האוזר הגיש הצעה להגבלת המסחר בבורסה בחברות ביטקוין

יו"ר רשות ניירות ערך מבקש לתקן את תקנון הבורסה, ולהטיל מגבלות על המסחר בחברות הללו ועל רישומן למסחר - עד שינוסחו כללי רגולציה ● לפי הרשות, המסחר בחברות הביטקוין יכול להביא ל-"השלכות חמורות על המסחר ועל המשקיעים"

פרופ' שמואל האוזר, יו"ר רשות ניירות ערך. צילום: קובי קנטור ז"ל

פרופ' שמואל האוזר מודיע – ומתחיל ליישם: לאחר שהכריז לפני כחודש כי "נמנע מחברות מבוססות ביטקוין להיכלל במדדי הבורסה", יו"ר רשות ניירות ערך פועל בכיוון. הרשות פרסמה היום (ה') באתר שלה הצעה לתיקון תקנות הבורסה, כך שיוגבל המסחר בחברות שפועלות בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים. ההצעה פתוחה להערות הציבור.

על פי ההצעה, לא ייכללו במדדי הבורסה בתל אביב חברות שעיקר פעילותן הוא "השקעה, החזקה או כרייה של מטבעות קריפטוגרפיים", והן אף לא יוכלו להירשם למסחר. עוד מוצע כי "ניירות הערך של חברה כאמור הרשומים למסחר בבורסה יימחקו ממסחר, אלא אם כן עמדה החברה בתנאים הבאים: ההון העצמי שלה עולה על 100 מיליון שקלים ונערכו לגבי פעילותה דו"חות כספיים סקורים או מבוקרים לתקופה של 36 חודשים".

"ההצעה – על רקע מסחר חריג בניירות ערך"

יצוין כי מדובר בהצעה להגבלות זמניות, עד שהוועדה שמינתה הרשות לפני חודשים אחדים תקבע כללי רגולציה בנושא. לדברי פרופ' האוזר, "התיקון נועד להגביל את המסחר בחברות הללו על ידי הגבלת הכללתן במדדי הבורסה, כמו גם הגבלת כניסתן לבורסה למקרים בהם התקיימו תנאי סף המצביעים על פעילות עסקית משמעותית. ההצעה באה על רקע תופעה של מסחר חריג בניירות ערך, עד כדי זינוק של אלפי אחוזים בשער המניה עוד בטרם קיימת בה פעילות ממשית, שניתן לאמוד את תוצאותיה. ההצעה היא לבצע את התיקון במתכונת של הוראה זמנית, לתקופה מוגבלת, במהלכה תוכל להתבצע בחינה ואסדרה ייעודית".

ברשות מציינים כי לא מדובר רק בביטקוין, אלא בכלל המטבעות הקריפטוגרפיים, כולל את'ריום, לייטקוין ועוד. בהודעה צוין כי "יש חשש שמחירי המניות של חברות שמתכוונות לפעול בתחום מנותקים מערכן הריאלי, ושהשוק מתייחס למניותיהן באופן בלתי רציונלי ובלתי צפוי. לתופעה זו, אם תימשך, עלולות להיות בעתיד השלכות חמורות על תקינות והוגנות המסחר בבורסה בכלל ועל אמון ציבור המשקיעים בבורסה".

לפי הרשות, "תחום המטבעות הקריפטוגרפיים, המבוסס על יישומים של טכנולוגיית בלוקצ'יין, הוא מתפתח ודינמי. תחום זה מצוי עדיין בתחילת דרכו ונושא בחובו פוטנציאל חיובי רב לחדשנות טכנולוגית, מימונית ועסקית. עם זאת, נכון להיום קיימת אי בהירות באשר למתכונת והיקף הרגולציה שיחולו על הפעילויות השונות בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים – בין היתר בהיבטי מיסוי, איסור הלבנת הון ומניעת טרור, אבטחת סייבר והגנה על משקיעים".

יצוין שברשות טרם החליטו האם לאסור על כלל חברות הביטקוין להירשם למסחר בבורסה, או להחריג חברות שמבצעות הנפקות IPO, ומבקשים את הערות הציבור בנושא.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים