ג'ף בזוס מסיים את 2017 כאיש העשיר ואולי החזק בעולם

למרות היחסים הגרועים במיוחד עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ - בזוס ואמזון ממשיכים לנסוק ולהצליח ושוויו של המיליארדר כבר עומד על 99 מיליארדי דולרים ● כרגע נדמה שהדרך היחידה של הבעלים וענקית הקמעונאות שלו היא קדימה ולמעלה

"הלכו" לו 20 מיליארד דולר מההון. ג'ף בזוס.

מייסד ומנכ"ל אמזון (Amazon), ג'ף בזוס, מסיים את 2017 כאיש העשיר בעולם, כשבאמתחתו שווי נקי של 99 מיליארד דולר, שהם 33 מילארדי דולרים יותר מבשנה שעברה.

בזוס עקף בטבלת עשירי העולם את ביל גייטס, מייסד מיקרוסופט (Microsoft), השווה 91.8 מיליארדי דולרים ואת החבר הכי טוב שלו, וורן באפט מברקשייר האת'ווי (Berkshire Hathaway), שהונו הנקי עומד על 85.3 מיליארדים.

השנה, ב-26 בנובמבר, לאחר תוצאת שיא במכירות האונליין של הקמעונאית שבבעלותו ביום הקניות בלק פריידייי (Black Friday), הפך בזוס לאדם השני בלבד ששווי הנטו של עולה על 100 מיליארד דולר. מכירות אירוע הסיילים הגדול, ועוד יותר מכך התחזית למכירות של אמזון באותו היום, הוסיפו לשוויו הנקי של המנכ"ל  2.4 מיליארד דולר ביום.

אגב, הראשון שחצה את הרף הנחשק של 100 מיליארדי הדולרים היה גייטס, שעשה את זה כבר באפריל 1999, כאשר המניה של מיקרוסופט התנפחה יחד עם בועת הדוטקום.

אבל הסיבה המרכזית לכך שבזוס עקף את גייטס היא היותו של המיליארדר ממיקרוסופט פילנתרופ, שמחלק מכספו לטובת ארגוני ופעילות צדקה שונים ורבים, דבר שבזוס ממעיט לעשות, אם בכלל. מעבר לך, כמובן, שנת 2017 הייתה שנת שגשוג במניות הטכנולוגיה, ואלו של אמזון הצליחו יותר מאשר אלו של מיקרוסופט.

שלח את טראמפ על רקטה לחלל

ההצלחה של בזוס מפתיעה במיוחד לנוכח יחסיו הרעועים עם מי שמנהל את המדינה שלו, ואולי אפילו את העולם כולו – הנשיא דונלד טראמפ, שסוגר כעת את שנתו הראשונה בבית הלבן. בזוס וטראמפ פיתחו יחסים רעועים לאורך השנים, עוד הרבה לפני שהאיש עם הבלורית נכנס לתפקידו הרם.

כך למשל, כבר בדצמבר 2015 טען המועמד הרפובליקני שהבעלים של אמזון רכש את הוושינגטון פוסט (Washington Post) בכדי לרמות ולהקטין את שיעור המס שהחברה שלו אמורה לשלם. בזוס שלא נותר חייב והחזיר בציוץ בטוויטר (Twitter) שבו כתב כי בכוונתו להושיב את טראמפ על רקטה מתוצרת בלו אוריג'ין (Blue Origin) – החברה הנוספת שבבעלותו ושמייצרת רקטות – בתקווה שהשילוח ינחית אותו בחלל.

במאי 2016 אמר טראמפ לשון האניטי מפוקס ניוז (Fox News) כי "בכל שעה אנחנו מקבלים שיחות מכתבים של הוושינגטון פוסט ששואלים שאלות מגוחכות. ואני אגיד לך, העיתון הוא כמו צעצוע בידיו של ג'ף בזוס".

מבחינת מס, אמר, "אמזון כמו מתחמקת מעונש על רצח. הוא (בזוס – ג"פ) עושה שימוש בוושינגטון פוסט בעבור צבירת כוח, כדי שהפוליטיקאים בוושינגטון לא ימסו את אמזון כמו שהיא צריכה הייתה להיות ממוסה. הוא משתמש בוושינגטון פוסט, שהוא בוטנים בעבורו, ומנצל אותו למטרות פוליטיות כדי להציל את אמזון הן מבחינת מסים והן מבחינת הגבלים עסקיים", הוסיף וטען המועמד דה אז.

גם לאחר היבחרו המשיך טראמפ והשתלח בבזוס ובאמזון. בשלהי יוני השנה תקף הנשיא את ענקית הקמעונאות ואת העיתון שבבעלות מנכ"לה, באמצעות ציוצים בטוויטר, על שלא שילמו "מסי אינטרנט" – מינוח שאיש לא הבין את משמעותו.

אמזון – מתעשרת על חשבון הדואר המטומטם?

ההתקפה האחרונה של טראמפ, שהתקיימה שוב דרך הטוויטר, אירעה בסוף השבוע האחרון והייתה מעניינת במיוחד – טראמפ צייץ ותהה מדוע משרד הדואר של ארצות הברית "מפסיד מיליארדי דולרים רבים בשנה", בגלל סכום זעום שהוא גובה מאמזון ומהקמעונאיות האחרות בכדי לספק את החבילות שלהן. טראמפ הוסיף והבהיר שזה "מה שהופך את אמזון לעשירה יותר ואת משרד הדואר למטומטם ועני".

הציוצים של טראמפ אינם רק רעש לוואי בנוסח קשקשת ברשת, אלא פוגעים הלכה למעשה ברווחים של בזוס ועסקיו. רק הרעיון שלקוחות אמזון יצטרכו לשלם קצת יותר (משהו כמו 1.40 דולרים) בעבור משלוחי USPS הוריד את מניות אמזון בכ-1.4% במהלך אותו היום.

ובכל זאת אמזון רשמה לטובתה עלייה של 58 אחוזים במשך כל השנה.

אמזון – לא נחה ולא יודעת שובע

אמזון לא נחה ומגדילה במקביל את המהירות והיעילות של רשת ההפצה שלה, והיא עושה זאת מכמה סיבות –  ראשית, היא מתכוונת להרחיב את השימוש במשלוחי רחפנים, שייעלו מאוד את פעולתה ואף יחסכו בהוצאותיה בסופו של יום, כשהתהליך יוטמע במלואו; שנית היא רוצה להתקרב ללקוחות המעריכים אספקה מהירה בת שעה או שעתיים, באותו יום או ביום שלמחרת; ולבסוף – היא חייבת לזרז את הובלת הסחורה אל הלקוחות על מנת לספק משלוחי מזון טרי – הן משירות Amazon Pantry והן מרשת מוצרי המזון הבריא הול פודס (Whole Foods), שאותה רכשה השנה.

לא ברור אם ההתקדמות של אמזון – ולפיכך גם של בזוס – עלולות להיפגע בכלל, על ידי טראמפ או על ידי מי ממתחרותיה הרבות. מה שבטוח הוא שהחברה לא מתכוונת לנוח – היא הפכה לספקית חומרה מוצלחת עם מכשירי קינדל (Kindles), טאבלטים, סטרימרים לווידיאו והתקנים אחרים. היא גם הפכה לספקית מוצלחת של הזרמת סרטים ומוזיקה, והיא נעה לתחום ייצור תכני הווידיאו, במטרה להתחרות עם נטפליקס (Netflix).

עוד הפכה אמזון גם לשחקנית מובילה בשוק הרמקולים החכמים עם האמזון אקו (Amazon Echo) שלה. היא מפתחת שירותים חדשים כגון Amazon Fresh ו-Amazon Wardrobe, שירות מקורי שמאפשר ללקוחות להזמין קולקציית בגדים ולהחזיר אל הקמעונאית את מה שלא אוהבו.

שירותי הענן שלה, ה-AWS, ממשיכים להיות הצלחה ענקית ורווחית, ובנוסף, לחברה יש עדיין שווקים לא מנוצלים רבים מחוץ למדינות ה-OECD המובילות, כולל סין והודו. בכלל, בגלל ממדיה העצומים, יש לאמזון גם שפע של הזדמנויות להתרחב בשוק הפרסום ולהתחרות עם הענקיות גוגל (Google) ופייסבוק (Facebook) גם בו.

במלים אחרות – כרגע נדמה שהשמיים הם גבול בעבור ג'ף בזוס והחברה הענקית שלו, ואולי אפשר לומר בזהירות שהסיכויים שהם יישארו בסביבה, יגדלו עוד ויתעצמו, אולי גדולים יותר מסיכוייו של טראמפ לכך. ימים יגידו.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים