"הטכנולוגיה משנה את הפדגוגיה ואת שיטות הלמידה"
"חלק משיטות הלימוד בבית הספר של היום לא השתנו מאז המאה ה-19", כך אמר אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה ויו"ר ועדת התכנים של כנס אדיוטק
"בית הספר של העתיד משתנה לנגד עינינו. הטכנולוגיה משנה גם את הפדגוגיה וגם את שיטות הלמידה. התהליך הזה קורה לאט ויש להאיץ אותו", כך אמר אורי בן ארי, נשיא ומייסד קרן אתנה, המפעילה את פרויקט מחשב לכל מורה, העומד בראש ועדת התכנים של כנס EduTech 2018.
קרן אתנה בשיתוף עם קבוצת אנשים ומחשבים תקיים בחודש מרץ את כנס EduTech 2018 שיעמוד השנה בסימן בית הספר העתידי 3.0 חזון ומציאות.
לדברי בן ארי, "הכנס יעסוק השנה בהתפתחויות הטכנולוגיות המשנות את צורת הלמידה בבתי הספר ובמערכות המחשוב ומערכות הלמידה החדשניות, החל במחשבים דרך אינטליגנציה מלאכותית ומערכות חדשניות נוספות".
"מערכות הלמידה החדשניות מאפשרות ללמוד בכל מקום. בתי הספר משתנים, צורת הלמידה משתנה והמורים חייבים לאמץ כישורים ומיומנויות חדשות כדי לאפשר לתלמידי דור העתיד ללמוד בצורה שונה ולרכוש מיומנויות חדשות להתמודדות בעולם התעסוקה העתידי שבמסגרתו אנו כבר יודעים כי 50% מהמקצועות הנוכחיים ייעלמו ויווצרו עשרות מקצועות חדשים".
לכנס מגיעים אורחים בכירים מחו"ל. ספר קצת עליהם ואיך הם קשורים לכנס.
"האורחים הינם מומחים בינלאומיים לחינוך. פרופ' גואולי ליאנג מאוניברסיטת ויסקונסין (University of Wisconsin–Madison) בארצות הברית המכהן גם כמנהל ה-National Elementary and Secondary Alliance של סין, וג'וקה טוליבואורי, מסוכנות החינוך הלאומית של פינלנד".
"היה לי הכבוד להפגש עם פרופ' ליאנג ביולי 2017 בכנס בינלאומי לחינוך שנערך בשנחאי שבסין. פרופ' ליאנג נחשב לאחד המומחים הגדולים בעולם בתחום החינוך, וממשלת סין ביקשה ממנו להוביל את פיתוח מודל הדור השלישי של בתי הספר, או כפי שפרופ' ליאנג קורא לו – בית הספר 3.0".
"טוליבואורי הוא יועץ בסוכנות הלאומית לחינוך של פינלנד. פינלנד נחשבת לאחת המדינות המתקדמות בעולם בתחום החינוך. הסוכנות הלאומית לחינוך עוסקת ביישום מדיניות חינוך לאומית, הכנת תכניות הליבה הלאומיות, פיתוח החינוך וצוותי ההוראה וכן מתן שירותים למגזר החינוך. בין השאר מקדמת הסוכנות תכניות לשיתוף פעולה בינלאומי בתחום".
"ביקורו של טוליבואורי יהיה הזדמנות מצוינת לשמוע ממקור ראשון כיצד הצליחו הפינים ליצור ולקדם מערכת חינוך כה איכותית".
האם מערכת החינוך בישראל ערוכה לקראת עידן בית ספר 3.0?
"לצערי מערכת החינוך הישראלית נמצאת עדיין בשלב 2.0. לא זו בלבד, אלא שלצערי חלק משיטות הלימוד בבתי הספר בארץ מזכירות יותר את המאה ה-19. במקום שלכל תלמיד יהיה מחשב נייד או טאבלט, עדיין נאלצים מרבית תלמידי ישראל לסחוב מדי יום קילוגרמים רבים של ספרים ומחברות לבית הספר, לשמוע הרצאות פרונטליות, לבצע חישובים מסובכים במתמטיקה בעזרת עט ונייר, ועוד ועוד".
"אנו נמצאים בעשור השני של המאה ה-21, שבו הטכנולוגיה שולטת בחיינו. יש ליישם את הקידמה הטכנולוגית גם בתחום החינוך ולהפוך את המחשב לציר המרכזי שעליו תתבסס גם ההוראה (מצד המורים) וגם הלמידה (מצד התלמידים)".
"אנו רואים שינוי כיוון, והוא מגיע גם מהתלמידים וגם מהמורים. כמעט לכל התלמידים בישראל יש לפחות מחשב אחד בבית ואנו רואים יותר ויותר גלישה באינטרנט לצורך לימודים ויותר ויותר הכנה של שיעורי הבית באמצעות המחשב".
"מבחינת המורים, הודות לפעילותה של קרן אתנה, קיבלו עד היום למעלה מ-18 אלף מורות, מורים וגננות מחשבים מסוגים שונים, והדבר הפך אותם לבעלי אוריינות דיגיטלית, ולמנטורים ומנחים המעודדים יצירתיות מחשבתית".
סכם בקצרה את הפעילות של קרן אתנה בשנה שעברה ומה צפוי לנו השנה.
"בשנה החולפת התמקדנו בעיקר בחינוך המיוחד וחילקנו מכשיר iPad להרבה מורים בתחום זה ברחבי הארץ. ה-iPad מסייע לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים לשפר הן את חוויית הלמידה והן את איכות החיים בתוך הכיתה ומחוצה לה. ה-iPad גם משפר מאוד את התקשורת הבין-אישית עם המורים, המשפחה והסביבה".
"כדי להגביר את איסוף התרומות לרכישת מכשירי iPad למורים לחינוך מיוחד, ערכנו בין השאר מכירה פומבית של יצירות אמנות המבוססות על מחשבים שיצאו משימוש. היצירות נתרמו על ידי מיטב אמני ישראל. בנוסף לכך, נשיא המדינה השתתף בטקס במשכן הנשיא בו קיבלו מורות ומורים מצטיינים לחינוך מיוחד תעודות הוקרה מטעם קרן אתנה".
"כמובן שהמשכנו בחלוקת הלפטופים וטאבלטים למורות ומורים למדעים. עלי לציין שעד היום חילקנו כבר מחשבים מסוגים שונים ב-1,421בתי ספר וגנים ב-127 רשויות מקומיות, ומעל 400 אלף תלמידים כבר נהנים מהשיפור ברמת הלימודים. בשנה הקרובה נמשיך בפעילותנו בכל התחומים, הכוללת תכנית חדשה לתכניות הקיימות שלנו: מחשב נייד לכל מורה לאנגלית".
"קרן אתנה גם זכתה השנה להכרה בינלאומית נוספת והוזמנו להרצות בשורה של כנסים בינלאומיים".
תגובות
(0)