האם נמצאה האפליקציה שתחליף את מנועי החיפוש בתחום הבריאות?

מכון המחקר של מכבי והסטראט-אפ K Health פיתחו אפליקציית מידע רפואי המבוססת על מידע אנונימי מעשרות מיליוני ביקורים אצל רופאי המשפחה של מכבי ● רן סער, מנכ"ל מכבי: "למטופל מגיע לקבל מידע אמין ומבוסס - הצלחנו לייצר חדשנות שהיא שימושית עבור כל אחד"

K Health

הקץ לחיפושי מידע רפואי ברשת? לפי מכבי שירותי בריאות וקבוצת יזמי היי-טק, התשובה היא כן.

תוצאות חיפוש באינטרנט של מידע רפואי, נתפסות בעיני המשתמש כלא אמינות ולא אישיות. כל פתרון שהוצע עד כה, לא היה מבוסס על מידע רפואי אמיתי ואישי ולכן לא היה מדויק דיו.

בראשונה מכבי שירותי בריאות ו-K Health משיקות אפליקציה חדשה המכילה מידע רפואי אנונימי ממאות מיליוני ביקורי רופא שהתקיימו במכבי ב-25 השנים האחרונות.

המשתמש מקיש את התסמינים מהם הוא סובל, והמערכת החכמה מציגה לו שאלות. בהתאם לתשובות שלו, המערכת בוחרת את השאלות הבאות ובממוצע מציגה 13 שאלות במלל או בעזרת אנימציה. בסוף התהליך שאורך כשתי דקות, יקבל המשתמש מידע על מספר המטופלים הדומים לו ומה היו האבחנות והטיפול שהם קיבלו על בסיס אותו מידע.

מכבי שירותי בריאות

מכבי שירותי בריאות

האפליקציה מבוססת על אלגוריתם שפותח על ידי צוות רחב של מתמטיקאים ורופאים. האלגוריתם "למד" את המידע מביקורי הרופא שכבר בוצעו. עם כל שימוש נוסף באפליקציה הוא ישכלל את הידע שלו וידע לדייק עוד יותר את השאלות שיציג למשתמש הבא.

השימוש באפליקציית K Health אינו מחייב זיהוי או הכנסת פרטים אישיים, פרט לגיל ומגדר והיא פתוחה לחברי כל הקופות.

לדייק את החיפוש והתוצאות המתקבלות בעקבותיו

K Health הוקמה ב 2016 כדי לתת מידע נגיש וזמין לצרכנים על מנת שיוכלו ללמוד מאנשים הדומים להם (people like me) על מצבים רפואיים שונים. החברה משתמשת בטכנולוגיית בינה מלאכותית ועושה שימוש בעולם בלימוד מכונה מרשימות רופא ומידע רפואי מפורט. את החברה מובילים המייסדים השותפים אלון בלוך, רן שאול וישראל רוט. אריאל לבנטל מוביל את פיתוח הבינה המלאכותית.

בסקר שביצעה מכבי לקראת השקת K Health, התגלה כי כ-75% מהציבור מחפש מידע רפואי ברשת. יחד עם זאת מהתשובות לסקר ניתן להבין את החסרונות הבולטים שבשימוש ברשת בנושאי בריאות – ל-54% מהנשאלים התברר כי המידע שמצאו ברשת היה שגוי, ל66% התברר כי האבחנה שקיבלו ברשת הייתה חמורה הרבה יותר מהבעיה שהתגלתה במציאות. האפליקציה החדשה מיועדת לתת לכך מענה ולדייק את החיפוש והתוצאות המתקבלות בעקבותיו.

לא בחושך בכל הקשור לגוף והבריאות

לדברי פרופ' ורדה שלו, ראש מכון מכבי ומוריס קאהן למחקר וחדשנות, שהובילה מטעם מכבי את פיתוח האפליקציה, "המטופלים יוכלו לקבל מעכשיו מידע רפואי אמין ובצורה מאוד נוחה. חיברנו את כל ביקורי רופאי המשפחה של מכבי ויצרנו משהו מאד מעשי ונח. זה תרגום של Big Data לכלי שימושי".

בלוך, מנכ"ל ומייסד K Health, אמר כי "כאשר אתה משווה את המקרה שלך לאלפי מקרים דומים לשלך, מקרים של אנשים בגיל ובמגדר שלך, עם אותם תסמינים, פתאום אתה יכול להבין טוב יותר איזו אבחנה הרופא קבע להם, איזה בדיקות הם עשו ומה היו דרכי הטיפול שהמליצו להם  הרופאים. עם גישה למידע על אנשים כמוך אתה כבר לא בחושך בכל הקשור לגוף והבריאות שלך".

טוני כהן, ראש אגף שירות ושיווק במכבי, שיזמה את שיתוף הפעולה בין הסטארט-אפ למכבי, אמרה כי "המטופל רוצה לדעת יותר וזו זכותו. ארגוני בריאות רבים נלחמים נגד התופעה של חיפוש מידע באינטרנט, אבל הם טועים ולא נכון ללכת נגד התנהגות אנושית בסיסית. הסקר מראה שלמטופל יש צורך אמיתי ומשמעותי".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים