריטים מישראל לעולם – 50% צמיחה ביחס ל-2016. התחומים העיקריים שבהם נמכרים המוצרים הישראליים הם מוצרים לבית ולגינה – מעל שני מיליון פריטים שנמכרו, בריאות וטיפוח – יותר ממיליון, תכשיטים ושעונים – מאות אלפי פריטים, ואפילו יותר מ-60 אלף שתלים דנטליים יוצאו מישראל לעולם.

מה הישראלים אוהבים לקנות ב-eBay?

יוקר המחייה בארץ גורם לישראלים לרכוש מוצרים משפחתיים, כמו שואבי אבק רובוטיים, שהציגו צמיחה של 40%. גם לאחר הורדת המיסוי על הטלפונים הסלולריים, עדיין יש מותגים שמשתלם יותר לרכוש בחו"ל, והישראלים קנו באתר יותר מ-40 אלף יחידות מהם. בנוסף, 70 אלף ישראלים רכשו תחפושות מבעוד מועד. גולדנברג אמר ש-"הישראלים קונים ב-eBay מוצרים שהם יקרים בארץ, לא רק Made in China. סל הקניות ב-eBay הופך להיות מגוון, גדול ועם מוצרים בעלי ערך".

מגמה מעניינת שניכרה בשנה האחרונה, לדברי גולדנברג, הייתה קבוצות בפייסבוק (Facebook), שהפכו להיות חוכמת ההמונים החדשה. "המגמה לא פסחה על קניות באינטרנט, שהפכו נושא מרכזי לאלפי קבוצות וקהילות", סיפר. "הצרכנים קונים בלינק ישר מתוך ההמלצה בקבוצה. זהו טרנד שיגדל וכבר הביא לרכישה של יותר ממיליון מוצרים, כמו מוצרים לציפורניים, תכשירי קוסמטיקה לפנים ואקססוריז לשיער".

תחום נוסף שבו נרשם ב-2017 זינוק הוא חלקי החילוף לרכב: בשנה האחרונה קנו הישראלים ב-eBay כ-700 אלף מהם – קפיצה של 30% ביחס ל-2016. בין חלקי החילוף הנפוצים ניתן למצוא נורות, אביזרים לצמיגים וכנפונים לרכב במחיר ממוצע של 17 דולר לפריט. עוד רכשו הישראלים בשנה החולפת 158 כלי רכב, מתוכם שמונה רכבי אספנות, שש יאכטות וחמישה אופנועים.

קטגוריה נוספת האהובה על הישראלים היא הספורט, שהציגה גם היא מכירות יפות: יותר מ-750 אלף פריטים נקנו בקטגוריית ציוד ספורט ואביזרים, בהם יותר מ-70 אלף נעלי ריצה ו-180 אלף אופניים ואביזרים.

בני הנוער עולים על הוריהם

בני הנוער הישראלים עולים על הוריהם וממוקמים במקום השני בעולם בקניות באינטרנט, אחרי הנוער הבריטי. הם חיים את הרשתות החברתיות, מזהים טרנדים מיד כשהם צצים ומתחילים לרכוש ברשת מגיל צעיר – כשההורים מבצעים את התשלום, כמובן. לפי הנתונים שמסר גולדנברג, 90% מבני הנוער בגילאי 14-17 רוכשים באינטרנט והם מוציאים 66 שקלים בממוצע בכל קנייה, כשהמוצרים האהובים עליהם הם גאדג'טים, משחקי מחשב ומוצרי חשמל ואלקטרוניקה.

"טרנדים עולמיים מתבטאים היטב גם ברכישות של הצעירים הישראלים", הוסיף גולדנברג. "השנה ראינו שבייבלייד הגיע לכמות הרכישה של לגו, עם 20 אלף פריטים. כמו גן, רק בחודשים שלפני פורים נרכשו יותר מ-10,000 חליפות וואנזי, וכמובן הספינרים – בשנה החולפת נרכשו בכל יום בממוצע כ-600 יחידות על ידי ישראלים".

כאומת ה-"מאמצים המהירים", הורגשה בישראל גם קפיצה גדולה ברכישות של טכנולוגיות חדשות. למשל, צמיחה של 2,000% ברכישת ציוד VR, כולל אוזניות וסטרימרים, זינוק של 81% בכמות הרחפנים שנמכרו ורמקולים שנרכשו בסכום כולל של יותר ממיליון דולר.

האם נוכל לחזות את העתיד?

ד"ר קירה רדינסקי, המדענית הראשית של eBay בישראל, הציגה את היעדים שעומדים מאחורי עבודות הפיתוח שעושה מחלקת המחקר שלה בארץ ואמרה שהפוקוס של החברה הוא לצפות התנהגות צרכנים. במסגרת זו, היא הציגה פיתוח טכנולוגי שמבוסס על בינה מלאכותית ולימוד מכונה. הטכנולוגיה מאפשרת למערכת לייצר מוצרים מותאמים וחוזה טרנדים עתידיים (כרגע מעולמות האופנה), שמותאמים אישית לקונים, על בסיס אישיותם והעדפותיהם.

"באמצעות אלגוריתמים מתקדמים, המערכת אוספת את המידע על רכישות העבר שלנו ב-eBay, לומדת מה אנחנו מחפשים ומה אנחנו אוהבים (סגנון, צבעים, מידות), מזהה טרנדים עולמיים ומייצרת מיליארדים של תמונות פריטי לבוש שאנשים היו רוצים לרכוש", סיפרה רדינסקי. "המערכת החדשה, מבוססת הבינה המלאכותית, מזהה טרנדים עתידיים בתחום האופנה ולכן, במקום שהאדם ירכוש את פריטי האופנה שלו מקולקציה המוצעת על ידי מעצבי האופנה – היא לומדת מה אנשים אוהבים, והיו רוצים לרכוש ומייצרת את פרטי הלבוש שאותם אנשים רוצים לרכוש. בדרך זו היא מזהה את הטרנד האופנתי הבא".

לדבריה, "בקרוב יתחיל פיילוט בישראל, ובו המערכת תציע לקונים הישראלים פריטי לבוש רלוונטיים, ומוכרים ברחבי העולם יתחרו בניהם מי יוכל לייצר זאת עבור הישראלים שירצו לרכוש את הפריטים".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים