ממשלת בריטניה הקימה יחידה חדשה ללוחמה בפייק ניוז

תרזה מיי, ראש ממשלת בריטניה, הכריזה על צוות מיוחד שיפעל בתגובה מהירה בעת הצורך בטיפול בתופעת החדשות המזויפות, איתורן וסיכולן

נאבקים בזיופים. אילוסטרציה: BigStock

דוברה של ראש ממשלת בריטניה, תרזה מיי, הודיע ביום ג' האחרון כי הממשלה תקים יחידת ביטחון לאומי ייעודית שתאבק נגד דיס-אינפורמציה והפצת חדשות מזויפות (fake news).

הדובר הודיע על הדברים בעקבות פגישה של המועצה לביטחון לאומי (National Security Council) של הממלכה המאוחדת, שם בדקו גורמים רשמיים את ממצאי סקירה מקיפה של יכולות התגובה לאיומים הקיימים.

עידן של חדשות מזויפות ונרטיבים מתחרים

"אנחנו חיים בעידן של חדשות מזויפות ונרטיבים מתחרים", אמר דוברה של מיי, שהוסיף כי ממשלת בריטניה "תגיב בתוך שימוש טוב ורב יותר של תקשורת הביטחון הלאומי בכדי להתמודד עם האתגרים המורכבים והמקושרים הללו".

לדבריו, ממשלת בריטניה תשתמש ביכולות הקיימות על ידי "יצירת יחידה ייעודית לביטחון לאומי". הוא הסביר כי "זאת תהיה משימה של מאבק בדיס-אינפורמציה על ידי שחקנים של המדינה ואחרים. היא תרתיע באופן שיטתי את היריבים שלנו, ותעזור לנו לעמוד על סדרי העדיפויות הלאומיים".

בנוסף תופעל סקירה ביטחונית של צרכים ויכולות שנקראת "תכנית הגנה מתקדמת" (Modernising Defence Programme), שתבחן עבודה נוספת שתידרש בכדי לשדרג את יכולות ההגנה של בריטניה לקצב העידן המודרני, כך על פי הגרדיאן (Guardian).

ניטור של פלטפורמות מדיה חברתית יהיה מרכיב מרכזי בעבודת יחידת הביטחון החדשה, שייתכן שתנסה להרתיע יריבים באמצעות סימון עקבי של תכנים מזויפים, כך לדברי אתר TechCrunch.

האם הרוסים מעורבים בעוד אירועים דומיננטיים?

בשנה שעברה הפנתה מיי בפומבי את האצבע לעבר רוסיה, והאשימה אותה בהפצת חדשות מזויפות באינטרנט ובשימוש במידע שגוי. באותו זמן אמרה ראש הממשלה הבריטית כי "נעשה את הנדרש בכדי להגן על עצמנו ולעבוד עם בעלי בריתנו לעשות כן".

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הכריז לאחרונה על החלת חוק כנגד חדשות מזויפות שמטרתו להטיל הגבלות על גופי המדיה החברתית במהלך הבחירות במדינה.

כמו הסנאט האמריקני, גם ועדה בריטית שוקדת כיום – בשילוב נציגי חברות כמו פייסבוק (Facebook) וטוויטר (Twitter) – על איסוף מידע אודות ההתרחשויות שבהן היו מעורבות הרשתות החברתיות במהלך אירועים דומיננטיים.

הסנאט בוחן את השפעת הרשתות החברתיות והאינטרנט על הבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016, וכבר מצא הוכחות למעורבות מאסיבית של רוסיה בהטיית דעת הקהל במהלכן, ואף לאחריהן.

לאחרונה פרסמו מנהלים בחברה פוסט בבלוג שלה, שבו הם מביעים בראשונה ביקורת עצמית מחמירה בנוגע להשפעת הרשת החברתית על הדמוקרטיה האמריקנית. בדבריהם אלו אישרו למעשה הבכירים כי החברה נכשלה במניעת התערבות בבחירות בארצות הברית.

בין הבדיקות שלה תחפש הוועדה למשל חדשות מזויפות ודיס-אינפורמציה מטת דעת בנוגע לברקזיט (Brexit) – החלטת הניתוק של בריטניה מהאיחוד האירופי שהחלה הלכה למעשה ב-29 במרץ 2017 לאחר שהתקבלה במשאל עם שנערך ביוני 2016 – כמובן, בחשד להתערבות רוסית נוספת שטרם נחשפה.

פייסבוק – "צריכה הייתה לאתר איומים באופן מוצלח יותר"

בין המנהלים שכתבו בבלוג של ענקית הרשתות החבריות הופיעו דבריו של סאמיג צ'אקראבארטי, מנהל מוצר למעורבות אזרחית בחברה, שכתב בפוסט כי פייסבוק צריכה הייתה לאתר איומים באופן מוצלח יותר. "זה סוג של פעילות פועל נגד כל מה שאנחנו מייצגים. זה מתועב בעינינו שמדינת לאום השתמשה בפלטפורמה שלנו בכדי לנהל את מלחמת-סייבר שמטרתה לפלג את החברה".

"זה היה סוג חדש של איום שלא יכולנו לחזות בקלות, אבל היינו צריכים לתקוף יותר טוב", אמר והוסיף כי "שיטור התוכן הזה בקנה מידה עולמי הוא בעיה מחקרית פתוחה, שכן קשה למכונות להבין את הניואנסים התרבותיים של הפחדה פוליטית. ולמרות שאנו מעסיקים יותר מ-10,000 עובדים נוספים השנה בכדי לעבוד על בטיחות וביטחון, זה עשוי להישאר אתגר".

עדיין לא סופקו פרטים נוספים וספציפיים על התכנית החדשה. שר ההגנה הבריטי, גאווין וויליאמסון, צפוי למסור הצהרה לפרלמנט בהמשך השבוע, שבה יכללו פרטים נוספים על היחידה החדשה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים